کد مطلب: ۳۳۴۱۷۲

آیا قیمت فلزات و مواد معدنی در سال آینده بهبود می‌یابد؟

چشم‌انداز قیمت فلزات در سال ۲۰۱۹

چشم‌انداز قیمت فلزات در سال 2019

سیاست‌های زیست‌محیطی چین و مذاکرات میان واشینگتن و پکن از جمله عواملی است که می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت فلزات در سال آینده داشته باشد. در این گزارش به چشم‌انداز بانک جهانی در مورد فلزات مختلف در سال 2019 پرداخته‌ایم.

چشم‌انداز بانک جهانی در مورد قیمت فلزات و مواد معدنی در سال 2019 تغییر چشمگیری نکرده؛ این در حالی است که در سال 2018 شاخص فلزات اساسی حدود پنج درصد رشد داشته است. از جمله مهم‌ترین عواملی که می‌تواند بر قیمت فلزات تاثیر بگذارد، سیاست‌های زیست‌محیطی چین، مذاکرات واشینگتن و پکن در مورد جنگ تجاری و اقدامات مقابله‌جویانه چین در برابر تعرفه‌های آمریکاست.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی‌رغم اختلالاتی که در عرضه به وجود آمده و همچنین کاهش ذخایر جهانی، شاخص فلزات در سه‌ماهه سوم سال جاری حدود 10 درصد کاهش یافته است.

مس

به دلیل اهمیت فلز مس در پروژه‌های زیربنایی و تولیدی، قیمت مس از اهمیت بالایی برخوردار است. انجام پروژه‌های زیرساختی از سوی دولت چین با هدف ایجاد محرک‌های مالی می‌تواند به افزایش تقاضا برای مس کمک کند و انتظار می‌رود قیمت این فلز مهم در سال 2019 بهبود یابد.

قیمت مس در سه‌ماهه سوم سال 2018 حدود 11 درصد کاهش یافت که این مسئله منعکس‌کننده هیجانات بازار به دنبال تنش‌های تجاری است. به‌رغم نگرانی از اختلالات عرضه به دلیل اعتصاب کارگران در اسکوندیدا، بزرگ‌ترین معدن مس دنیا در شیلی، قیمت این فلز رشد نکرد. تولید مس در دنیا همچنان قدرتمند است و انتظار می‌رود گسترش معادن در جمهوری دموکراتیک و زامبیا، رکود نسبی را در بازار جهانی مس به همراه داشته باشد.

آلومینیوم

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال آینده میلادی، تقاضا برای آلومینیوم به جز چین در سایر کشورها افزایش می‌یابد و به این ترتیب انتظار می‌رود قیمت این فلز در سال 2019 بهبود یابد.

تحت تاثیر نگرانی‌های مداوم در مورد عرضه این فلز، قیمت آلومینیوم با نوسانات بسیاری مواجه بوده است. بزرگ‌ترین پالایشگاه آلومینیوم در جهان -آلونورت برزیل- به دلیل مسائل زیست‌محیطی از ماه مارس تاکنون تولید خود را کاهش داده است.

از سوی دیگر، تحریم‌های آمریکا علیه شرکت آلومینیوم‌سازی روسال (Rusal) در ماه آپریل و اعتصاب‌های کارگری در شرکت آلکوا استرالیا که بیش از شش هفته از آغاز آگوست طول کشید، موجب افزایش قیمت‌ها شد.

در عین حال، تعرفه‌های واردات آلومینیوم ایالات متحده، اختلاف قیمت آلومینیوم آمریکا و بورس فلزات لندن را به دنبال داشته است.

با این حال، با تشدید تنش‌های تجاری در نیمه دوم سال 2018، عرضه آلومینیوم افزایش یافت و قیمت این فلز در سه‌ماهه سوم سال حدود 9 درصد کاهش یافت.

نیکل

بر اساس پیش‌بینی‌های بانک جهانی قیمت نیکل در سال 2019 افزایش می‌یابد.

در سه‌ماهه سوم سال 2018، قیمت این فلز حدود 9 درصد کاهش یافت. با این حال هنوز در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال 2017 قیمت آن 26 درصد بالاتر است. به نظر می‌رسد، تقاضا برای فولاد ضدزنگ و باتری خودروهای الکتریکی قیمت نیکل را به خوبی حفظ کرده است.

پیش‌بینی می‌شود، به دنبال افزایش تولید خودروهای الکتریکی در بلندمدت تقاضا برای نیکل بیشتر شود.

روی، سرب و قلع

انتظار می‌رود، قیمت سرب و روی در سال 2019 در مقایسه با سال 2018 کمی پایین‌تر باشد؛ با این حال چشم‌انداز برای فلز قلع در سال آینده مثبت است.

به دنبال جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده، روی و سرب هر دو در سه‌ماهه سوم سال 2018 در مقایسه با سایر فلزات بیشترین افت قیمت را داشتند و به ترتیب 19 و 12 درصد کاهش یافتند.

با این حال انتظار می‌رود، تقاضا برای قلع که عنصر مهمی در فناوری‌های جدید قلمداد می‌شود، افزایش یابد. طی چند سال گذشته مصرف قلع تصفیه‌شده از تولید آن فراتر رفته است. به دنبال اختلالات عرضه در اندونزی و میانمار، ذخایر جهانی قلع کاهش یافته و انتظار می‌رود در سال 2019 قیمت این فلز به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

سنگ آهن

به دنبال افزایش عرضه به ویژه از سوی کشور برزیل، پیش‌بینی می‌شود که قیمت سنگ آهن در سال 2019 کاهش یابد.

سنگ آهن بیش از سایر فلزات پایه تحت تاثیر جنگ تجاری بوده است. در سه‌ماهه سوم سال 2018 قیمت این فلز کاهش یافت و در ماه نوامبر افت شدیدی را تجربه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.