کد مطلب: ۳۵۸۱۶۸

یورو به پایین‌ترین میزان ۲۱ ماه گذشته رسید

یورو به پایین‌ترین میزان 21 ماه گذشته رسید

سیگنال‌های بانک مرکزی اروپا مبنی بر ثابت ماندن نرخ بهره و به‌کارگیری محرک‌‌های جدید برای تقویت رشد اقتصادی منطقه یورو، واکنش منفی بازارهای جهانی را به دنبال داشت و به دنبال آن یورو به پایین‌ترین میزان 21 ماه گذشته رسید.

روز جمعه و به دنبال رونمایی از بسته جدید بانک مرکزی اروپا، یورو در مقابل دلار به پایین‌ترین میزان 21 ماه گذشته رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، سیگنال‌های بانک مرکزی اروپا مبنی بر ثابت ماندن نرخ بهره و به‌کارگیری محرک‌‌های جدید برای تقویت رشد اقتصادی منطقه یورو، واکنش منفی بازارهای جهانی را به دنبال داشت و به این ترتیب دلار در برابر یورو افزایش قابل توجهی از خود نشان داد.

یورو در هفته گذشته کاهش 1.5 درصدی را تجربه کرد. همچنین، پس از کاهش یک درصدی روز پنج‌شنبه، هر یورو در معاملات بازارهای ارزی روز گذشته به 1.1176 دلار مبادله شد که این رقم از ژوئن سال 2017 بی‌سابقه بوده است.

به نظر می‌رسد بحران اقتصادی منطقه یورو جدی‌تر از میزان پیش‌بینی‌شده است و احتمالا روند نزولی یورو فعلا ادامه یابد.

علی‌رغم اخباری که در مورد شکست طرح برگزیت منتشر می‌شود، یورو در برابر استرلینگ انگلیس هم کاهش یافت.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در برابر سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌شود، به 97.427 واحد رسید.

ارزش دلار در برابر یورو در حالی افزایش یافت که در ماه فوریه، مشاغل آمریکا شاهد ضعیف‌ترین عملکرد خود طی یک سال و نیم اخیر بوده است. اقتصاد آمریکا در این ماه تنها 20 هزار شغل ایجاد کرده است.

با این حال، آمار مربوط به اشتغال آمریکا خبرهای خوبی هم به همراه داشت. نرخ بیکاری بار دیگر به زیر چهار درصد رسیده و میزان افت شاخص کلی بیکاری افزایش یافته است. به علاوه آنکه، رشد سالانه دستمزد به بیشترین میزان خود از سال 2009 تاکنون رسیده و به این ترتیب اقتصاد آمریکا در ماه‌های دسامبر و ژانویه 12 هزار شغل بیش از آنچه قبلا اعلام شده بود، ایجاد کرده است. به این ترتیب، طی دو ماه دسامبر و ژانویه، اقتصاد آمریکا در مجموع 638 هزار شغل جدید ایجاد کرده است.

به عقیده کارشناسان اقتصادی، اینکه آیا دلار در طولانی‌مدت می‌تواند در روند صعودی باقی بماند، قابل بحث است، اما در حال حاضر گزارش‌های منتشر شده از اشتغال آمریکا موجب تقویت دلار خواهد شد. این روند فشار بیشتری را بر یورو وارد می‌کند؛ جلسه بانک مرکزی اروپا و درگیری‌ها در مورد برگزیت نیز به این موضوع دامن خواهد زد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی اروپا همچنین در ماه فوریه مازاد تجاری چین به شکل غیرمنتظره‌ای و حدود 20 درصد در مقایسه با فوریه سال گذشته کاهش یافته است. همچنین میزان واردات این کشور برای سومین ماه متوالی روند کاهشی خود را ادامه داد. این گزارش نیز تصدیقی بر تضعیف رشد اقتصاد جهانی است.

این در حالی است که بازارها اخبار مربوط به گزارش‌های ماهانه ایالات متحده را دنبال می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که هر سه بلوک اقتصادی بزرگ جهان -آمریکا، اروپا و چین- هم‌زمان دچار رکود نمی‌شوند.

پیش از آن، داده‌های ماه ژنویه در مورد تولید صنعتی از هر سه اقتصاد بزرگ منطقه یورو (فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) و همچنین داده‌های مربوط به سفارش‌های تولید آلمان برای همین ماه منتشر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.