خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۸۳۰۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نفوذ کارتل‌ها به خودروسازی ایران / تولید خودرو به ۳ میلیون دستگاه می‌رسد؟

نفوذ کارتل‌ها به خودروسازی ایران / تولید خودرو به ۳ میلیون دستگاه می‌رسد؟

تولید سه میلیون دستگاه خودرو در سال مهم‌ترین هدفی است که وزارت صنعت برای سال ۱۴۰۴ دنبال می‌کند. با این حال مسئولان کشور با اشاره به درگیری مردم با اختاپوس خودروسازان، رسیدن به این هدف را دور از دسترس می‌دانند. اما اختاپوس‌ها و کارتل‌های خودروسازی ایران چه کسانی هستند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که تیراژ تولید خودرو در سال گذشته به یک میلیون دستگاه هم نرسید، اما همچنان استراتژی وزارت صمت برای صنعت خودروسازی رسیدن به تیراژ تولید سالانه سه میلیون دستگاه تا سال ۱۴۰۰ است.

از سوی دیگر، عملکرد خودروسازان به‌ویژه طی دو سال گذشته در بخش‌های فروش، قیمت‌گذاری، کیفیت و خدمات پس از فروش، دیگر صدای انتقاد مسئولان ارشد کشور را هم درآورده است. وزیر صمت که چندی پیش کیفیت و ایمنی بعضی از خودروهای داخلی را زیرسوال برد، حال خود مورد خطاب دادستان کل کشور قرار گرفت.

در این زمینه خبرگزاری دانشجو به نقل از حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری نوشت: بنده از وزیر صمت درخواست و مطالبه جدی دارم که به فریاد صنعت خودروسازی برسد.

او همچنین اعتقاد دارد صنعت خودروسازی گرفتار اختاپوسی است که نمی‌گذارد وضعیت به نفع مردم پیش برود. اما اختاپوس‌های صنعت خودروسازی چه کسانی هستند؟

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودروسازی به تجارت‌نیوز گفت: وجود فساد در صنعت خودروسازی ایران نکته‌ای مسلم است. به همین دلیل هم مسئولان کشور وزارت صنعت را مورد نقد قرار می‌دهند. با این حال انتظار می‌رود علاوه بر هشدار و نقد، اقدام قضائی هم صورت بگیرد.

اختاپوس‌های خودروسازی چه کسانی هستند؟

فرید زاوه در پاسخ به این پرسش که چه کسانی اختاپوس‌های خودروسازی ایران هستند توضیح داد: اکنون شاهد تسلط کارتل‌ها بر صنعت خودروسازی ایران هستیم. کارتل‌ها یا اختاپوس‌ها همان کسانی هستند که از اوایل دهه ۸۰ به این صنعت نفوذ کرده‌اند. آن‌ها ظاهرا در مشاغل بی‌ربطی هستند، اما در اتفاقات کلان کشور نقش دارند.

او افزود: امروز برخی از این کارتل‌ها لباس دانش‌بنیان به تن کرده‌اند. قبلا هم با عناوین دیگری شناخته می‌شدند. امروز چه کسانی مخالف واردات کالا به کشور هستند؟ چه کسانی به مقامات کشور گزارش‌های نادرست می‌دهند؟ دقیقا همان‌هایی که طرفدار پیش‌فروش کالا هستند و برای حق مردم طرح قرعه‌کشی می‌گذارند کارتل یا اختاپوس خودروسازی شناخته می‌شوند.

وی همچنین تشریح کرد: اکنون وقت آن است که علیه این افراد اعلام جرم شود. این اختاپوسی است که می‌توان هر پای آن را در یک نهاد خصولتی و فرادولتی مشاهده کرد. پس از هشدار جدی مقام معظم رهبری هم هیچ یک از تولیدکنندگان حاضر به عذرخواهی از مردم نشدند.

تولید خودرو به ۱ میلیون دستگاه هم نمی‌رسد

زاوه همچنین درباره رسیدن به تولید سه میلیون دستگاه در سال گفت: این طرح از دولت‌های قبل به جا ماند. وزرای وقت نیز به نفع کارتل‌ها و اختاپوس‌های خودروسازی عمل می‌کردند.

او اضافه کرد: به دلیل بالابودن اعداد مطرح‌شده، مسئولان دولت جدید نیز بر اجرای آن تاکید می‌کنند. این در حالی است که گذشته از مشکلات داخلی، امروز جهان با بحران تولید چیپ مواجه است. حال مشخص نیست کشوری که برای فروش خودرو، قرعه‌کشی برگزار می‌کند، چطور می‌خواهد تولیدش را چند برابر کند. بعید است خودروسازان بتوانند تیراژ تولید را تا ۱۴۰۴ به یک میلیون دستگاه برسانند.

برای اطلاع از میزان تولید خودرو خبر آمار جدید از تولید خودرو در ایران را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اختاپوس‌های صنعت خودروسازی چه کسانی هستند؟ مستند اختاپوس رو ببینید تا ببینید چه کسانی هستند با ذکر نام و نام خانوادگی

  • ناشناس

    کی بود کی بود من نبودم..همه مسئولان از وزیر گرفته تا بالاتر که همه زندگی مردم در اختیارشان هست فقط گله مند وضعیت هستند مثل اینکه باید یکی از خارج از کشوربیاد وبه این موضوعات رسیدگی کنه.خودشان را به خریت زده آمد.

  • ناشناس

    فرض کنیم واردات خودرو و کامیون آزاد بشه یه دومینو از اتفاقات راه می افته که کشور رو از بن بست در میاره -۱ – وقتی خودری خوب بیاد بازار محیط زیست شهری و بیماریهای اون کم میشه – ۲ – بنگاه داری و مکانیکهای که هیچ ارزش صنعتی ندارن برچیده میشن و مغازه های خالی قیمت مغاز و املاک شهری رو پایین میکشه و خانه ارزون میشه و مردم باید برن دنبال تولید و در نهایت کمتر کسی میتونه با فروش یه خونه کلنگی سرمایه مردم رو بچاپه و بره خارج – خوب میشه –

  • ناشناس

    ما ایرانیها یک چیز را خوب میدانیم اینکه چرا خودروی وارداتی را گرانتر از سایر کشورها به ما ایرانیها میفروشن چون میخواهند با یک تیر دو نشان بزنند یک اینکه پول بی زبان ملت را گمرک میگیرد تا خودروساز البته به قول خوشان بتواند در ایران رشد کند ولی معلوم نیست این رشد محصولات داخلی کی اتفاق خواهد افتاد دوم اینکه محصول داخلی و تولید داخل به جای ارتفاع سطح کیفی هر روز بی کیفیت تر میشود به نظر ما تمام این اختاپوس و کارتل ها و کسانی که ما از آنها اسم می‌بریم نتیجه اشتباه گمرک و عدم واردات خودرو به قیمت سایر کشورهای مصرف کننده است آنوقت ببینید که چطور تکنولوژی و تولید به سطح استانداردهای خارجی خواهد رسید و آنوقت حتی شاهد صادرات خواهیم بود و در کشور دیگه کسی نظر الکی نخواهد داد اینکه واگذار کنند به بخش خصوصی یا دولتی اینها همش فقط یک حرفه چرا باید تو این کشور هنوز بعد گذشت بیش از چهل سال تجربه در صنعت قطعه و ماشین سازی ما هنوز نتوانستیم یک خودرو ساز باشیم تمام دلایل فقط گمرک و عدم واردات آزاد خودرو به کشور است

  • محسن

    کشوری که جوان 30ساله تحصیل کرده هنوز تا حالا نتونسته صاحب یه خودرو بشه که فقط بتونه باهاشم کار کنه مملکت نیست به چه امیدی زندگی کنیم رفتیم دانشگاه مدرک گرفتیم چندسال عمرمون رفت بعد فرستادمون خدمت سربازی چندسال دوباره عمرمون تلف شد آخرم بیکار خواستم یه خودرو بخرم خودم یه کاری کنم از بیکاری دربیام اینم وضعیت خودرو که نمیتونم یه خودرو دسته دوم بخرم بعد میگن جوانان ازدواج کنید به چه امیدی زندگی کنیم
    ای خدا……………..

  • شاکری

    منافع طلبان و اختاپوس اینقدر پوست کلفت شده اند که اصلا از اینکه از کیفت و قیمت خودرو بهشون انتقاد کنند، ککشان نمیگزد، دوبار دروغی سوار میکنند، وعده تولید ۱ میلیونی و ۳ میلیونی می‌دهند و ازین مرحله گذر میکنند، فقط ملت بیچاره هست که باید بار این گرانیها،بی‌کیفیت ها، و اختلافها رو بدوش بکشند، مسئولین هم دوباره و چندباره فراموش میکنند.

  • ناشناس

    چه فایده داره هرسال ۵ میلیون دستگاه تولید کنن همش آشغال به دردنخور بی کیفیت ترین خودرو را تولید میکنن سالانه چند هزار نفر بر اثر تصادف جان خود را از دست میدن به جای افزایش تولید کیفیت ماشین ها را درست کنن کدوم کشور از ما ماشین میخره میرن به کشورهای عربی خودرو رایگان میدن

  • تقوی

    همه چیز به ضرر مردم و نفع خودروساز قلدر بی کیفیت ساز در قرعه کشی هم هیچ عدالتی نیست چرا یکبار نشنیدیم یک مصرف کننده بیجاره برنده شده باشه. ای کاش خودرو خارجی با کیفیت و قیمت کمتر وارد بشه تا اختاپوس خودرو ساز بفهمه مردم ومشتری مداری یعنی چی؟ اگر بذارن تصویب و اجرا بشه

  • ناشناس

    اگر خودروسازان داخلی جرات دارند اجازه ورود خودروسازان خارجی با قیمت جهانی به بازار ایران را بدهند تا هم قیمت واقعی خودرو را باور بکنند و هم کیفیت آنرا ، اما متاسفانه ظلم آشکار بر مردم رواست

  • سلیمانی

    حقیقتا انسان از این رفتار مسئولان رده بالای کشور و ضعف مفرط آنان در برخورد با مافیای گستاخ پشت پرده و یا آشکار در طی چندین سال در مورد خودرو، بشدت آشفته و بهت زده میشود اگر با چنین اجحاف آشکاری که به ملت روا میشود وسکوت م
    معنی داری که از طرف مسئولان را شاهد هستیم و بعنوان مثال قیمت پراید ازرده خارج با تکنولوژی ۳۰ سال قبل به قیمت نجومی و برابربا بنز با کارکرد دو ساله بفروش میرود چطور به اینمسئولان بی خیال و نالایق میتوان از آنان در اداره سایر امور مهم کشوری دل به آنها بست

    • فریمان

      اسم ؟
      هیچ اسمی را ننوشته!
      تجارت نیوز هم که با احتیاط عمل کرده!!!