کد مطلب: ۴۵۹۷۸۸

یک کارشناس اقتصادی پاسخ می‌دهد:

کاهش سود بانکی چقدر محتمل است؟

کاهش سود بانکی چقدر محتمل است؟

دل‌انگیزان می‌گوید: چون بانک مرکزی پایه پولی را گسترش می‌دهد، حجم پول بیشتری در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و آنها دیگر نیازی به جذب سپرده بیرونی و از سوی دیگر مبادله درونی ندارند و به همین علت، نخست نرخ بهره بین بانکی پایین می‌آید و به تبع آن قاعدتاً باید نرخ سود سپرده نیز کاهش پیدا کند.

نرخ بهره بین بانکی از ۱۲ درصد در ماه قبل به ۸٫۵ درصد در ماه جاری کاهش یافته و این گمانه‌ها را برای احتمال کاهش نرخ سود سپرده‌ها به کمتر از ۱۵ درصد را تشدید می‌کند، اما این اتفاق چقدر محتمل است؟

سهراب دل‌انگیزان، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: در این شرایط کاهش نرخ سود سپرده‌ها اتفاقی طبیعی است. وقتی پایه پولی رشد می‌کند و حجم پولی که در اختیار بانک‌ها از طرف بانک مرکزی قرار می‌گیرد افزایش پیدا می‌کند بانک‌ها نیاز مالی‌شان به پول کاهش پیدا می‌کند و در فضای بین بانکی دیگر با ولع با یکدیگر مبادله نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: چون بانک مرکزی پایه پولی را گسترش می‌دهد، حجم پول بیشتری در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد و آنها دیگر نیازی به جذب سپرده بیرونی و از سوی دیگر مبادله درونی ندارند و به همین علت، نخست نرخ بهره بین بانکی پایین می‌آید و به تبع آن قاعدتاً باید نرخ سود سپرده نیز کاهش پیدا کند.

دل‌انگیزان می‌افزاید: تبعات افزایش پایه پولی و کاهش نرخ سود تورم شدیدی است که در شش ماهه دوم سال شاهد آن خواهیم بود. یعنی اکنون که پایه پولی را گسترش می‌دهیم ضربدر ضریب افزایش پول کنیم، نقدینگی را افزایش می‌دهد. نقدینگی بالا مثل یک سونامی همه چیز را نابود می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    افتخارم می کنید جالبه

  • ناشناس

    بدجوری کلید کردید رو سودبانکی،خانه از پایه ویران است

  • بی نام

    او وقت کدوم آدم عاقلی پولشو میزاره تو بانک من نمیدونم اینا چ جور مکتبی درس خوندن?