کد مطلب: ۶۹۵۴۹۸

تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

تعرفه واردات خودرو چقدر است؟

در حالی آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شده که در آن میزان تعرفه مشخص نشده است؛ اما در این رابطه وزیر صمت تاکید کرده است که تعرفه‌ها شناور خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شده که در آن میزان تعرفه مشخص نشده است؛ اما در این رابطه وزیر صمت تاکید کرده است که تعرفه‌ها شناور خواهد بود و محدوده آن باز و بسته به اینکه خودرو چگونه فروخته شود، متغیر خواهد بود. که واردات خودرو داشته باشند.

به نقل از ایسنا ، پس از چند ماه انتظار، پنجشنبه هفته گذشته (۳ شهریور ماه)، آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شد که بر اساس آن شرایطی همچون واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو، ممنوعیت ترخیص و تخلیه خودروهای بدون ثبت‌ سفارش، عرضه خودروها صرفا از طریق بورس کالا و… به تصویب رسیده است.

آیین‌نامه واردات خودرو در حالی ابلاغ شد که در آن به موضوع تعرفه واردات اشاره‌ای نشده است؛ موضوعی که بسیار می‌تواند در اینکه چه خودروهایی وارد و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد تاثیرگذار باشد.

روز گذشته (یکشنبه) نیز در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، علی بهادری جهرمی- سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با این موضوع، عدد دقیقی اعلام نکرد و گفت: آنطور که قید شده است، تعرفه واردات خودروها، با توجه به نوع خودرو که چه میزان اقتصادی باشد، مشخص خواهد شد؛ چرا که جهت‌گیری آیین‌نامه، حمایت از واردات خودروهای اقتصادی است تا بتواند کمک‌کننده به طبقات متوسط به پایین جامعه باشد. همچنین می‌تواند منجر به ایجاد خط تولید در داخل باشد یا کمک کند تا انتقال تکنولوژی را حمایت کند.

وی افزود: بنابراین مطابق آیین‌نامه پیش‌بینی شده که متناسب با خودروهای مختلف، یک مصوبه‌ یا آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی و احتمالا وزارت اقتصاد باید تدوین شود و متناسب با خروجی‌های مختلف، تعرفه‌های متفاوتی تعریف شود تا بتواند حمایت و هدایت بیشتری در حوزه‌هایی که یاد شده، داشته باشد؛ لذا عددی را اکنون نمی‌توان اعلام کرد و بایستی در جلسات تخصصی مربوطه جمع‌بندی صورت گیرد.

تعرفه واردات خودرو شناور خواهد بود

اما عصر روز گذشته، در مراسم اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو که سیدرضا فاطمی امین- وزیر صنعت، معدن و تجارت-، در پاسخ به سوالات پیرامون چگونگی محاسبه تعرفه واردات خودرو و زمان اعلام آن، اظهار کرد: آیین‌نامه مشخص شده و دو هفته زمان (تا ۱۹ شهریور ماه) در نظر گرفته شده تا واردکنندگان واجد شرایط (این امکان وجود ندارد که هر شخصی بتواند خودرو وارد کند)، درخواست خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

وی افزود: طبق قانون مصوبه مجلس قید شده که برای واردات خودرو، حتما بایستی انتقال فناوری صورت گیرد و حتما نمایندگی رسمی شرکت خودرویی که قرار است وارد شود، در کشور وجود داشته باشد و امکان ارائه خدمات پس از فروش فراهم باشد، فراخوانی اعلام شد تا متقاضیانی که قصد واردات خودرو دارند، مدارک خود را به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت تحویل دهند.

پس از آن بررسی‌ها توسط وزارت صمت صورت خواهد گرفت و آن‌هایی که فناوری کیفی و بهتری وارد کنند، مجوز خواهند داشت

لیست احتمالی خودروهای وارداتی/ اعلام تعرفه واردات تا نیمه شهریور

رضا فاطمی امین در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره آزادسازی واردات با رمزدارایی‌ها پرداخت و افزود: قبلا وزارت صمت به یک سری از واحدها جواز تاسیس داده بود که بتوانند واحدهای استخراج رمزدارایی را احداث کنند که مشکلات حقوقی وقفه‌ای را در این موضوع ایجاد کرد، اما امروز در دولت آیین‌نامه کاملی مصوب شد و استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرد.

به نقل از ایرنا ، وی ادامه داد: از چند هفته قبل امکان واردات با رمزدارایی‌ها فراهم و این مساله در توافقنامه‌ای بین وزارت صمت و بانک مرکزی انجام و برای نخستین بار واردات از محل رمزدارایی‌ها فعال شد.

وزیر صمت تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شد، آیین‌نامه بسیار کامل و دقیقی است که همه موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرد که این مجوزها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: این خبر مهمی است که مدتهاست فعالان این صنعت منتظرش بودند و این واردات می‌تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد. شما وقتی قصد واردات یک کالا را دارید باید یک ارزی را پرداخت کنید که این ارز می‌تواند اکنون به جای دلار و یورو از بیت‌کوین استفاده شود.

وی اضافه کرد: در همین زمینه، مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام شده می‌توانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.

این عضو کابینه دولت در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان اعلام تعرفه‌های واردات خودرو، گفت: آیین‌نامه این مساله مشخص شده است، ما دو هفته (تا ۱۸ شهریور) به واردکنندگان حائز شرایط زمان داده‌ایم، زیرا بر اساس قانون مجلس در بحث واردات خودرو باید انتقال فناوری انجام شود و این‌گونه نیست که هرکسی برای خودش بتواند خودرو وارد کند، در نتیجه ما یک فراخوانی را دیروز اعلام کردیم که متقاضیان واردکننده خودرو مدارک خودشان را ارائه دهند.

وی افزود: این شرکت‌ها باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشند و باید اعلام کنند که در ازای واردات خودرو چه فناوری را به کشور وارد می‌کنند. وزارت صمت بعد از بررسی به متقاضیانی که فناوری کیفی و بهتری را ارائه کنند، مجوز خواهند داد تا خودرو وارد کنند.

ezgif 1 a478ed790b

فاطمی امین در پاسخ به سوالی درباره میزان تعرفه واردات خودرو، خاطرنشان کرد: تعرفه‌های خودرو به صورت شناور و در یک محدوده باز تعریف شده است که بستگی دارد خودرو به چه صورتی فروخته شود. به دلیل اینکه ما نمی‌خواهیم رانتی برای یک واردکننده ایجاد شود، سازوکاری را تعریف کردیم که پس از واردات خودرو، به صورت پیش‌فرض و علی الحساب یک سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود و متقاضی خودرو را وارد می‌کند.

وی افزود: پس از این خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و فرض کنید که اگر به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون به فروش برسد، سود مناسب و عادله ای را سازمان حمایت تعیین خواهد کرد. اگر خوردو به طور فرضی ۵۰۰ میلیون تومان به فروش برسد و ۴۵۰ تومان قیمت واقعی و ۵۰ میلیون تومان را سود در نظر بگیریم، در این شرایط سود بازرگانی به نحوه‌ای شناور تعیین می‌شود که آن قیمت ۴۵۰ میلیون تومان در بیاید. اگر قیمت خودروهای وارداتی در بازار بیش از آن چیزی باشد که آن خودرو در خارج از کشور دارد، این مابه‌التفاوت در قالب سود بازرگانی به خزانه دولت واریز می‌شود تا هیچ سوء استفاده و رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی دیگری درباره اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر رتبه‌بندی میان صادرکنندگان و اینکه آیا وزارت صمت هم در این مساله دخالت خواهدکرد، گفت: اصلا این کار ما است و رتبه‌بندی واردکنندگان و صادرکنندگان را آغاز کرده‌ایم و اگر صادرکننده ای ماده خامی را صادر کند، این به لحاظ فناوری ارزش کمتری دارد تا اینکه صادرکننده ای یک تجهیزات پزشکی را صادر می‌کند.

وی اظهارداشت: کالاها بر اساس اینکه دانش پایه یا معمولی باشند و صادرات آن به کدام کشور انجام می‌شود و کیفیت و مبلغ کالا به چه ترتیبی است، بر اساس شاخص‌های مختلفی ارزش‌گذاری و رتبه بندی می‌شود، زیرا شاهد هستیم صادرکننده محصولی را صادر می‌کند که موجب دید منفی به محصولات ایرانی می‌شود. البته هم اکنون واردات هم بر اساس رتبه‌بندی انجام می‌شود و این مساله درباره تولیدکنندگان هم به همین ترتیب است.

لیست خودروهای وارداتی اعلام شد

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از مهر ماه قیمت خودرو با واردات آن و همزمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می کند گفت: سازمان برنامه و بودجه دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو برای این منظور در نظر گرفته شده است.

به نقل از ایسنا ، رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه گفت: وی با بیان اینکه در نظر است تولید خودرو در سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد، افزود: از مهرماه قیمت خودرو با واردات آن و همزمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می کند.

جعفری درباره واردات خودرو نیز گفت: با توجه به مصوبه هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه با همکاری معاون اقتصادی رئیس جمهور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستورالعمل اجرایی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو به این منظور در نظر گرفته شده است.

دولت چه خودروهایی وارد می‌کند؟

سخنگوی دولت در خصوص تعرفه واردات خودرو تاکید کرد که مقرر شده تا خودروهای اقتصادی وارد شوند که بتوانند خط تولید کشور را حمایت کنند و تکنولوژی لازم را انتقال دهند.

به نقل از ایسنا ، علی بهادری جهرمی در جریان بازدید از نخستین نمایشگاه تحول صنعت خودروی کشور به گلایه مقام معظم رهبری در بهمن‌ماه سال گذشته نسبت به خودروهای تولید داخل اشاره کرد و گفت: مشکلات بسیاری به دلیل تحریم‌ها از سوی کشورهای خارجی و سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب در داخل کشور به وجود آمد و صنعت خودرو به‌گونه‌ای رشد کرده بود که رضایت عمومی را به دنبال نداشت که با توجه به این روند ایجاد تحول سخت بود، اما دولت مردمی پیگیری را تکلیف قانونی و شرعی خود می‌دانست و به همین دلیل با تحقیقات کارشناسی،‌پس از بازدید رئیس جمهوری از پارکینگ‌های خودرو برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داد.

وی با اشاره به ۱۸۰ هزار خودرو ناقص در انبارها در بهمن ماه سال گذشته، خاطرنشان کرد: فاصله ثبت تقاضا تا عرضه تولیدات خودروها، به دلیل کمبود قطعات زیاد شده بود در حالی که در آمار تولیدی ثبت می‌شدند، به همین دلیل رئیس جمهوری هشت فرمان صادر کرد که با همت وزیر صمت تحولات در سه حوزه رقم خورد.

کاهش خودروهای معطله به کمتر از ده هزار دستگاه

وی با بیان اینکه نخستین تحول در تثبیت جریان تولید بود، اظهار کرد: امروز با اقدامات جهادی مسئولان، همراهی خودروسازان و حمایت دولت، خودروهای معطل مانده به دلیل کمبود قطعات به کمتر از ده هزار دستگاه رسیده است و از سوی دیگر تولیدات بدون معطلی عرضه می‌شوند، تحول دوم توسعه بن‌سازه‌ها یا پلتفرم‌های خودرو همراه با بومی‌سازی بود که در دستور کار قرار گرفت، تدبیر و چرخش استراتژیکی اتفاق افتاد که برای عرضه جهانی خودروها هم‌افزایی در حوزه‌های مختلف شکل بگیرد.

وی افزود: بر همین اساس قرار شد دو یا چند شرکت در مشارکت با یکدیگر بن سازه را ایجاد کنند تا این مدل همکاری‌ها توسعه یابد؛ به این صورت که ظرفیت‌های موجود هم‌افزا شوند تا رقابت را سازنده و مقوم کند، این نوع همکاری هزینه تولید را کاهش می‌دهد و محدود به تولیدکنندگان دولتی نیست و بخش خصوصی داخلی نیز می‌تواند با هم‌افزایی، آینده روشن و امیدآفرینی را رقم بزند.

امضای ۱۲ تفاهم‌نامه خودرویی با روسیه

بهادری جهرمی، گام سوم را دستیابی به تولید گسترده‌تر برای رقابت جهانی دانست و گفت: با این برنامه‌ها، کشور در حوزه خودروسازی توان تولید را افزایش می‌دهد و با بومی‌سازی در شرایط سخت، مقاومت‌پذیری بیشتری خواهد داشت، به عنوان مثال در نمایشگاه خودرو روسیه ۱۲ تفاهم‌نامه خودرویی با روسیه به ارزش ۷۰۰ میلیون یورو در یک سال امضاء شد که در همین روزهای نخست اجرایی شدن برخی از آنها در جریان است،‌ از سوی دیگر در نمایشگاه خودرو روسیه نخستین تبادل مالی روبل-ریال نیز میان خودروسازان و قطعه‌سازان رقم خورد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این مسیر طی شده طی ماه‌های گذشته نویدبخش هم‌افزایی و کنار هم نشستن بخش خصوصی و دولتی است که به نفع خودروساز و مردم می‌انجامد، اظهارکرد: امیدواریم این اخبار خوش با رونمایی از بن سازه‌ها، خودروهای آینده که نمونه‌های آن را در نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیدیم، ادامه پیدا کند و عقب‌ماندگی تاریخی را در این بخش جبران کنیم.

در خصوص تعرفه واردات خودرو تصمیم‌گیری می‌شود

بهادری جهرمی با اشاره به آیین‌نامه واردات خودرو، اظهار کرد: تعرفه ورود این دستگاه‌ها به کشور با توجه به نوع آن تعیین می‌شود؛ مقرر شده تا خودروهای اقتصادی وارد شوند که بتوانند خط تولید کشور را حمایت کنند و تکنولوژی لازم را انتقال دهند.

وی افزود: تعرفه‌ها متناسب با خودروها و بر اساس مصوبه وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت و بانک مرکزی مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت سیزدهم هر مبحثی را که موردتوجه قرار داده در عرصه عملیاتی آن نیز وارد شده است، خاطرنشان کرد: نتیجه وعده‌های صادق دولت را در حوزه‌های مختلف مشاهده کرده‌ایم که به‌صورت جدی پیگیری کرده و پای پرداخت هزینه آن ایستاده است.

وی افزود: این مسئله را می‌توان در اصلاح سیاست اقتصادی مشاهده کرد که هزینه‌های آن را نیز پذیرفت، اما اقدام لازم را انجام داد که ثمره آن نیز افزایش تولید داخل بود؛ به عنوان مثال تولید گندم در سال اول از ۴.۵ میلیون تن به ۷ میلیون تن رسید.

سخنگوی دولت در این نمایشگاه از غرفه‌های مختلفی از جمله سایپا، ایران‌خودرو، ماموت گروه صنایع خودروسازی عقاب افشان، فن گستران توسن، خودروسازان جنوب، آریان خودرو و برخی شرکت های دیگر بازدید کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.