کد مطلب: ۴۷۰۱۶۹

رئیس اسبق کانون صرافان پاسخ داد:

چرا قیمت دلار به تعادل واقعی نرسید؟

چرا قیمت دلار به تعادل واقعی نرسید؟

رئیس اسبق کانون صرافان گفت: زمانی که شاهد کاهش ریزش قیمت هستیم و با وجود اینکه اتفاق مثبتی در وضعیت اقتصادی کشور نیفتاده، معلوم می‌شود که مسئله دستوری و مصنوعی است و تجربه نشان داده که قیمت‌های مصنوعی و دستوری پایدار نخواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان، در خصوص سیاست‌های بانک مرکزی و به تعادل نرسیدن بازار ارز اظهار کرد: در شرایطی که نرخ تورم در کشور ما بیش از ۱۰ برابر در کشورهای حوزه دلار است، نباید از بالا رفتن قیمت ارز تعجب کرد.

وی ادامه داد: زمانی که شاهد کاهش ریزش قیمت هستیم، این سوال مطرح می‌شود که چه اتفاق مثبتی در وضعیت اقتصادی کشور افتاده که قیمت‌ها رو به پایین حرکت کرده است؟ وقتی هیچ دلیلی علمی و اقتصادی برای ریزش قیمت‌ها مشاهده نشود و باز هم قیمت‌ها ریزشی باشد، معلوم می‌شود که مسئله دستوری و مصنوعی است و تجربه نشان داده که قیمت‌های مصنوعی و دستوری پایدار نخواهد بود.

چرا نرخ انس جهانی افزایش یافت؟

رئیس اسبق کانون صرافان با اشاره به اینکه نرخ انس طلا در جهان افزایش بی سابقه‌ای داشته است، تصریح کرد: در زمینه افزایش نرخ طلا با توجه به رشد صنایع الکترونیک در دنیا و استفاده از این فلز گرانبها در صنایع میزان مصرف آن افزایش پیدا کرده است. همچنین در بحران‌های اقتصادی رویکرد دولت‌ها و همچنین شرکت‌ها و سایر مردم به سرمایه گذاری در پروژه‌های امن‌تر برای حفظ دارایی بوده است، لذا نگهداری طلا مورد توجه سرمایه گذاران قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین طلا فلزی محدود در سطح دنیا است و امکان چاپ آن وجود ندارد و نمی‌توان طلا را همچون اسکناس به آسانی چاپ کرد و حجم آن را بالا برد.

سمیعی در ادامه با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی و چند نرخی بودن ارز بیان کرد: تزریق و ارائه ارز ارزان و محدود به هر بهانه‌ای که باشد، حتی با نیت خیر تنها باعث ایجاد رانت و فساد خواهد بود و حتی نیت‌های خیرخواهانه هم آن را توجیح نمی‌کند، اینکه برای ارزاق مردم ارز ارزان بدهیم، یا برای دارو و درمان ارز پرداخت کنیم درست نیست.

وی اظهار کرد: برای کمک به مردم راه‌های دیگری هست و نباید با بازی با نرخ ارز باعث ایجاد رانت و فساد در اقتصاد شد، می‌توان مردم را رایگان تحت بیمه درمانی قرار داد و خدمات دیگری به آن‌ها داد یا ارزاق را با سیستم‌های نظارتی به طور سهمیه‌ای به مردم فقیر رساند، ولی ارز می‌باید قیمت واقعی و واحد داشته باشد تا اقتصادی کشور رونق بگیرد و از آشفتگی مصون باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت واقعی دلار 28 هزار تو مان هست وبا جو روانی میخواهند روی 21 نگردارند

  • ناشناس

    قیمت واقعی دلار همین الان بالای 40 تومان است

  • vaHID

    اقای سمیعی.کاش شما اختیارتام.مسئولیت تام داشتید.کشوربه امثال شمانیاز دارد.