خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۰۹۳۴

بایدن واردات از شین جیانگ چین را ممنوع کرد/ کار اجباری دلیل خشم آمریکا

بایدن واردات از شین جیانگ چین را ممنوع کرد/ کار اجباری دلیل خشم آمریکا

جو بایدن واردات کالا از منطقه شین جیانگ چین را به دلیل وجود اردوگاه‌های کار اجباری برای اقلیت‌های مسلمان در این منطقه ممنوع کرد. دولت چین این اتهام را رد می‌کند و آن را نقشه آمریکا برای جلوگیری از توسعه چین دانست.

به گزرش تجارت‌نیوز ، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا واردات محصولات از منطقه شین جیانگ چین را ممنوع کرد. این اقدام بایدن واکنشی به اردوگاه‌های کار اجباری در این منطقه بوده است. برنامه جلوگیری از کار اجباری مسلمان‌های اویغوری، بخشی از مبارزه آمریکا علیه رفتار چین در خصوص اقلیت مسلمان اویغوری است. واشنگتن این اعمال چین را نسل‌کشی نامید.

این فرضیه وجود دارد که تمام کالاهایی که از منطقه شین جیانگ چین، جایی که دولت چین اویغوری‌ها و سایر گروه‌های مسلمان را در کمپ‌های بازداشت نگه می‌دارد، با کار اجباری تولید شده‌اند. پس واردات تمامی کالاها از این منطقه تا زمانی خلاف این فرضیه ثابت نشود ممنوع هستند. برخی از کالاها همچون پنبه، گوجه فرنگی و پلی سیلیکون‌های به کار رفته در صنعت پنل‌های خورشیدی برای اعمال این قانون جدید در اولویت هستند.

به نقل از سی‌ان‌ان، چین اما این سوء استفاده‌ها در شین جیانگ را تکذیب می‌کند. شین جیانگ یکی از تولید کننده‌های اصلی پنبه و مواد اولیه به کار رفته در پنل‌های خورشیدی است.

واکنش چین

سفارت چین در واشنگتن می‌گوید، این اتهامات حقیقت ندارند و حقوق بشر در چین را زیر سوال می‌برند. اتهامات آمریکا نقض آشکار قوانین بین المللی و دخالت واضح در امور داخلی چین است. چین به شدت این اتهامات را رد می‌کند و با تشدید این وضعیت واکنش نشان خواهد داد.

وزیر امورخارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای خشم و مخالفت قطعی خود را نسبت به این قانون اعلام کرد و گفت:« ادعای کار اجباری و نسل کشی در شین جیانگ چیزی جز دروغ‌های بی‌رحمانه از سمت نیروهای ضد چینی نیست. آمریکا سعی دارد با انحرافات سیاسی و زورگویی اقتصادی در پوشش حقوق بشر رفاه و ثبات شین جیانگ را زیر سوال ببرد و مانع از توسعه چین شود.»

آمریکا قصد دارد فشارهای بین المللی را علیه چین در خصوص کار اجباری و نقض حقوق بشر افزایش دهد. این قانون نیز پیامی بود علیه نسل کشی و کار بردگان در چین. به گفته یکی از مقامات حالا دیگر مصرف کننده‌های آمریکایی مطمئن هستند که کالایی که مصرف می‌کنند از سوء استفاده‌های وحشتناک چین از مردم تولید نشده است.

در آخرین روزهای ریاست جمهوری ترامپ نیز ممنوعیت واردات پنبه و گوجه فرنگی از شین جیانگ صادر شده بود. اکنون جو بایدن نیز آن را تایید می‌کند.

اداره گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا تخمین زد که در سال گذشته ۹ میلیارد دلار پنبه و ۱۰ میلیارد دلار گوجه فرنگی از چین وارد آمریکا شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.