کد مطلب: ۳۶۹۴۱۸

اخبار کمتر دیده شده بورسی امروز

چند اتفاق مهم از ۵ نماد بورسی

چند اتفاق مهم از 5 نماد بورسی

از مهمترین خبرهای بورسی امروز، چهارشنبه چهار اردیبهشت ماه سال 98، اخباری در مورد نمادهای «صدر تامین»، «بنیرو»، «بمیلا» و «تیپیکو» است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص کل بورس امروز با رشد 919 واحدی معادل 0.45 درصد در سطح 203 هزار و 777 واحد قرار گرفت.

برگزاری آیین معارفه هلدینگ دو هزار میلیارد تومانی «صدر تامین»

آیین معارفه یکی از بزرگترین هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا برای آغاز عرضه پنج تا ۱۰ درصدی آن امروز برگزار شد.

90 درصد سهام «تاصیکو» به شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) و ۱۰ درصد هم به سرمایه‌گذاری صبا تامین تعلق دارد.

سرمایه‌گذاری صدر تامین از 27 اسفند ماه در صنعت استخراج کانی‌های فلزی و در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده بود و بعد از تکمیل اطلاعات در روزهای گذشته، حالا آیین معارفه آن برگزار شد.

مدیران این هلدینگ دو هزار میلیارد تومانی امروز با حضور در این مراسم معارفه با حضور در جمع سهامداران به تشریح آخرین وضعیت مالی و عملیاتی و پاسخ به سئوالات این هلدینگ پرداختند.

بر اساس این گزارش عرضه سهام هلدینگ سرمایه‌گذاری صدر تامین نخستین عرضه سهام در سال ۹۸ خواهد بود.

خبر دیگر، یکی از نمادهای مثبت دیروز بازار سهام شرکت نیرو ترانس بود که در برابر منفی‌های بازار مقاومت کرد و با صف خرید روز را به پایان برد.

اعلام زمان عرضه بلوک ایران ترانسفو در بورس

بلوک ۱۳.۳۶ درصدی سهام شرکت ایران ترانسفو شامل ۵۰۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۱۱ سهم به قیمت پایه هر سهم ۶۲۴۹ ریال و ارزش کل پایه سه هزار و ۱۳۱ میلیارد و ۷۰۲ میلیون ریال توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت ماه جاری) در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد شد.

این میزان سهام به‌صورت ۲۰ درصد نقد و بقیه اقساط چهار ساله، به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک و از طریق شرکت کارگزاری پارسیان واگذار می‌شود.

همچنین بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی، در این واگذاری معادل مانده اقساطی سهام مورد معامله تا پرداخت کامل بهای آن، نزد این سازمان به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل ۵۰ درصد مانده بدهی، اسناد تضمینی از خریدار دریافت می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: مطابق شیوه‌نامه تشویق بخش‌های خصوصی و تعاونی به منظور جلب مشارکت در واگذاری‌ها برای خریداران این بلوک که از بخش‌های خصوصی و تعاونی باشند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است که این مشوق‌ها عبارتند از: افزایش سقف کل زمانی و مجموع تعداد اقساط برای خریداران بخش خصوصی تا میزان یک سوم و برای خریداران بخش تعاونی تا میزان دو پنجم جمع مدت و تعداد اقساط مصوب، بازپرداخت پلکانی اقساط با شیب ۱۰ درصد رشد سالانه برای خریداران بخش‌های خصوصی و تعاونی، به مأخذ ۱۰۰ برای رقم میانه دوره اقساط و سود فروش اقساطی تا میزان سه درصد پایین‌تر از سایر خریداران برای خریداران بخش خصوصی و ۳.۶ درصد پایین‌تر برای خریداران بخش تعاونی.

گفتنی است در سال گذشته نیز سازمان خصوصی‌سازی بارها اقدام به عرضه سهام شرکت ایران ترانسفو کرد که این عرضه‌ها با عدم استقبال خریداران مواجه شد.

در خبر دیگر، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مجوز افزایش سرمایه 50 درصدی شرکت داروسازی فارابی از محل مطالبات حاصل شده سهامداران و آورده نقدی را صادر نمود. همچنین سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مجوز افزایش سرمایه 118 درصدی شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک از محل مطالبات حاصل شده سهامداران و آورده نقدی را حاصل نمود.

توقف نماد شرکت بورسی برای انتخاب اعضا

در پایان معاملات امروز، نماد شرکت بورسی برای مجمع عادی بطور فوق‌العاده بسته می‌شود و سهم دارای رشد قیمت طی ۱۸ روز متوالی، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده و سهام آن بدون دامنه نوسان داد و ستد می‌شود.

در پایان معاملات امروز، نماد نساجی بروجرد به دلیل برگزاری مجمع عادی بطور فوق‌العاده بسته می‌شود تا زمینه انتخاب اعضای هیات‌مدیره «نبروج» در یکشنبه هفته آینده فراهم شود.

همچنین امروز گروه صنعتی ملی مشمول که با سرمایه 24.7 میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس حضور دارد و از ابتدای سال جاری با صف خرید پایدار اما با رشد محدود 4.1 درصدی قیمت رو به رو شده، مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده و سهام آن بدون دامنه نوسان داد و ستد می‌شود.

در خبر دیگر، دیروز پس از آن که معاملات بازار سرمایه پایان یافت ناظر بازار نما بمیلا را به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت متوقف ساخت. بر مبنای پیام ناظر بازار، قرار است امروز نماد بمیلا تا ساعت 10 به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شود. بمیلا که سال 97 را با قیمت 322 تومان پایان برد و خاطره خوش بازدهی 125 درصدی دوره یک ساله را در اذهان اهالی بازار حک کرد، سال 98 را نیز پرتوان آغاز کرد و از همان روزهای ابتدایی روندی افزایشی را در پیش گرفت، اما پیش از آنکه به سقف قیمتی سال 97 یعنی 450 تومان برسد با قیمت 414 تومان متوقف شد. پس از کسب بازدهی قابل توجه حدود 30 درصدی بمیلا در همین روزهای ابتدایی سال 98 نماد این شرکت بسته شد تا خبرهای مهمی که در دل آن قرار دارد افشا شود.

دلیل بازگشایی مثبت بانک صادرات در بازار منفی

مدیر عامل بانک صادرات ایران در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه با اشاره به باز شدن نماد این بانک گفت: خوشبختانه به رغم فضای بین‌المللی موجود، رشد بیش از 11 درصدی نرخ «وبصار» در معاملات اولین روز بازگشایی آن، نشان از اقبال به سهام بانک را دارد.

حجت‌الله صیدی در حاشیه این نمایشگاه خاطر نشان کرد: صبوری، رمز دستیابی به سود مطلوب در سهامداری است.

وی در توصیه‌ای به سهامداران بانک‌ها و موسسات مالی، با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری یک کار پایه‌ای و بلندمدت است، افزود: معمولا خرید و فروش هیجانی سهام نتیجه چندان نتیجه مطلوبی نداشته و در مقابل می‌توان با نگهداری سهم و تحمل نوسانات، با سود خوبی مواجه شد.

حجت‌الله صیدی در خصوص طرح‌های بانک صادرات ایران (همچون طراوت) و تاثیر آن بر شرایط سهم بازار بانک گفت: مهمترین ویژگی این طرح این است که هم بخش عرضه یا همان تولید (از ابتدا تا پایان) و هم تقاضای کل (تقاضای موثر بر بازار) را دربر می‌گیرد و به واسطه این طرح، قطعا مشتریان بیشتری جذب خواهند شد.

مدیرعامل بانک صادرات ایران در تشریح طرح خاطر نشان کرد: صدور کارت اعتباری و ارائه اعتبارات اسنادی، بخش تقاضا را پوشش خواهد داد و پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و توسعه ظرفیت‌های تولید نیز، بخش عرضه را تحریک می‌کند.

ارزش بازار «تیپیکو» افزایشی بود

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با سرمایه دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال، صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ فروردین ماه سال ۹۸ را حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با انتشار عملکرد یک ماهه منتهی به ۳۱ فروردین ماه سال جاری اعلام کرد در ابتدای دوره یک ماهه یاد شده، تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده سه هزار و ۴۴ میلیارد و ۷۸ میلیون ریال و ارزش بازار معادل ۲۱ هزار و ۸۷۲ میلیارد و ۹۶۵ میلیون ریال در سبد سهام خود داشت.

بهای تمام شده سهام بورسی «تیپیکو» در این مدت طی تغییری نکرد.

در حالی‌ که ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین با افزایش پنج هزار و ۶۱۹ میلیارد و ۲۸ میلیون ریال معادل ۲۷ هزار و ۴۹۱ میلیارد و ۹۹۳ میلیون ریال محاسبه شد.

شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین طی دوره یک ماهه منتهی به فروردین ماه خریدار یا فروشنده سهام هیچ شرکت بورسی نبود.

منبع: فارس ، بورس 24 ، ایبنا ، بورس پرس ، سنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.