کد مطلب: ۴۱۸۶۳۵

چرا قیمت گوشت متناسب با تولید کاهش نیافت؟ / بز و گوسفند هم شناسه ملی می‌گیرند!

چرا قیمت گوشت متناسب با تولید کاهش نیافت؟ / بز و گوسفند هم شناسه ملی می‌گیرند!

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور گفت: مشکل اصلی بازار گوشت از سال گذشته با افزایش قیمت ارز شروع شد و این بازار همچنان ساماندهی نشده است.

سوال مردم در مورد قیمت گوشت این است که چرا متولیان تولید با آمار و ارقام از افزایش تولید گوشت و انباشت دام در دامداری‌ها می‌گویند اما قیمت گوشت در بازار متناسب با افزایش تولید کاهش نیافت؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، سعید سلطانی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور، سوال مردم را پاسخ داد:

قیمت گوشت گوساله زنده در حال حاضر هر کیلو 25 هزار تومان است و در بازار باید با قیمت هر کیلو 60 هزار تومان به دست مردم برسد. قیمت هر کیلو گوشت گوسفند زنده نیز 35 هزار تومان است و این قیمت در بازار هر کیلو 72 هزار تومان است. اگر گوشت با قیمت‌های بیشتر به دست مشتری برسد اجحاف در حق خریداران است. اما مشکل اصلی بازار گوشت از سال گذشته با افزایش قیمت ارز شروع شد و این بازار همچنان ساماندهی نشده است.

دلالان حضور پررنگی در بازار دارند. آنها دام را زودتر از موعد کشتار می‌خرند و زمانی که شرایط افزایش قیمت فراهم بود دام را به بازار عرضه می‌کنند. هدف آنها فقط کسب سود بیشتر است. علاوه بر این در مرزهای غربی و جنوب غربی قاچاق دام داریم.

در حال حاضر واردات گوشت با ارز نیمایی برای هر کیلو گوشت گوساله معادل 52 هزار تومان است. ما به متولیان تامین اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم نیاز بازار را بدون واردات تامین کنیم اما نیاز به سازوکار دقیق داریم. اما برای ساماندهی بازار گوشت برنامه‌ای در حال اجراست. هویت‌دار کردن یا اعطای شناسه ملی برای دام‌ها برای ساماندهی بازار گوشت شروع شده است.

ایران پنجمین کشوری است که برنامه هویت‌دار شدن دام را اجرا می‌کند. با این برنامه برآورد نیاز گوشت و تعداد دقیق دام مشخص می‌شود. به این ترتیب برنامه‌ریزی برای ایام پرتقاضا امکان‌پذیر می‌شود، میزان تلفات دام هم مشخص خواهد بود چون این برنامه به پنجره واحد سامانه وزارت جهاد کشاورزی متصل است.

اجرای برنامه هویت‌دار شدن دام‌ها 3 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. تقریبا 80 میلیون دام در کشور داریم که برای هویت‌دار کردن هر دام 6300 تومان از دامدار هزینه دریافت می‌شود.

البته براساس قانون باید هزینه هویت‌دار کردن دام در ردیف بودجه می‌آمد اما از سال 88 این اتفاق نیفتاد و ما هزینه را از دامدار می‌گیریم. این برنامه اجباری است و تمام دامداری‌ها ملزم به اجرای آن هستند.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.