کد مطلب: ۴۸۴۲۵۰

مدیر فنی سهام عدالت در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

فروش سهام عدالت باعث ریزش بورس شد؟ / فروش ۱۳ هزار میلیارد تومان از درخواست‌ها

فروش سهام عدالت باعث ریزش بورس شد؟ / فروش ۱۳ هزار میلیارد تومان از درخواست‌ها

در طی 140 روز گذشته حدود 13 هزار میلیارد تومان از سهام عدالت فروخته شده، برخی از فعالان بازار سرمایه علت افت بازار را فروش این سهام می‌دانند اما مدیر فنی سهام عدالت با این گروه مخالف است و می‌گوید: افسوس می‌خورم که چرا چنین حرفی زده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر فروش سهام عدالت در بازار سرمایه موجب شده که بسیاری از فعالان این بازار علت افت شاخص را فروش این سهام عنوان کنند.

پیگیری‌ها نیز نشان می‌دهد که حقوقی‌ها سهام عدالت را که عمدتا سهام‌های با ارزشی هستند از کارگزاری‌ها می‌خرند و چند روز بعد با مثبت شدن بازار می‌فروشند که همین کار موجب منفی شدن بازار شده است. عمده این حقوقی‌ها خود کارگزاری‌ها هستند که با کدهای حقوقی خودشان سهام عدالت را می‌خرند تا بتوانند در زمان عادی بازار بفروشند.

اما مدیر فنی سهام عدالت می‌گوید: خیلی‌ها ادعا می‌کنند که سهام عدالت باعث شده بازار خراب شود، اما کسانی که چنین حرفی می‌زنند اطلاعاتی ندارند و ادعایشان کارشناسی نیست.

محمود حسنلو در گفتگو با تجارت‌نیوز، میزان فروش سهام عدالت را در طی 2.5 ماهه اول را حدود شش هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: شاخص کل بورس در روز 10 خرداد ماه که برای اولین بار سهام عدالت فروخته شد 973 هزار واحد بوده و تا روز 19 مرداد ماه که به اوج خود رسید به سطح حدود دو میلیون و 100 هزار واحدی رسید که در این مدت 2.5 ماهه 5 هزار و 600 میلیارد تومان سهام عدالت فروخته شد.

او با اشاره به این که، این میزان از فروش سهام عدالت در کل دوره 2.5 ماهه اول در مقایسه با ارزش معاملات در این مدت، خیلی ناچیز و قابل چشم‌پوشی است، ادامه داد: در عرضه دارایکم حدود 3.5 میلیون نفر ثبت نام کردند که به هر نفر دو میلیون تومان تخصیص داده که فقط هفت هزار میلیارد تومان فروخته شد، یعنی یک روز عرضه اولیه دارایکم خیلی بیشتر از مبلغ کل فروش سهام عدالت در 2.5 ماه بوده، در مورد شستا نیز این موضوع وجود دارد.

چقدر سهام عدالت فروخته شده است؟

از روز 10 خرداد ماه تا روز 22 مهر ماه حدود 12 هزار و 800 میلیارد تومان سهام عدالت در بازار فروخته شده که بیشتر آن به صورت بلوکی به فروش رفته است. این میزان از سهام عدالت در بازار به صورت خرد فروخته نشده بلکه حقوقی‌ها خریده‌اند و با آن سهامداری می‌کنند.

طبق آمارهایی که حسنلو اعلام کرده، در مجموع از ابتدا تا روز 22 مهر ماه حدود 12 هزار و 800 میلیارد تومان سهام عدالت در بازار فروخته شده که بیشتر آن این اواخر به صورت بلوکی به فروش رفته است. آنطور که این مقام مسئول می‌گوید: این میزان از سهام عدالت در بازار به صورت خرد فروخته نشده بلکه حقوقی‌ها خریده‌اند و با آن سهامداری می‌کنند. بر فرض محال حتی اگر همه این سهام عدالت را در بازار عادی می‌فروختیم انگار عرضه اولیه مثل شستا انجام می‌دهیم.

به گفته او، این مقدار از فروش سهام عدالت اصلا نمی‌تواند در بازاری به این بزرگی تاثیرگذار باشد. حتی برفرض این که همه‌ی این 12 هزار و 800 میلیارد تومان را در روز 22 مهر ماه فروخته شده معادل 10 درصد از ارزش معاملات دیروز بازار است.

مدیر فنی سهام عدالت معتقد است: افت جز اصول بازار سرمایه در کل دنیا است، وقتی بازار تا حدی رشد می‌کند یک دوره هم اصلاح می‌خورد که این اصلاح بورس خیلی زیاد نبوده است. شاخص بورس در کشور ما از دو میلیون تومان به 1.5 میلیون واحد رسیده که اصلاح 25 درصدی در مقابل رشد سه برابری داشته که خیلی زیاد نیست. بورس طی 2.5 ماه بیش از 100 درصد رشد کرده و در دو ماه بعد 25 درصد اصلاح کرده که خیلی خوب است.

حسنلو در خصوص دور زدن روش فروش بلوکی سهام عدالت اینطور استدلال کرد که، از نظر حقوقی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در جایگاهی نیست که در این مورد اظهارنظر کند، بلکه باید ناظر بازار پاسخ دهد.

آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در صفحه اختصاصی سهام عدالت تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بدبخت سهام

    امروز ساعت ۹ شب واسه دوستم بانک ملی یک میلیون واریز کرد دیروزم بانک انصار واسه من ۳۲ هزار ریخت.خدا لعنت کنه بانک انصار رو

  • ناشناس

    من کاری ندارم چی درست یا چی غلط من دوماه پول لازم داشتم فروختم سهامم لطف کنید بدون هیچ بی ادبی به کسی پول واریز کنید خواهشا اگه واجدان دارید بریزد پولمونو

  • ناشناس

    بانک ملی چرا پول مارا واریز نمی کنه مگه قرار نبود سه روز کاری پول سهام بدن شده پنج ماه اما هنوز سی درصد اول واریز نکردن خدا کنه خوشی نبینید از خدا می خوام همه شما به دردی گرفتار بشید که درمان نداشته باشه چرا با مردم بازی می کنید

  • ناشناس

    دوستان به خدا این سهام خود کارمندها خریدفروش می کنن کسی هم نیست به این ادمای از خدا بی خبر بفهمون مردم از سر ناچاری فروختن دولت هم از اینها حمایت می کنه هر وقت می خوان بفروشن می یارن پایین که از چنگ ما در بیارن چرا وقتی بالا بود قیمت نفروختن

  • ناشناس

    دوستان فایده نداره برید زندگیتون برسین پنج شیش ماه فقط دروغ می کنن تا حالا یه حرف راست شنیدین از این مسعولین ماه خوردن یه اب هم روش

  • محمد

    سلام . من خودم سهامم فروختم خیلی احتیاج دارم ولی هنوز ی ریال برام واریز نکردن .ولی پیام ها خوندم . واقعا حالم بد شد. چرا اینقده می گید. بانک سپه بانک تجارت ملی … تورو خدا چرا اینقده قسم می دید اینقده اسم خدا میارید .مگه روضه خونی .

  • عاطفه

    عزیزان مقصر واریز نشدن پول ما بانک ها نیستن فقط سپرده گزاری مرکزی و در رأس اون شخص روحانی هست

  • بیگی

    اگر بلوکی ف روش رفته چرا پول ما را واریز نمی کنید کار گزار کشاورزی دیگر شورش را در اورده

  • ناشناس

    پس چرا فارابی سهام فروخته شده فارس وفملی واریز نمیکند درست است که هرکسی فنون کارخودش بهتر بلداست ما میدانیم که مسولین کارگذاری ها چطوریه نماد باازش را ارزان میخرندباپول خود سهامدار متاسفانه مراجع ذیصلاح بایدواردعمل شوندکه دچارمشکلات شدند. ولی خداناظراست

    • هادی

      کدوم مراجع ذیصلاح هستندشمامییشناسید؟؟؟

  • ناشناس

    بانک صادرات قانونا با استفاده از سهام شخصی سپرده گذار بدون اطلاع انتقال به بانک ملی ایران