کد مطلب: ۱۸۷۳۰۲

چینی‌ها بازار خاویار را هم قبضه کردند

چینی‌ها بازار خاویار را هم قبضه کردند

ایران و روسیه سال‌ها حاکم بلامنازع خاویار جهان بودند اما با بهره‌برداری بیش از حد از دریای خزر، صنعت خاویار این دو کشور زمین خورد و جا برای ورود کشورهایی نظیر چین، ژاپن و رژیم صهیونیستی به این بازار باز شد.

ایران و روسیه سالها حاکم بلامنازع خاویار جهان بودند اما با بهره‌برداری بیش از حد از دریای خزر، صنعت خاویار این دو کشور زمین خورد و جا برای ورود کشورهایی نظیرچین، ژاپن و رژیم صهیونیستی به این بازار باز شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه به سلیقه چینی‌ها در تولید غذا و فرآورده‌های غذایی، بازار جهانی استقبال خوبی از محصولات غذایی چینی نمی‌کند؛ چراکه در کنار متفاوت بودن ذائقه، چینی‌ها بارها و بارها درگیر فاش شدن رسوایی کیفیت محصولات غذایی خود در سطح بین‌الملل شده‌اند، اما آنها از سال 2006 تولید خاویار را کلید زده و هم‌اکنون بسیاری از هتل‌های پنج‌ستاره و آژانس‌های مسافربری برای تأمین خاویار موردنیاز خود به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

شرکت کالوگا کوئین در حدود 500 کیلومتری جنوب غرب شانگهای چین در حال تولید خاویار است. کارشناسان چینی بر این باورند بزرگ‌ترین مانع پیش روی توسعه صنعت تولید خاویار چین، بی‌اعتمادی بین‌المللی به صنایع غذایی چین است، اما شرکت کالوگا کوئین بدون ذکر کردن نام چین به عنوان مبدأ تولید خاویار توانسته بازار خوبی برای خود دست‌وپا کند.

هم‌اکنون 21 شعبه از 26 شعبه رستوران سه ستاره میشلین در پاریس، رستوران آلان دوکاسه، و همچنین هتل پلازاآثن خاویار خود را از این شرکت دریافت می‌کنند. رستوران فرانسوی لوکس لبرناردین در نیویورک نیز از این شرکت چینی خاویار می‌خرد.

شرکت هواپیمایی لوفتانزای آلمان نیز خاویار موردنیاز برای مسافران فرست کلاس خود را از شرکت کالوگا کوئین تأمین می‌کند. خاویارهای تولیدی این شرکت چینی حتی بخشی از غذای رئیس‌جمهور آمریکا در نشست گروه 20 سال 2016 بود.

این شرکت هر 30 گرم خاویار را با قیمتی حدود 150 دلار معادل 650 هزار تومان به فروش می‌رساند. هم‌اکنون یک شرکت با نام نامِساکه خاویار پورویور اقدام به فروش خاویارهای چینی بدون ذکر مبدا آن‌ها می‌کند.

بنا به گفته الکساندر پتروسیان، معاون فروش این شرکت، در سه سال نخست فروش خاویار چینی بسیار سخت بود؛ چراکه باید مردم را قانع می‌کردیم ارزان بودن خاویار چینی دلیل بر بی‌کیفیت بودن آن نیست.

ایران و روسیه در طول سالیان مدید حاکم بلامنازع خاویار در جهان بوده است و با پرورش ماهی خاویار در دریای خزر، اقدام به صادرات آن می‌کردند اما بهره‌برداری بیش از حد از دریای خزر، درنهایت صنعت خاویار دو کشور را زمین زد و با کاهش تامین خاویار از سوی این دو کشور، جا برای ورود کشورهایی نظیر ژاپن، رژیم صهیونیستی و چین به این بازار باز شد.

شائون رین، مدیر اجرایی گروه تحقیقاتی بازار چین، معتقد است که به‌زودی تولید خاویار در چین افزایش شدیدی را تجربه می‌کند؛ چراکه اعمال تحریم علیه ایران و روسیه، عرضه خاویار به بازار جهانی را کاهش داده است و در آینده شاهد خواهیم بود که بسیاری از رستوران‌های جهان برای تأمین خاویار به دنبال تولیدکنندگان چینی خواهند رفت.

شرکت کالوگا کوئین با تولید سالانه 60 تن خاویار هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولید خاویار در جهان است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.