کد مطلب: ۵۲۹۴۸۳

رییس سازمان انرژی اتمی:

اورانیوم ۶۰ درصد ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد

اورانیوم ۶۰ درصد ربطی به سوخت راکتور تهران ندارد

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰ درصد بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی‌اکبر صالحی گفت: اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد را به عنوان سوخت راکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت Targetهای U۳O۸ است که اورانیوم (U) آن ۶۰ درصد غنا دارد. بنابراین با اورانیوم ۶۰ درصد "هدف" یا Target درست می کنیم.

وی گفت که این Targetها در راکتور (تهران) قرار می گیرند و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست.

صالحی اظهار کرد که مولیبدن ماده‌ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که این اقدام همسو با برجام است؟ خاطرنشان کرد که "انجام این فرایند تحت عنوان فیژن مولی (مولیبدنی که از شکافت هسته‌ای به وجود می آید) در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است."

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی اظهارنظرها درباره میزان خسارت و صدمه وارد شده به سانتریفیوژها در سایت نطنز گفت: اینکه سانتریفیوژها صدمه دیدند درست است اما اینکه چه تعداد و با چه کیفیتی صدمه دیده اند در حال بررسی است.

صالحی تاکید کرد: مقدمات اجرای ۶۰ درصد را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و مقدار غنی سازی هم قابل توجه است. فقط یک سالن ما دچار اشکال شده است و در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو روز آینده برق اصلی‌اش متصل می‌شود و آغاز فرایند جایگزینی سانتریفیوژها آسیب دیده با دقت و سرعت انجام خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این که افزایش هزارتایی سانتریفیوژها به ۵۰۶۰ سانتریفیوژی که وجود داشت در چه چارچوبی انجام می شود گفت: این اقدام در راستای گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی و بر اساس ماده ۲۶ و ۳۶ برجام انجام می‌شود.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.