کد مطلب: ۲۰۶۶۲۴

چه کسی باعث افزایش قیمت خودرو شد؟

چه کسی باعث افزایش قیمت خودرو شد؟

بازارحباب گونه قیمت خودرو هر روز فربه‌تر می‌شود. در شرایطی که هنوز دولتی‌ها بر سر ماجرای خودروهای وارداتی به تفاهم نرسیده‌اند و این بازار در بلاتکلیفی و افزایش قیمت به سر می‌برد، داخلی‌سازها ساز افزایشی خود را کوک کرده‌اند و بازار شب عید را با افزایش قیمت گرم کرده‌اند.

در دو هفته گذشته دعوا برسر کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی به جایی کشید که دیوان عدالت اداری از الزام به کاهش تعرفه‌های وارداتی‌ها خبر می‌دهد و و وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد که ابلاغیه معاون اول لازم‌الاجرا است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ماجرایی که موجب شد تا در بلاتکلیفی وارداتی‌ها، داخلی‌ها سود کرده و با افزایش تقاضا رو به رو شوند.

حال آنکه طبق برخی گزارش‌ها از خطوط تولید جاده مخصوصی‌ها نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته برخی خطوط به دلیل کاهش قطعات با افت تولید مواجه شده بودند و برخی دیگر با توجه به تقاضا سهم بیشتری در تولید را به نام خود کردند امری که می‌تواند توجیه بیشتری برای گران شدن این خودرو‌ها باشد اما نمی‌تواند گرانی همه داخلی‌ها را توجیه کند.

فعالان بازار که در دو سه روز اخیر شاهد افزایش بیش از یک میلیون تومانی خودروهای داخلی در بازار هستند هرچند در نگاه اول بازار شب عید را دلیل گرانی خودروهای داخلی می‌دانند اما معتقدند نمی‌توان اگر کنار تاثیر روانی گران‌تر شدن خودروهای وارداتی به خاطر افزایش تعرفه گذشت، امری که توانسته است بخشی از متقاضیان خرید خودروهای خوش قیمت وارداتی را مجاب به خرید داخلی‌ها کرده و تقاضای شب عید برخی خوردوهای با کیفیت‌تر داخلی را بیشتر کند.

این گروه در عین حال معتقدند مادامی که مردان دولتی برای تعرفه خودرو شرایط کج‌دار و مریز را در پیش می‌گیرند و به ثبات بازار خودروهای وارداتی کمک نمی‌کنند نمی‌توان از داخلی سازها هم توقع ثبات داشت و باید چشم انتظار افزایش قیمت بیشتر از آن چیزی که هم‌اکنون در بازار شاهد آن هستیم، باشیم.

در همین حال نمی‌توان از تاثیرات روانی که افزایش نرخ ارز روی خودروهای داخلی می‌گذارند نیز به سادگی گذشت. هر چند که تاکنون داخلی‌سازها اعلام کرده‌اند که درصد تولید داخلی‌شان به میزان معقولی افزایش یافته است اما به هر جهت واردات برخی قطعات و حتی مواد اولیه که با دلار آزاد انجام می‌شود موجب شده تا برخی فعالان بازار خودرو، گرانی امروز خودروهای داخلی را تاثیر روانی افزایش نرخ دلار بدانند.

این گروه معتقدند که در زمانی که بازار وارداتی‌ها در بلاتکلیفی میان قیمت‌های مرداد ماه و دی ماه باقی مانده است، خودروهای داخلی هم به دلیل افزایش تقاضا، تاثیر روانی گرانی نرخ دلار و رشد تقاضای بازار شب عید در شرایط رشد قیمتی قرار گرفته‌اند.

برخی نمایشگاه‌داران حتی از تداوم این روال خبر می‌دهند و می‌گویند اگر دولت برای بازگشت قیمت خودروهای وارداتی به جمع‌بندی نرسد، روال افزایش قیمتی داخلی‌ها با افزایش تقاضا و عطش بازار داخلی‌ها بیشتر نیز خواهد شد.

بر اساس این گزارش، روال افزایشی قیمت خودروهای داخلی که از روز پنجشنبه آغاز شده است در نخستین روز هفته جاری نیز ادامه یافت تا مجددا برخی داخلی‌ها روی گرانی ۵۰۰ هزار تا ٥/١ میلیون تومانی را به خود ببینند.

دیروز در بازار خودروی ٢٠٦ تیپ ٢ با افزایش ٥٠٠ هزار تومان با قیمت ٣٦ میلیون تومان، دنا پلاس با افزایش یک میلیون و ٥٠٠ هزار تومانی با قیمت ٥٧ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان، سمند ال ایکس با افزایش ٥٠٠ هزار تومانی با قیمت ٣٥ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان، پژو٢٠٧ اتوماتیک با افزایش یک میلیون تومانی با قیمت ٥٧ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان، پژو ٢٠٦ مدل v٨ با افزایش ٥٠٠ هزار تومانی با قیمت ٤٣ میلیون و ٥٠٠ هزار تومان، ساندرو استپ وی با رشد ٥٠٠ هزار تومانی با قیمت ٦٧ میلیون تومان، ساندرو با افزایش ٥٠٠ هزار تومانی با قیمت ٥٧ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

منبع: صبحانه‌آنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.