کد مطلب: ۴۸۷۴۴۰

چرا شاخص بورس نزولی شد؟

چرا شاخص بورس نزولی شد؟

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که شایعه‌هایی مانند افزایش نرخ سود بانکی و قیمت گذاری دستوری باعث بی‌اعتماد کردن سرمایه گذاران و در نهایت سقوط بازار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، زمانی که اصلاح شاخص بورس در نیمه های مردادماه از دو میلیون واحد آغاز شد، اکثر تحلیلگران آن را اتفاقی مثبت ارزیابی می‌کردند و بر این باور بودند که این اصلاح تا آخر تابستان و تا محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ادامه خواهد داشت.

در نهایت در مهر ماه با وجود گزارش‌های ۶ ماهه موفقیت آمیز شرکتها و قرارگیری نرخ دلار در کانال ۳۰ هزار تومان، حرکت شاخص کل بر مدار نوسان بود و با اینکه پس از عقبگرد به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد، دوباره وارد کانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شد نتوانست این رقم را حفظ کند و دوباره به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد بازگشت.

تحلیلگران اعتقاد داشتند حرکت نوسانی شاخص تا انتخابات آمریکا ادامه خواهد یافت و پس از آن مسیر حرکت شاخص مشخص خواهد شد اما کم تر کسی گمان می‌کرد شاخص کف خود را بشکند و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود.

چند اتفاق که باعث سقوط شاخص شد

در این راستا، روزبه شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه، با تاکید بر اینکه انتظار نمی‌رفت شاخص از کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رد و وارد کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد شود، اظهار کرد: انتظار می‌رفت شاخص کل کفی که پیش از این حفظ کرده بود، یعنی همان کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را تا انتخابات آمریکا حفظ کند و پس از انتخابات آمریکا متغیرها را بسنجد.

وی ادامه داد: اما چند اتفاق به صورت همزمان رخ داد که همه را شوکه کرد. نخست موضوع افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بود. باید به این توجه داشت که حتی افزایش دو درصدی نرخ سپرده‌های بانکی برای افرادی که سرمایه‌های کلان دارند بسیار مهم است و این افراد ترجیح می‌دهند سرمایه خود را وارد بازار بانک کنند. از سوی دیگر بحث نرخ گذاری دستوری در بورس کالا مطرح شد. به دلیل از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به دولت که مردم را دعوت کرده بود وارد بورس شوند، علی رغم تکذیب‌های پی در پی سرمایه گذاران به شدت ترسیدند. هرچه بیشتر تکذیبیه می آمد سهامداران بیشتر می‌ترسیدند!

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش نرخ سپرده‌های بانکی به صورت رسمی ابلاغ نشد، گفت: این موضوع به صورت شفاهی اتفاق افتاده است! بسیاری از بانک‌های خصوصی با سپرده‌گذاران تماس می‌گیرند و نرخ‌های ٢٠ درصد را برای سود سپرده پیشنهاد می‌دهند.

شریعتی با تاکید بر اینکه عقبگرد شاخص کل به کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نتیجه بی اعتمادی شدید مردم و سرمایه گذاران است، اظهار کرد: حتی من هم به عنوان تحلیلگر نمی توانم درمورد اینکه کف بازار کجا است، با قاطعیت صحبت کنم. انتظار می‌رفت بازار در محدوده‌ای توقف کند تا نتیجه انتخابات آمریکا مشخص و سیاست‌های پولی کشور شفاف شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دستگیری حقوقی برخی از شرکتها در جهت کاهش بورس ،دخالت سازمان بورس را رو خواهد کرد

  • ناشناس

    مهم نیست ، ما که تمام سرمایمون رو آوردیم تو بورس و دو دستی تقدیم دولت کردیم، فقط باید ببینیم بعد از این چه چیزی رو می تونند از ما بگیرند: کلیه، قلب، جگر، قرنیه و یا صادرات برده کار و .

  • ناشناس

    مطمئن باشین شاخص رو تا 800 هزار واحد پایین میارن . داستان سال 92 دوباره تکرار میشه . اون موقع ما هم دائما به خودمون وعده میدادیم درست میشه ولی بیشتر از 4 سال رکود بود . آقا غارت کردن بردن خوردن نوش جون کردن

  • ناشناس

    آقا جان مجبور نیستی لاف بزنی! بنده شخصا در بازار بورس نیستم اما اخبار آن را دنبال میکنم. هیچ وقت به خاطر نمی آورم که در مرداد ماه کارشناسی صحبت از کف 1400 کرده باشد. نشان به این نشان که تا همین چند هفته پیش همه این مثلا کارشناسان حرف از کف حمایتی 1500 می کردند و یک بخش جدانشدنی از تحلیل های آب دوغ خیاریشان بود. در علم اقتصاد اصلا چیزی به نام کف حمایتی وجود خارجی ندارد. حالا هم که مردم را بیچاره کرده اند و تق بورس زده شده می گویند کف 1200 است، حتما فردا هم می گویند 1100 🙂 . از کرامات شیخ ما این بود – شیره را خورد و گفت شیرین بود.

  • ناشناس

    چی داری میگی،سازمان بورس به حقوقی دستور میده حجم مبنا در منفی پر کن تا شاخص بریزه
    هدف بورس و دولت سوزاندن پول ملت بود
    حالا اگر رونق بده در جهت تامین کسری بودجه
    و باز مجدد اصلاح
    دولت خودش نوسانگیری حرفه ای اول هست
    خانه از پای بست ویرانه

  • ناشناس

    من کاری به دولت و سازمان بورس ندارم ها ولی بعضها بدون هیچ علم ومطالعه ای فکر می کردن تو بورس پول چاپ میکنن وورود کردن حالاهم دلخورن اولابازار سرمایه هم روند خودشو داره ثانیا یادگیری ومطالعه.اگه بازار اصلاح نداشت که فریزمیشد با این افزایش شارپی قبل که دیگه جای رشدی نمیموند سهم یه شرکتی مگه می تونه چقدر رشد کنه یا مستقیم بالا بره.هرکاروتجربه ای هم هزینه داره مثه همه کار هایی که تا حالا کردیمو تا ابدهم قرار نیس اینجوری باشه.اونهایی که بعنوان کار ورود کردن با تجربه میشن ونباید تو قله می خریدن اونایی هم که می خواستن یک شبه پولدار بشن فهمیدن که ازاین خبرها نیس .بازار های خارج رو هم نگاه کنین اصلاح میزنه.پس همه بازارها مشکل داره.از یک دورنمای کلی روند درسته حالابعضی پیش بینها دقیق در نیومده اونم عواملی بر بازار تاثیر گزاربوده .
    ایشالله که همه سود کنن.(تا سهمی رو نفروختی ضررنکردی)

    • سیاوش

      دوست گرامی من هم تو بازار اون طرف تجربه و چندین سال درس خواندم و مطالعه کردم و هم در بورس خودمون با اینکه در بازار جهانی نوسانات زیاد هست ولی هیچگونه دستکاری از طرف شرکتها انجام نمیگردد و عرضه و تقاضا و اخبار بر نوسانات تاثیر دارد همین امروز یک پالایشگاه مثل اصفهان رو بخواهی راه اندازی کنی با تکنولوژی چین و استهلاک زیاد 10 برابر ارزش امروز شپنا با تجدید ارزیابی هزینه میشود پس چرا این سهم به این قیمت رسیده است مگر بغیر از دستکاری و اجرا نشدن قانون میباشد.فعالان سرمایه میگویند حقوقی هم مثل حقیقی هست اگر مثل من و شما هست چرا میتونه از من زودتر بفروشه و زودتر بخره و این یکی از فواید حقوقی میباشد چرا حقوقی در اخر وقت میاید 500م برگه سهم میخرد در صورتیکه با 10 درصد اون میتواند اول بازار جو سهام رو از منفی به مثبت تغییر بدهد چرا اینکار رو نمیکند تو مجمع شرکت میکنی میبینی مدیر عامل شرکت رسما هیچ کاره هست و حقوقی سهم همه کاره مجمع و ناظر بازار فقط نگاه میکند ایا این مدیر عامل هدفش پیشرفت شرکت و سهام شرکت هست یا اجرای دستورات حقوقی و با دور زدن قوانیین تمام فرمایشات حقوقی را انجام میدهد طوریکه حقوقی سهم تو یک شرکت کوچک سرمایه گذاری 50 درصد سهام ش رو بصورت ابشاری عرضه میکنه ولی مدیر عامل که باید مدافع منافع شرکت باشه هیچ گونه اعتراضی نمیکنه یا حداقل اعلام نمیکنه که میتونی بصورت بلوکی سهامت رو عرضه کنی تا به سهامدار خرد زیان نرسد تنها مدیر عاملی که تو سال 99 دیدم که اطلاعیه زده بود برای حمایت از سهام شرکت و عدم عرضه بلوکی شرکت ویتانا بود که تو این بازار مایه لذت شد و خود من بدون برسی شرکت مقداری سهام این شرکت را برای حمایت خریدم ولی در اخر خواهش میکنم هی نگویید اصلاح برای بازار است این اصلاح نیست این بیشتر قوی سیاه هست که گریبان بازار ما رو گرفته با این تفاوت تو بازار جهانی مثل 11 سپتامبر این اتفاق به دلیلی افتاد ولی تو بازار یک طرفه ما به هیچ دلیلی رخ داد و تنها راهش هم این هست که خقوقی بجایه خرید در کف قیمت باید اردر حمایت در صفر تابلو بزاره تا اعتماد برگرده اگر 20 روز اینکار انجام بشه بازار روی روال میافته

  • ناشناس

    بورسی که رونق اش وابسته به سود منفی بانکی باشد عاقبتش همین می شود با ایجاد رانت نمیشه بورس رو مثبت کرد.

  • ناشناس

    انشاالله حقوقیهایی که پول روازبورس درقیمتهای بالاخارج کردن درد بی درمون بگیرن

  • سامان

    مردم اعتماد کردن و کشور و دولت جوابشان رو خوب داد همیشه گفتن دست من کس من یعنی نتیجه هر اطمینانی خیانت است

  • ناشناس

    داستان سال ۹۲ تکرار شد ولی این بار با ضرر بیشتر …