کد مطلب: ۲۸۸۲۰۹

کاهش صادارت آمریکا به چین از زمان شروع جنگ تجاری

کاهش صادارت آمریکا به چین از زمان شروع جنگ تجاری

یک رسانه چینی نوشت: بررسی تجارت دوجانبه چین و آمریکا نشان می‌دهد که تجارت این دو به‌ویژه در زمینه واردات چین از آمریکا، در حال تضعیف شدن است.

یک رسانه چینی ضمن اشاره به آمار گمرک این کشور درباره میزان صادرات و واردات چین و آمریکا از زمان شروع جنگ تجاری واشنگتن نوشت: این اقدام ترامپ به ضرر کشورش شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رسانه چینی سی‌جی‌تی‌ان در مطلبی نوشت آمار یک ماهه اخیر تجارت چین نشان می‌دهد آغاز جنگ تجاری آمریکا و اعمالت تعرفه بر محصولات چینی، به سود پکن بوده است.

سی‌جی‌تی‌ان ادامه داد، بر اساس آمار گمرکی چین، تجارت خارجی این کشور در ماه جولای گذشته در مقایسه با ماه قبلی بهتر بوده است. واردات و صادرات در ماه جولای ۲.۶ تریلیون یوآن بوده که در واقع صادارت ۶ درصد و واردات ۲۰ درصد در مقایسه با سال قبل از آن افزایش داشته است. اما بررسی تجارت دوجانبه چین و آمریکا نشان می‌دهد، تجارت این دو به‌ویژه در زمینه واردات چین از آمریکا، در حال تضعیف شدن است.

این رسانه چینی افزود، صادرات و واردات چین از آمریکا در شش ماهه اول سال جاری یعنی پیش از آغاز جنگ تجاری آمریکا، ۵.۲ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته که از این میزان صادرات ۵.۷ درصد و واردات ۴ درصد به طور جداگانه افزایش داشته‌اند.

سی‌جی‌تی‌ان ادامه داد، در هفت ماهه اول سال جاری، ارزش تجارت چین و آمریکا ۲.۲۹ تریلیون یوآن بوده است. در شش ماهه اول به طور متوسط هر ماه تجارت خارجی چین با آمریکا ۳۲۱.۷ میلیارد یوآن بوده اما در ماه جولای به تنهایی این تجارت به ۳۶۰ میلیارد یوآن افزایش یافت. صادرات چین از متوسط هر ماه ۲۳۱ میلیارد یوآن به ۲۷۰ میلیارد یوان افزایش یافت اما واردات از متوسط ماهی ۸۹.۷ میلیارد یوآن به ۸۷ میلیارد یوآن درماه جولای رسید.

سی‌جی‌تی‌ان نوشت،‌ این بدین معناست که تجارت بر مبنای یوآن، طی یک ماه اخیر در مقایسه با شش ماه قبل از آن بیشتر در بخش صادرات به آمریکا رشد داشته و به دلیل جنگ تجاری دولت آمریکا، صادرات آمریکا به چین کمتر از گذشته شده است. در واقع می‌توان گفت که جنگ تجاری میان چین و آمریکا به میزان زیادی بر صادرات آمریکا به چین اثر منفی گذاشته است.

سی‌جی‌تی‌ان ادامه داد، یک ماه بعد از شروع این جنگ تجاری یعنی به تنهایی در ماه جولای صادرات چین به آمریکا به اندازه نیمه اول سال جاری شاهد رشد ۳۸.۳ میلیارد یوآن بود این یعنی با وجود جنگ تجاری جاری آمریکا به خرید محصولات چینی ادامه می‌دهد.

این رسانه چینی نوشت، در واقع آمریکا به خرید محصولات ساخت چین ادامه می‌دهد ولی چین سعی می‌کند خود را از خرید محصولات ساخت آمریکا دور نگه دارد. در ماه جولای واردات سویا و گاز طبیعی از آمریکا کاهش یافت. بر اساس آخرین آمار گمرکی چین، پکن در ماه جولای ۸ میلیون تن دانه سویا از آمریکا وارد کرد اما در شش ماهه اول سال ۵۲.۸۷۸ تن دانه سویا وارد کرده بود. این یعنی ۳.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.

سی‌جی‌تی‌ان افزود، چین واردات دانه سویا از برزیل را افزایش داده، پس بدون شک برزیل برنده جنگ تجاری آمریکا و چین در زمینه واردات محصول سویا به چین بوده است.

سی‌جی‌تی‌ان ادامه داد، از ابتدای سال جاری میلادی، قیمت دانه سویا در آمریکا بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته در حالی‌که متوسط قیمت همین محصول در چین ثابت بوده و ذخیره و تقاضای دانه سویا نیز ثابت مانده در حالی که قیمت این محصول در آمریکا سقوط کرده و در نتیجه جنگ تجاری ترامپ، کشاورزان این محصول در آمریکا ۴ الی ۵ میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.

همچنین به نوشته سی‌جی‌تی‌ان، از سوی دیگر، به دلیل جایگزینی زغال سنگ با گاز طبیعی در چین، میزان مصرف این ماده در این کشور اخیرا افزایش یافته است و همچنان رو به افزایش خواهد رفت در حالی‌که آمریکا این بازار را در چین از دست داده است. در واقع، با تمام مانورهای دولت دونالد ترامپ طی ۶ ماه گذشته، کسری تجارت آمریکا افزایش یافته در حالی‌که این جنگ تجاری تاثیر اندکی بر اقتصاد کلان چین و تجارت خارجی این کشور داشته اما آمریکا برخی سهام بازار خود در چین را به اروپا یا ژاپن یا دیگر کشورهای توسعه یافته، واگذار کرده است.

سی‌جی‌تی‌ان در انتها نوشت، جنگ تجاری که دولت ترامپ برای اجبار چین به تسلیم شدن، آغاز کرد با واکنش چین و روبرو شدن این کشور با چالش‌ها مواجه شد که در نتیجه نه تنها کمترین هزینه را برای چین داشته بلکه هزینه زیادی به آمریکا تحمیل کرده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.