کد مطلب: ۳۷۸۹۸۱

عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز:

چرا قیمت دلار کاهش یافت؟ / دلار کمتر از ۱۳ هزار تومان نمی‌شود

چرا قیمت دلار کاهش یافت؟ / دلار کمتر از 13 هزار تومان نمی‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت به دنبال تشکیل بازار متشکل ارزی است که بدون شک این بازار باعث کاهش قیمت دلار خواهد شد، البته منظور از کاهش قیمت دلار کمتر از 13 هزار تومان نیست، بلکه نرخ دلار حدود 13 هزار تومان مدیریت خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت دلار طی دو هفته گذشته روند نزولی به خود گرفته است که به عقیده برخی از فعالان خبر تشکیل بازار متشکل ارزی، خبرهای غیررسمی مبنی بر یکی شدن قیمت‌ها در سامانه نیما با بازار آزاد و غافلگیری معامله‌گران در سطوح حمایتی از سوی بازارساز باعث کاهش قیمت قابل توجه ارز از جمله دلار شده است.

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تزریق حجم زیاد ارز در بازار از سوی دولت به منظور کاهش قیمت‌ها، عملکرد سنجیده و کارشناسانه‌ای است؟

محمدحسینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: شرایطی که هم اکنون در بازار ارز به ویژه قیمت دلار داریم، به دلیل دخالت مستقیم بانک مرکزی نیست، بلکه تنش‌هایی که در چند هفته گذشته در بازار رخ داده بود و باعث افزایش قابل توجه قیمت دلار شده بود، در حال حاضر به ثبات نسبی رسیده است.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: همچنین با بازگشت ارز صادرکنندگان در سامانه نیما و تخصیص ارز به واردکنندگان واقعی، تقاضای ارز در سامانه نیما توسط دولت مدیریت شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: همچنین با توجه به روندی که در حوزه‌های مختلف سرمایه‌گذاری از جمله مسکن در کشور ایجاد شده است به همین جهت تقاضا برای بازار سوم در ارز کاهش پیدا کرده و بسیاری از افراد به دلیل کاهش حجم تقاضا برای خرید ارز و وجود شرایط سرمایه‌گذاری در بازار مسکن متقاضی فروش ارز شده‌اند که در این شرایط قیمت ارز به سمت نزولی شدن حرکت خواهد کرد و از قبل هم پیش‌بینی شده بود.

نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس تصریح کرد: پیش‌بینی کرده بودیم که قیمت ارز در سه‌ماهه اول سال خیلی نوسان نخواهد داشت، اما تحریم سپاه از سوی دولت آمریکا و حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس باعث ایجاد تنش و افزایش قیمت دلار در بازار شد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه مورد دیگری که در حال حاضر به بازار ارز آلارم روند نزولی داده، بازار متشکل ارزی است، گفت: دولت به دنبال تشکیل بازار متشکل ارزی است که بدون شک این بازار باعث کاهش قیمت دلار خواهد شد، البته منظور از کاهش قیمت دلار، کمتر از 13 هزار تومان نیست، بلکه نرخ دلار حدود 13 هزار تومان مدیریت خواهد شد، بنابراین کاهش قیمت دلار به دلیل دخالت مستقیم دولت و استفاده از ذخایر ارزی بانک مرکزی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.