کد مطلب: ۳۵۸۷۰۹

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

چرا قیمت آجیل گران شد؟

چرا قیمت آجیل گران شد؟

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران می‌گوید: امسال به دلیل سرمازدگی با افت 70 تا 80 درصدی تولید خشکبار مواجه بودیم، همین عامل باعث شد که امسال با کمبود و گرانی کالا روبه‌رو باشیم.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا با کمبود آجیل روبه‌رو هستیم؟ به تجارت‌نیوز گفت: امسال به دلیل سرمازدگی با افت 70 تا 80 درصدی تولید خشکبار مواجه بودیم، همین عامل باعث شد که امسال با کمبود کالا روبه‌رو باشیم. البته اخیرا با همکاری وزارت جهاد کشاورزی توانستیم برخی اقلام همچون تخمه‌جات را ثبت سفارش و این کالا را به کشور وارد کنیم.

مصطفی احمدی افزود: در بخش آجیل و خشکبار شب عید با کمبود بادام و گردو روبه‌رو هستیم. در حوزه پسته نیز با اعمال برخی قوانین، صادرات تا حدودی صرفه اقتصادی‌اش را از دست داد. چنانچه رویه صادرات پسته همانند سال‌های گذشته بود امسال نیز در بازار داخل با کمبود این کالا روبه‌رو می‌شدیم. البته چنانچه وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات بادام هندی همکاری لازم را داشت، قیمت این قلم کالا نیز در بازار شب عید متعادل می‌شد.

او با اشاره به میزان فروش واحدهای صنفی آجیل و خشکبار اظهار کرد: نیمه اول و نیمه دوم امسال واحدهای صنفی آجیل و خشکبار وضعیت قابل قبولی نداشتند. امسال نسبت به مشابه سال گذشته میزان فروش این صنف به کمتر از 50 درصد رسید. معتقدیم چنانچه این رویه ادامه پیدا کند واحدهای صنفی این رسته بعد از نوروز 98 با تعدیل نیروی انسانی مواجه خواهند شد.

احمدی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها افزایش قیمت آج ی ل را به موضوعات بی‌ربط ارتباط می‌دهند. ما باید قبول کنیم که در جنگ اقتصادی قرار داریم. با این فضای کسب‌وکار تنها رسته آجیل و خشکبار نیست که قیمت‌ها را افزایش داده، بلکه تمام اجناس به‌دلیل افزایش تورم و کمبود عرضه با گرانی کالا روبه‌رو هستند. قطعا هیچ جنسی در بازار وجود ندارد که قیمت آن همانند سال گذشته به بازار عرضه شود. حال با وجود تغییر اقلیم آب و هوا طبیعی است که برخی اقلام کشاورزی نایاب شود و قیمت اجناس نیز به واسطه این موضوع تغییر کند. امروز واحدهای صنفی خشکبار با سود کمتر از 10 درصد در حال فعالیت هستند تا به این واسطه بتوانند هزینه‌های سربار را پوشش بدهند.

او گفت: امسال به دلیل افزایش میزان تورم قدرت خرید مردم در حوزه آجیل و خشکبار کاهش یافته و توصیه ما نیز به مردم این است که آجیل شب عید تنها به چهار مغز معطوف نمی‌شود و مردم می توانند براساس بودجه خود آجیل با قیمت مناسب را خریداری کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.