کد مطلب: ۷۱۹۱۰۹

«کارا» بهترین صندوق با درآمد ثابت یک سال اخیر

«کارا» بهترین صندوق با درآمد ثابت یک سال اخیر

سرمایه‌گذاری در شرایطی که تورم سالانه شهریور ١۴٠١ توسط مرکز آمار ایران ۴۲.۱ درصد اعلام شده و نرخ تورم نقطه‌ای این ماه نیز به ۴۹.۷ درصد رسیده است یک امر پرریسک و البته حیاتی به نظر می‌رسد.

در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در هر سطح از اقتصاد کشور به واسطه محدودیت‌ها و موانع در سطح بین‌المللی و داخلی با ریسک بسیار همراه بوده و همین مساله رغبت و اعتماد را از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مختلف سلب کرده است؛ در این شرایط یکی از مسائلی که همواره ذهن سرمایه‌گذار را به خود جلب می‌کند راهکار فراری دادن سرمایه‌ از دست عامل نابودگری به نام تورم است.

سرمایه‌گذاری در شرایطی که تورم سالانه شهریور ١۴٠١ توسط مرکز آمار ایران ۴۲.۱ درصد اعلام شده و نرخ تورم نقطه‌ای این ماه نیز به ۴۹.۷ درصد رسیده است یک امر پرریسک و البته حیاتی به نظر می‌رسد. طبق آمار بانک مرکزی با پیش‌بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال جاری نرخ رشد هدف نقدینگی ۳۰ درصد و رشد ماهانه نقدینگی در تیر ماه امسال نیز به ۲٫۸ درصد رسیده است. در حال حاضر حجم نقدینگی ۵۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که با توجه به نرخ رشد ماهانه نقدینگی حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در پایان سال به عدد تقریبی ۶ هزار و ۵۴۸ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

صندوق‌های بادرآمد ثابت، سلاح جنگ با تورم!

طبق داده‌های بانک مرکزی در نخستین مقطع سی روزه سال ۱۴۰۱، پایه پولی در کشور برابر با ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به میزان سال گذشته خود رشد داشته است. پایه پولی همچنان یک روند صعودی را در پیش دارد و بیش از ۳۰ درصد افزایش را شاهد بوده که بالاتر از میانگین آن بوده است با وجود افزایش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی و رشد پایه پولی که افزایش محسوس خود را در نرخ تورم نشان خواهد داد، قطعا سرمایه‌گذاری در ابزارهایی با ریسک کمتر اولویت اصلی سرمایه‌گذاران محسوب خواهد شد.

اگر بخواهیم یکی از ابزارهای کاربردی که با ریسک کمتر در شرایط تورمی فعلی و در حالی که متغیرهای تورم‌ساز، افزایش هر چه بیشتر تورم را تا پایان سال هشدار می‌دهد بنابراین لازم است ابزاری که بازدهی بیشتری را با ریسک کمتر نصیبمان کند شناسایی کنیم به همین دلیل باید به سراغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت برویم که گزینه مناسبی برای شرایط تورمی فعلی محسوب می‌شود. با این وجود ممکن است برخی از ما هنوز با مفهوم صندوق سرمایه‌گذاری و روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم آشنا نباشیم به همین دلیل بهترین مشابه برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را باید سپرده‌گذاری در بانک‌ها دانست که البته این صندوق‌ها تفاوت‌های اساسی با سرمایه‌گذاری در بانک‌ها دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این صندوق‌ها را با سپرده‌های بانکی باید در نرخ بازدهی بالاتر این صندوق‌ها نسبت به سود بانکی دانست که به نوعی مزیت این نوع صندوق‌ها نسبت به سپرده‌های بانکی قلمداد می‌شود.

تفاوت صندوق بادرآمد ثابت و سپرده بانکی

برای شناخت عملکرد این نوع صندوق‌ها لازم است نگاهی گذرا به ساختار این صندوق‌ها داشته باشیم.صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت با خرید اوراق بهادار بدون ریسک، بازدهی بالاتر از بانک را برای سرمایه‌گذارانشان رقم خواهند زد. این صندوق‌ها برخلاف سپرده‌های بانکی سود روزشمار و بدون نرخ شکست دارند. واحدهای این نوع صندوق‌ها را به راحتی می‌توانید از طریق پنل آنلاین کارگزاری‌ خود خرید و فروش کنید. لازم به ذکر است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت قابلیت نقدشوندگی بالا، ضامن نقدشوندگی، سود تضمینی، امکان سرمایه‌گذاری با حداقل سرمایه و ریسک پایین را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند.

این صندوق‌ها به دو نوع با تقسیم سود و بدون تقسیم سود بدل می‌شوند.در صندوق‌های بادرآمد ثابتی که تقسیم سود دارند، صندوق در زمان‌هایی مشخصی از هر ماه مبلغی به حساب سهامداران به عنوان سود واریز می‌کند. در نوع صندوق بادرآمد ثابتی که تقسیم سود ندارد، سهامداران از تفاوت قیمت صدور و ابطال و به نوعی افزایش ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) که منجر به سودآوری برای سهامداران خواهد شد بهره می‌برند.

با این وجود در میان صندوق‌های بادرآمد ثابت نیز میزان سوددهی صندوق‌ها با یکدیگر متفاوت است. برای ورود به صندوق‌های بادرآمد ثابت و خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها لازم است که بازده این صندوق‌ها را مورد ارزیابی قرار دهیم. بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه‌های یک ساله، عامل مهم و موثری در جهت شناسایی بهترین صندوق‌ سرمایه‌گذاری برای ورود و سرمایه‌گذاری کم‌ریسک و پربازده است برای مقایسه بازدهی صندوق‌ها بهتر است به سایت فیپیران که یک سایت معتبر و شناخته شده در حوزه بازارهای مالی است مراجعه کنید و در فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری با انتخاب بازدهی‌های مختلف ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به بررسی صندوق‌هایی با بالاترین بازدهی بپردازید.

"کارا" بهترین صندوق یک سال اخیر

بررسی و مراجعه ما به سایت و مقایسه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد؛ در یک سال اخیر صندوق سرمایه‌گذاری "بادرآمد ثابت نوع دوم کارا از گروه مالی کاریزما" بهترین صندوق در یک سال اخیر با بالاترین بازدهی در میان تمامی صندوق‌های بادرآمد ثابت موجود بوده است. صندوق کارا از گروه مالی کاریزما با بازدهی یک ساله ۲۴٫۲۳ درصد و بیش از ۷ هزار میلیارد تومان ارزش خالص دارایی‌ها پیشتاز صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت در بازار سرمایه ایران است.

بررسی بازده یک ساله صندوق‌های بادرآمد ثابت

پس از صندوق "کارا" از گروه مالی کاریزما با NAV با بازدهی ۲۴٫۲۳ درصدی، صندوق "ثبات" از سبدگردان ویستا با بازدهی ۲۳٫۴۸ درصد در جایگاه دومین صندوق بازار به لحاظ بازدهی یک ساله است. پس از آن نیز لقب پربازده‌ترین صندوق‌ها به ترتیب نصیب "کامیاب آشنا"، "افرا نماد پایدار" و "مشترک آسمان امید" با بیشترین بازدهی در یک سال اخیر شده است.

در جدول زیر مقایسه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت را در یک سال اخیر مشاهده می‌کنید:

8 11

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.