کد مطلب: ۳۴۸۵۰۴

چهارمین عرضه نفت در بورس؛ به زودی

چهارمین عرضه نفت در بورس؛ به زودی

چهارمین مرحله عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی برای داد‌و‌ستد یک میلیون بشکه نفت خام سبک انرژی قطعی شده است و این عرضه در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه (‌ساعت ۱۴:۳۰) به انجام خواهد رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، چهارمین مرحله عرضه نفت خام صادراتی در بورس انرژی برای داد‌و‌ستد یک میلیون بشکه نفت خام سبک انرژی قطعی شده است و این عرضه در تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه (‌ساعت ۱۴:۳۰) به انجام خواهد رسید.

قیمت پیشنهادی اولیه برای هر بشکه نفت خام سبک ۵۶ دلار و ۲۴ سنت به‌صورت پریمیوم دلاری (با ملاک قیمت‌گذاری سامانه سنا برای معادل ریالی آن) است. به‌صورت دقیق‌تر این نرخ برای آغاز معاملات درج شده و در صورت وجود تقاضایی مازاد بر حجم عرضه و پتانسیل رقابت امکان رشد نرخ در بازار وجود دارد و برعکس اگر تقاضا با حجم کمتر یا قیمت پیشنهادی پایین‌تر در بورس کالا به ثبت برسد، امکان تعدیل نرخ وجود خواهد داشت.

تحویل فوب جزیره خارک و حداقل خرید ۳۵ هزار بشکه خواهد بود. از هم‌اکنون نزدیک به ۱۵۰ ساعت تا زمان عرضه رسمی نفت خام صادراتی در بورس انرژی زمان باقی مانده است و این مدت فرصتی طلایی برای بازاریابی، معرفی محصول و اطلاع‌رسانی شرایط معاملاتی است و باید آن را قدر دانست.

البته خبرهای معاملاتی از بورس انرژی به همین عرضه نفت خام محدود نمی‌شود و خبرهای مهمی که اغلب از پتانسیل بهبود حجم معاملات در بازار فیزیکی بورس انرژی حکایت دارد هم به گوش می‌رسد.

به‌عنوان مثال اگر وضعیت معاملات در روزهای اخیر را مورد رهگیری قرار دهیم شاهد خواهیم بود که در روزهای اخیر ارزش معاملات و حجم آن افزایش یافته است که به معنی برخی تغییرات در ساز‌و‌کارهای معاملاتی در بورس انرژی است.

البته آمارهای معاملاتی در بورس انرژی نشان‌دهنده رشد ارزش معاملات در دی‌ماه به نسبت مدت مشابه ماه قبل بود ولی با توجه به معاملات روزهای ابتدایی بهمن‌ماه، احتمالا ماه جاری با بهبود سریع‌تر حجم معاملات روبه‌رو خواهیم بود اگرچه برخی داده‌های بنیادین نیز از وضعیت معاملاتی در بورس انرژی حکایت دارد که به آنها می‌پردازیم.

در همین باره در گفت‌وگویی با دکتر سیدعلی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی به بررسی آخرین وضعیت معاملاتی در این بازار مالی پرداختیم. در ابتدای این گفت‌وگو دکتر حسینی به بررسی ویژگی‌های اصلی معاملاتی در عرضه صادراتی نفت پرداخت و ضمن تشکر از حمایت‌های شرکت ملی نفت ایران از وجود خریداران بالقوه در این بازار و رایزنی‌ها سخن گفت و نسبت به موفقیت این عرضه اظهار امیدواری کرد.

البته به گفته وی ویژگی‌های مورد نیاز برای معامله‌گران نفت خام هم‌اکنون در پایگاه اطلاع‌رسانی بورس انرژی و در اطلاعیه عرضه وجود دارد و مخاطبان می‌توانند تمامی ویژگی‌های مورد نیاز معاملاتی را در این اطلاعیه به‌صورت رسمی مشاهده کنند.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون تلاش‌های بسیاری برای منظم شدن عرضه نفت خام در بورس انرژی در حال انجام است تا بتوان به عرضه‌های مستمر و معمول دست یافت که این رویکرد برای جذب حداکثری و مطمئن خریداران بزرگ بین‌المللی نیاز است.

در ادامه این گفت‌وگو دکتر سید‌علی حسینی از افزایش حجم عرضه‌های شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی سخن گفت و عنوان کرد: رشد حجم عرضه‌ها بستر مهمی برای رشد حجم معاملات در بازار فیزیکی داخلی و صادراتی به شمار می‌رود و از همین مسیر می‌توان به افزایش بیشتر حجم معاملات امیدوار بود.

البته افزایش عرضه‌های زمینی صادراتی به مقصد کشورهای همسایه هم تجربه می‌شود که باز هم به اهرم مهمی برای رشد حجم معاملات منجر خواهد شد. به‌صورت دقیق‌تر در ۶ بهمن‌ماه شاهد عرضه محموله‌های مختلف از نفت‌گاز ( گازوئیل) و سوخت هوایی به مقصد کشورهای عراق و افغانستان و ارمنستان بودیم که از مجموع ۳۵ هزار تن عرضه، ۶ هزار تن آن مورد معامله قرار گرفت و پتانسیل افزایش این حجم داد‌و ستد وجود دارد.

وی در ادامه از آغاز عرضه‌های پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج فارس سخن گفت و عنوان کرد: افزایش رایزنی‌ها با پالایشگاه‌های بزرگ کشور همچون ستاره خلیج فارس در بورس انرژی به جد پیگیری می‌شود و این مذاکرات تاکنون به رشد عرضه‌ها در بورس انرژی منجر شده و این روند باز هم ادامه می‌یابد.

به‌عنوان یک نمونه مشخص شاهد عرضه حلال ۴۰۴ ستاره خلیج فارس در بازار داخلی هستیم که این عرضه به احتمال قوی استمرار خواهد داشت و البته تلاش برای افزایش بیشتر عرضه‌ها برای فرآورده‌های مختلف از سمت عرضه‌کنندگان گوناگون هم ادامه خواهد داشت؛ یعنی عرضه واحدهای بزرگ پالایشی کشور در بورس انرژی تقویت شده و تداوم یافته و متنوع‌تر خواهد شد.

حاشیه‌نگاری از تلاش‌ها برای موفقیت صادرات نفت از بورس انرژی

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد هم عرضه‌کننده و هم بورس انرژی در تلاش هستند تا حداکثر تمرکز خود را برای تداوم این معاملات با تقویت فرآیندهای بازاریابی به کار گیرند تا با افزایش حجم معاملات نفت، استمرار عرضه و داد و ستد مستمر نفت خام صادراتی در بورس انرژی از بستری عملیاتی قطعی باشد.

این رویکرد را باید قدر دانست آن هم در شرایطی که شواهد و بررسی‌ها حکایت از آن دارد که بدنه اجرایی صادراتی در شرکت ملی نفت ایران برای عرضه نفت خام در بورس انرژی کم نگذاشته است و البته افزایش حجم صادرات خود یکی از موفقیت‌های شرکت‌ ملی نفت ایران به شمار می‌رود.

به‌صورت دقیق‌تر افزایش صادرات از بستر بورس انرژی در‌بر‌گیرنده منافع کشور، منافع شرکت ملی نفت ایران و منافع بازار سرمایه است بنابراین دلیلی برای کارشکنی در این بازار معاملاتی احتمال بروز و ظهور ندارد.

حال در شرایطی که وضعیت عمومی از تلاش برای تقویت حجم صادرات از بورس انرژی حکایت دارد همه ارکان و حتی رسانه‌ها باید برای موفقیت این سبک معاملاتی تلاش کنند.

البته پیگیری‌های رسانه‌ای حکایت از آن دارد که خریداران به‌صورت متنوع، تک تک و حتی در قالب هیات تجاری به‌صورت غیررسمی در حال رایزنی برای کسب اطلاعات و بررسی واقعیت‌های صادراتی از بستر بورس هستند و همین رخداد به معنی خوش‌بینی به موفقیت عرضه در چهارمین مرحله خواهد بود.

البته در ادبیات برخی از نمایندگان مجلس می‌توان نیاز به انعطاف بیشتر در فاز عرضه از سوی شرکت ملی نفت را رصد کرد هرچند که در عرضه‌های پیشین به‌خصوص دو عرضه ابتدایی این انعطاف در قیمت‌گذاری را مشاهده کردیم.

از سوی دیگر در فرآیندهای اجرایی و تسویه وجوه هم این انعطاف مشاهده می‌شود و تسهیل شرایط صادرات با تمدید دوران مجاز برای تسویه وجوه یا امکان تسویه وجوه صد در‌صدی به‌صورت ریالی از مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.