خبر مهم:

کد مطلب: ۳۱۵۴۸۰

مروری بر روزنامه‌های ‌چهارشنبه ۲ آبان ماه سال ۱۳۹۷

چک سفید امضا وزرا پیشنهادی به اتاقی‌ها/سربرآوردن موج گرانی

چک سفید امضا وزرا پیشنهادی به اتاقی‌ها/سربرآوردن موج گرانی

روزنامه ایران به انتقادات تند بخش خصوصی از محمد شریعتمداری اشاره می‌کند. روزنامه خراسان نیز به رشد سرسام‌آور قیمت خوراکی‌ها پرداخته است. دنیای اقتصاد چهار راه‌حل برای جراحی صندوق‌های بازنشستگی عنوان کرده و در نهایت آرمان از صعود با دست‌های خالی روایت می‌کند.

وزرای پیشنهاد چهار وزارتخانه بی‌وزیر کار، صمت، راه‌و‌شهرسازی و اقتصاد قرار است هفته آینده به مجلس بروند تا تایید وکلای ملت را بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته سه وزیر پیشنهادی کار، صمت و اقتصاد به پارلمان بخش خصوصی رفتند و در حضو اعضای اتاق بازرگانی به بیان برنامه‌های خود پرداختند.

روزنامه ایران با تیتر « چک سفید امضا به پارلمان بخش خصوصی » به جلسه دیروز پارلمان بخش خصوصی با وزرا پیشنهادی پرداخته است. آنگونه ایران روایت کرده در این جلسه نظرات رحمانی و دژپسند وزرای پیشنهادی صمت و اقتصاد تا حدودی با استقبال بخش خصوصی مواجه شده‌اند. این در حالی است که اعضای اتاق بازرگانی انتقادات تندی را بر علیه شریعتمداری، وزیر پیشنهادی کار مطرح کرده‌اند.

ایران روایت می‌کند که شریعتمداری در پاسخ به انتقادات تند اعضای اتاق بازرگانی گفته است: دولت برای کمک به اقتصاد و فعالان اقتصادی بخشنامه‌های متعدد را صادر کرد و هیچ زمان به دنبال ایجاد مانع برای اقتصاد نبود.

این روزنامه اشاره می‌کند که دژپسند، وزیر پیشنهادی اقتصاد در این جلسه اظهار کرده که در استفاده از آدم‌های مجرب کوررنگی سیاسی و قومی دارد و اجازه نخواهد داد کسانی‌ که با وی کار دارند ساعت‌ها، روزها و ماه‌ها منتظر بمانند.

ایران سخنان رحمانی وزیر پیشنهادی صمت را نیز اینگونه روایت کرده: جای 7 معاون بازنشسته‌ای که از وزارت صنعت می‌روند افرادی با صلاحیت و شایسته خواهم آورد و طبقه دهم وزارت صمت متعلق به بخش خصوصی خواهد بود.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به بررسی سخنان معاون اول رئیس‌جمهور پرداخته است. اسحاق جهانگیری با هشدار در مورد وضعیت صندوق‌های بازنشستگی گفته بود که ۱۰۰ درصد هزینه صندوق نیروهای مسلح و ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه‌های صندوق بازنشستگی کشور، مستقیما از بودجه دولت پرداخت می‌شود.

دنیای اقتصاد به « چهار جراحی فوری برای صندوق‌ها » اشاره کرده و می‌نویسد: اولین اقدام، تعویق بازنشستگی با در نظر گرفتن مزایایی برای شاغلان است تا با کاهش خروجی صندوق‌ها برای تجدید قوا فرصت ایجاد کند. در گام دوم ایجاد مالیات‌ها و عوارض جدید اجتماعی می‌تواند منبع تازه‌ای برای نقدینگی صندوق‌ها ایجاد کند.

این روزنامه در مورد راهکارهای بعدی می‌نویسد: سومین اقدام فوری، اعطای مجوز به صندوق‌های بازنشستگی برای انتشار اوراق مشارکت بلندمدت است که از طریق وثیقه‌گذاری می‌توانند به منابع قابل ملاحظه‌ای در کوتاه‌مدت دست یابند. در اقدام چهارم نیز صندوق‌ها باید هرچه سریع‌تر نسبت به فروش دارایی‌های کم‌بازده خود بشتابند تا هم از هزینه‌های مدیریتی آنها رهایی یابند و هم منابع جدید را وارد چرخه نقدینگی خود کنند. پس از این ۴ اقدام عاجل، صندوق‌ها می‌توانند به سمت اصلاحات پارامتریک حرکت کنند.

روزنامه خراسان نیز با روایتی از رشد 47.5 درصدی قیمت خوراکی‌ها نسبت به مهرماه 96، خبر می‌دهد که « موج تورم سربرآورد

خراسان در این زمینه می‌نویسد: نرخ تورم ماهانه از رقم 5.4 در شهریورماه، به 7.1 در مهرماه امسال افزایش یافته است. همچنین شاخص قیمت‌ها در این ماه نسبت به مهر ماه 96، 32.8 درصد بیشتر شده، در حالی که این رقم در شهریورماه، 25.7 درصد گزارش شده است. طبق اعلام مرکز آمار، متوسط رشد 12 ماهه قیمت ها نیز از 11.3 درصد در شهریور، به 13.4 درصد در مهرماه رسیده است.

این روزنامه در خصوص افزایش تورم خوراکی‌ها می‌گوید: رشد قیمت خوراکی‌ها نسبت به مهر سال قبل، 47.5 درصد بوده است. این رقم برای کالاهای غیر خوراکی، 27.2 درصد را نشان می‌دهد. رشد 75 درصدی قیمت میوه و 45.6 درصدی گوشت در این ماه نسبت به مهر 96 قابل‌توجه است.

اما اگر از مباحث اقتصادی بگذریم، شب گذشته شاگردان برانکو با درخشش در آزادی توانستند به فینال جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا کنند. روزنامه آرمان در این خصوص با تیتر « صعود با دست‌های خالی » می‌نویسد: پرسپولیس به فینال باشگاه‌های آسیا رسید.

آرمان به حاشیه‌های این بازی پرداخته و می‌نویسد: هنگام به ثمر رسیدن گل السد یکی از خبرنگاران قطری حاضر در جایگاه جیغ بلندی گشید که باعث تعجب خبرنگاران شد.

آنگونه که آرمان گزارش کرده، علیرضا بیرانوند ضمن ارائه بازی قابل‌قبول در این مسابقه، در دقیقه 85 بازی نیز با شیرجه‌ای دیدنی توانست توپ ژاوی را مهار کند و بهترین بازیکن زمین از نگاه مربی پرسپولیس شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.