کد مطلب: ۳۳۴۷۶۱

چهار عاملی که شاخص را نزولی کرد / روند بورس چه زمانی برمی‌گردد؟

چهار عاملی که شاخص را نزولی کرد / روند بورس چه زمانی برمی‌گردد؟

امروز شاخص با ریزش 866 واحدی در کانال 164 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل ریزش امروز بازار چه بود و این روند تا چه زمانی ادامه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز شنبه (24 آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 3463 میلیارد ریال رسید و شاخص با ریزش 860 واحدی در رقم 164491 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3547 میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش 8 واحد در رقم 1842 واحد جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای کفپارس، ثنوسا، وبشهر، کهمدا، خاذین، سیلام، وصنا، وتجارت، ونیرو صفوف خرید تشکیل شد و در فرابورس نمادهای زکشت، کتوکا، هرمز صف خرید بودند.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «رمپنا، شخارک، کگل، وبشهر، پارس» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «وامید، وبملت، فارس، وبصادر، فولاد» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وبملت، وبشهر، وتجارت، فولاد، تاپیکو» بود و نمادهای «وخارزم، خموتورح، کمند، امینیکم، خشرقح» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای ثنوسا، وخاور، وصنعت، پتورل، والبر بود و نمادهای وخارزم، ثنوسا، وتوکا، چکارن، خاذین بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس در نیمه اول جریان معاملاتی روند نزولی اما به صورت لاک پشتی داشت که در ساعات پایانی جریان معاملات روند نزولی شاخص شدت بیشتری به خود گرفت.

شاخص کل بورس

امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر چهار عامل با ریزش 860 واحدی در رقم 164491 واحد جای گرفت.

به‌گفته برخی تحلیلگران بنیادی بازار سرمایه، صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر 1.7 میلیون بشکه در روز بود که در ماه اکتبر با توجه به کاهش واردات چین و هند و عدم واردات کره جنوبی و افت قابل توجه واردات توسط ژاپن به کمتر از 1.5 میلیون بشکه رسید.

بر اساس آمار در ماه نوامبر، کره جنوبی برای سومین ماه متوالی واردات نفت از ایران نداشته است. واردات نفت هند نیز به 276 هزار بشکه در روز کاهش داشته که این کشور در نیمه اول 2018 روزانه به طور متوسط 500 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد. واردات نفت ترکیه نیز از 250 هزار بشکه به کمتر از 120 هزار بشکه در روز نزول داشته و در عوض این کشور واردات نفت از اقلیم کردستان عراق را افزایش داده است. با این آمارها صادرات نفت ایران در ماه نوامبر به 1.2 میلیون بشکه در روز می‌رسد، در حالی که در 6 ماه گذشته 2.4 میلیون بشکه در روز صادرات نفت داشتیم.

همچنین بر اساس شنیده‌ها، امروز برای اولین بار میانگین قیمت دلار نیمایی از بالاترین قیمت خود طی هفته‌های اخیر عبور کرده و به ۹۳۱۰۰ ریال رسیده است که به گفته فعالان بازار سرمایه، روند پرشدن شکاف بین سامانه نیما و بازار آزاد کماکان ادامه دارد.

همچنین امروز بر اساس اطلاعيه شماره 1348/الف/97 مورخ (19 آذرماه 97) شركت سنگ آهن گهر زمين، بازارگردانی سهام شركت سنگ آهن گهر زمين در نماد معاملاتی (كگهر1) با محدوديت دامنه نوسان روزانه قيمت تا سقف 10 درصد و با استفاده از روش بازارگردانی مبتنی بر حراج در بازار دوم فرابورس ايران صورت گرفت.

هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: امروز شاخص کل بورس تحت تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی نفت، فلزات و پتروشیمی‌ها مانند متانول بود که در ساعات آخر شب گذشته روند قیمت کامودیتی‌ها کاهشی شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: همچنین شرایط نموداری نامساعد شاخص کل بورس، انتشار اخبار بد طی روزهای اخیر از سوی آمریکا و عدم وجود نقدینگی مناسب در بازار برای رشد شاخص کل بورس را می‌توان از جمله عوامل کاهش امروز شاخص برشمرد.

نصیری افزود: تا زمانی که قیمت دلار به ثبات نرسد این روند ادامه پیدا خواهد کرد، اما به محض رسیدن قیمت دلار به ثبات شاخص کل بورس تا قله 200 هزار واحد صعودی خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر برای رشد بازار هم قیمت‌های جهانی مهم است، هم قیمت دلار در سامانه نیما.

وی ادامه داد: قیمت جهانی متانول در شهریورماه 350 دلار بود که در حال حاضر بسیار کاهش پیدا کرده است. همچنین بیلت 500 دلاری در شهریورماه 420 دلار و سنگ آهن 79 دلاری 68 دلار شده است. تکلیف نرخ دلار این شرکت‌های تولیدکننده هنوز مشخص نیست به همین جهت این شرکت‌ها عرضه‌ زیادی در سامانه نیما ندارند و اکثرا نگه داشته‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هم‌اکنون بازار شرکت‌های بورسی را ماهانه بررسی می‌کند و در حال حاضر هم در انتظار گزارش‌های عملکرد آذرماه و 9ماهه شرکت‌ها هستیم.

نصیری افزود: شنیده‌ها حاکی از آن است که در میان مدت احتمال ریزش قیمت‌های کامودیتی‌ها است که این خبر تاثیر منفی بر بازار دارد و دولت هم اجازه نمی‌دهد که این شرکت‌ها دلار را بالاتر از نرخ نیما در نظر گیرند. چنانچه نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ دلار در بازار آزاد برسد، شاید وضعیت فروش این شرکت‌ها مناسب‌تر شود. هم اکنون شرایط بازار نابسامان و کاملا بلاتکلیف است و کمبود نقدینگی را هم باید به آن اضافه کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.