کد مطلب: ۱۶۴۲۳۸

چرا قیمت نفت امروز افزایش یافت؟

چرا قیمت نفت امروز افزایش یافت؟

قیمت نفت به علت نگرانی در مورد احتمال اعمال مجدد تحریم‌های ایران و همچنین درگیری‌ها در عراق و در عین حال انفجار در یک دکل نفتی آمریکا که سبب کاهش فعالیت‌های اکتشافی در این کشور شد، افزایش یافت.

در معاملات امروز به علت نگرانی در مورد احتمال اعمال مجدد تحریم‌های ایران و همچنین درگیری‌ها در عراق و در عین حال انفجار در یک دکل نفتی آمریکا که سبب کاهش فعالیت‌های اکتشافی در این کشور شد، قیمت نفت افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 70 سنت افزایش یافت و 57.87 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با 51 سنت افزایش 51.96 دلار معامله شد.

قیمت‌ها به علت نگرانی در مورد اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران بالا رفت. دونالد ترامپ روز جمعه از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای حتی با وجود اینکه بازرسان بین‌المللی آن را تایید کرده‌اند، سرباز زد.

بر اساس قانون آمریکا، رئیس‌جمهور این کشور باید هر 90 روز یکبار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کند. اکنون کنگره 60 روز مهلت دارد تا تصمیم بگیرد که آیا تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران دوباره اعمال می‌کند یا نه.

در جریان دور پیشین تحریم‌ها علیه ایران، عرضه روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت ایران به بازارهای جهانی کم شد. این در حالی است که تحلیلگران می گویند، انتظار ندارند اعمال مجدد تحریم‌ها، بار دیگر چنین تاثیر بزرگی داشته باشد به ویژه اینکه آمریکا احتمالا تنهایی این کار را می‌کند.

همچنین تحلیلگران نگران ثبات عراق هستند که دومین تولیدکننده نفت اوپک است. نیروهای عراقی روز یک‌شنبه به سمت میادین نفتی و یک پایگاه هوایی مهم کردستان در نزدیکی منطقه نفت‌خیز کرکوک حرکت کردند.

گرِگ مک‌کین، استراتژیست ارشد بازار گفت : اینکه ترامپ موضوع ایران را دوباره باز کرده است و ادامه تهدید توقف فعالیت خط لوله کردستان، عوامل اصلی افزایش قیمت نفت بوده است.

همچنین بروز انفجار در یک دکل نفتی در دریاچه لوئیزیانا توجه بازار را جلب کرده است و حداقل 6 نفر مجروح شده‌اند.

از سوی دیگر، قیمت‌ها به علت کاهش تعداد دکل‌های حفاری آمریکا تقویت شد. حفاران آمریکایی 5 دکل نفتی را در هفته منتهی به 13 اکتبر خاموش کردند و مجموع دکل‌های نفتی فعال این کشور به 743 دکل، کمترین تعداد از اوایل ماه ژوئن رسید.

به لحاظ تقاضا نیز مصرف نفت زیاد شده است به ویژه در چین چراکه بانک مرکزی این کشور امروز اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در نیمه دوم امسال به 7 درصد برسد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.