کد مطلب: ۵۴۴۵۲۸

کاهش ۱۰ درصدی تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی

کاهش ۱۰ درصدی تولید برق از نیروگاه‌های برق آبی

معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت:امسال ۱۵۰ میلی متر بارش در کشور به ثبت رسید که نشان می‌دهد از نظر بارش نزولات آسمانی در شرایط نرمالی به سر نمی‌بریم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قاسم تقی زاده خامسی گفت: اگر در جهان ۷۵۰ میلی متر باران ببارد در کشور ما ۲۵۰ میلی متر به ثبت می‌رسد.

او ادامه داد:امسال ۱۵۰ میلی متر بارش در کشور به ثبت رسید که نشان می دهد از نظر بارش نزولات آسمانی در شرایط نرمالی به سر نمی‌بریم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح کرد: وضعیت بارندگی در کشور ما نسبت به ۵۲ ساله چیزی بالغ بر ۳۷ درصد کاهش نشان می‌دهد به طوری که تقریبا در ۳۲ سال گذشته کشورمان در شرایط خشک سالی قرار دارد.

خامسی گفت: متاسفانه روند خشک سالی در کشور ادامه دار خواهد بود زیرا جمعیت کشور در حال افزایش است و این می‌تواند بحران آب را در کشور چند برابر کند.

او اضافه کرد: اگرچه در دو سال اخیر و بعد از سال‌ها خشکسالی پیاپی، وضعیت بارش‌های کشور کمی بهتر شده است، اما نمی‌توان مطمئن بود که این وضعیت دوام داشته باشد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: مشکل دیگری که کشور و منابع آبی را تهدید می‌کند، بروز تغییر اقلیم است که اثرات خود را روی منابع آبی می‌گذارد.

خامسی ادامه داد: اکنون تغییر اقلیم آثار خود را در میزان بارش در مناطق مختلف کشور نشان داده به گونه‌ای که در دو سال گذشته بیشترین بارش‌ها در مناطقی رخ داده که سال‌های قبل کم‌ بارش‌ترین مناطق بوده‌اند.

او تصریح کرد: ۹۰ درصد منابع آبی در بخش کشاورزی، ۷ درصد در بخش صنعتی و در نهایت ۳ درصد در مصارف شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، سال ۹۶ بخشنامه‌ای از سوی دولت برای ممنوعیت برنج کاری در شهر‌های تنش آبی اعلام شد، ولی متاسفانه امروز ۱۷ شهر کشور که دارای تنش آبی هستند در حال کشت برنج هستند.

خامسی گفت: به عقیده بنده دولت آینده باید برای مسئله آب در کشور چاره اندیشی کند و اگر من مسئولی در دولت آینده بودم، دولت آب را تشکیل می‌دادم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو بیان کرد:در این دولت ۵۷ سد ساخته شد که این خود نوید خوبی برای کشور است، ولی امروز میانگین آب سد‌های کشور حدود ۵۹.۵ میلیون بر متر مکعب است که نیمی از آب موجود سد‌های کشور به دلیل سیلاب سال ۹۷ است.

خامسی افزود: تدوین الگوی کشت و توجه به منابع آبی در انتخاب محصولات کشاورزی، یکی دیگر از عواملی است که به صرفه‌جویی آب در سطح کلان کشاورزی کشور و همچنین کاهش شدت برداشت از منابع آبی کمک می‌کند.

او گفت: در زمان تدوین الگوی کشت لازم است برنامه‌ریزی منابع آبی نیز مورد توجه قرار گیرد تا به‌طور همزمان بتوانیم چند هدف را دنبال کنیم. این اهداف شامل بهره‌برداری بهینه از منایع آب، چگونگی تخصیص آب بین محصولات کشت‌شده و همچنین حداکثر کردن سود حاصل از فعالیت کشاورزی با در نظر گرفتن این قیود است.

خامسی بیان کرد: به طور کلی باید الگوی کشت درکشور تجدید نظر شود، امروز برای کشت هندوانه آب زیادی مصرف و سپس آن را صادر می‌کنیم در واقع ما آب را صادر می‌کنیم.

او ادامه داد: در کشور آمریکا اعلام می‌کنند که ۳۴ روز برق نیست و مردم این کشور با وضعیت اعلام شده سازگار می شوند، در واقع ما هم باید با این وضع سازگار شویم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو بیان کرد: امروز مسئله آب یک موضوع بخشی نیست بلکه میان بخشی است و همت تمامی بخش و نهاد‌ها را می‌طلبد، امروز ۱۰ درصد برق کشور توسط نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌شود و با توجه به کاهش بارندگی وضعیت مطلوبی در تامین برق نداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آخرین اخبار اقتصادی را در کانال تلگرامی تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.