کد مطلب: ۵۱۰۹۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دردسر اجرای قوانین پولشویی برای اتباع / مهلت مراجعه به بانک تمدید شد

دردسر اجرای قوانین پولشویی برای اتباع / مهلت مراجعه به بانک تمدید شد

مسدودیت کارت بانکی اتباع برای چندمین بار در سال جاری باز هم جنجال افریده و واکنش‌های بسیاری را در شبکه اجتماعی برانگیخته است. در نهایت قرار بر این شده که فرصت مراجعه اتباع به بانک برای ارائه کد فراگیر تا یک ماه دیگر تمدید شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ده‌ها نفر در فضای کوچک پیاده‌رو مقابل شعبه بانک ایستاده‌اند. نه خبری از فاصله‌گذاری اجتماعی است و نه اضطراب و اضطرار مشکلشان اجازه می‌دهد بخواهند درحال حاضر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی فکر کنند.

شاید تنها چیزی که در این ساعات می‌توانند به آن فکر کنند این است که شعبه بانک روز پنج‌شنبه زودتر تعطیل می‌کند و اگر تا نیمه روزموفق به حل مشکلشان نشده باشند در مطب پزشک، داروخانه، بیمارستان، سفر یا در هر حالت اضطراری دیگری بدون امکان استفاده از کارت بانکی‌شان چه باید بکنند؟

این روایت تکراری مسدودیت کارت بانکی اتباع است که نهم بهمن ماه بار دیگرشاهدش بودیم. ماجرایی که حالا بیخ پیدا کرده و به آنجا رسیده که رئیس کل بانک مرکزی شخصا از بانک‌ها خواسته تا یک ماه دیگر به اتباع فرصت بدهند.

ماجرا از چه قرار بود؟

روز پنج شنبه تعدادی از مهاجران افغانستانی مقابل برخی از شعب بانک در کلان شهرهای کشور تجمع و به مسدود شدن کارت‌های عابربانک خود اعتراض کردند. برخی از آن‌ها از مسدود شدن یک باره کارت‌های بانکی‌شان بدون اطلاع رسانی قبلی گلایه می‌کردند.

درحالی که مسوولان بانکی در پاسخ به مهاجران اعلام می‌کردند که اطلاع‌رسانی در این خصوص از یک سال و نیم قبل آغاز شده بود و بانک‌ها به مشتریان اتباع خارجی هشدار داده بودند که سریع‌تر نسبت به اعلام کد اتباع خود نزد شعب بانکی اقدام کنند.

طبق ادعای بانک‌ها بعد از این اطلاع‌رسانی‌ها بیش از ۸۰ درصد از مشتریان اتباع خارجی به شعب بانکی مراجعه کرده و کد اتباع خود را به بانک اعلام کرده‌اند، ولی کارت بانکی ۲۰ درصد باقی مانده که هنوز کد اتباع خود را به بانک اعلام نکرده‌اند، در روز پنج‌شنبه غیرفعال شد.

تمدید شد

بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، بانک‌ها را ملزم کرده که اطلاعات هویتی کامل و صحیح را مشتریان، صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی دریافت و برای ایجاد شفاقیت و مبارزه با پولشویی در سامانه نهاب ثبت کنند تا بر اساس این اطلاعات هر مشتری بتواند یک کد شهاب ( شناسه هویتی منحصر به فردی که توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود) داشته باشد.

اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی و اتباع غیرایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند. از ابتدای سال جاری بخشی از اتباع کشورهای همسایه موفق به دریافت کد شهاب شده‌اند ولی تعدادی از این مهاجران به دلیل ارائه نکردن اطلاعاتشان به بانک یا به‌دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرتشان موفق به دریافت کد شهاب نشدند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان خراسان گفته: برخی اتباع خارجی در کشور دارای گذر موقت هستند و مدارک دال بر اقامت دائم و شرایط دریافت خدمات بانکی را ندارند و مدام با این مشکل‌ها مواجه می‌شوند که باید وضعیت اقامت خود را مشخص کنند.

او همچنین بیان کرده: برخی بانک‌ها مانند بانک ملی حساب‌ها را مسدود نکردند و سعی کردند مشکل حساب‌ها را به هر طریقی با فراخوانی دارندگان حساب‌ها رفع کنند اما با توجه به این که ممکن است در برخی بانک‌ها حجم حساب‌ها و تراکنش‌ها بالا باشد بانک مرکزی از بانک عامل می‌خواهد حساب‌ها را مسدود کند.( روزنامه خراسان)

حجت‌الله صیدی، رئیس بانک صادرات نیز در این باره گفته: در این خصوص، نهادهای ناظر و ضابط ذی ربط، بارها به تمکین نکردن بانک‌ها به مسدودکردن حساب‌ها و کارت‌های این گروه از افراد، اعتراض رسمی و حتی حقوقی کردند که با مذاکره طرف‌های قضیه، موفق شدند چند بار مهلت گرفتن کد را تمدید کنند اما از آن جا که گاهی با برخی کارت‌های این گروه، تراکنش‌های مشکوک انجام می‌شد، در نهایت و پس از چندین بار تمدید، تمامی بانک‌ها موظف شدند از تاریخ ششم بهمن‌ امسال، حساب‌ها و کارت‌های فاقد کد شهاب را مسدود کنند.(فارس)

در نهایت اما مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس، در توئیتی در این زمینه نوشت: پیگیری نتیجه داد؛آقای همتی پاسخ دادند:«همکاران انفورماتیک از بانک‌های یاد شده خواستند یک‌ماه تمدید ومهلت بدهند فعلا مشکل حل شده است.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.