کد مطلب: ۱۵۶۳۶۸

افزایش صادرات ایران و کاهش صادرات ترکیه

افزایش صادرات ایران و کاهش صادرات ترکیه

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از مثبت شدن تراز تجاری ایران با ترکیه به نفع ایران خبر داد و گفت:‌ در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷، صادرات ترکیه به ایران بیش از ۳۷ درصد کاهش یافته اما صادرات ایران به این کشور حدود چهار درصد افزایش یافته است.

سیدجلال ابراهیمی درباره آمارهای واردات و صادرات ترکیه با ایران گفت:‌ در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷ واردات ترکیه از ایران چهار میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار با احتساب نفت و گاز بوده است که معادل ۳.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی اضافه کرد:‌ صادرات ترکیه به ایران در همین مدت یک میلیارد و ۸۱۲ میلیون دلار معادل ۳۷.۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد.

ابراهیمی اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری ترکیه و مبادلات بازرگانی با ایران بدین شرح است که واردات ترکیه در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷ با ۱۳.۵ درصد افزایش نسبت به هفت ماهه اول سال قبل به رقم ۱۲۹ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار رسیده است.

وی ادامه داد: صادرات ترکیه در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷ نیز ۱۰.۶ درصد نسبت به هفت ماهه اول سال قبل افزایش داشته و به ۹۰ میلیارد و ۶۱ میلیون دلار رسید. بدین ترتیب حجم تجارت خارجی این کشور در هفت ماهه اول سال جاری میلادی به ۲۱۹ میلیارد و ۸۶۸ میلیون دلار بالغ شده است.

دبیرکل شورای بازرگانی ایران و ترکیه افزود: در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷ آلمان اولین مقصد صادرات ترکیه با هشت میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار بوده است. همچنین چین اولین مبدا واردات ترکیه در این هفت ماه با ۱۲ میلیاردو ۸۹۷ میلیون دلار بوده است.

وی عنوان کرد: بیشترین صادرات ترکیه به جهان، در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷ مربوط به وسایل نقلیه زمینی به ارزش ۱۴ میلیارد و ۲۰۷ میلیون دلار، تجهیزات بویلرها، ماشین آلات و وسایل مکانیکی به ارزش هفت میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار، سنگ ها و فلزات گران‌بها به ارزش هفت میلیارد و ۴۲۱ میلیون دلار، لباس و متفرعات کشباف به ارزش چهار میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار و چدن، آهن و فولاد نیز به ارزش چهار میلیارد و ۸۲۹ میلیون دلار مربوط می‌شود.

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: بیشترین کاهش صادرات در ۲۰ قلم اول صادرات به ترکیه، نسبت به مدت مشابه سال قبل مربوط به سنگ‌ها و فلزات گرانبها با ۳.۸ درصد کاهش می‌شود و بیشترین رشد صادرات به سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، نفت خام، گاز طبیعی با ۴۹ درصد افزایش مربوط می‌شود.

وی افزود: بیشترین واردات ترکیه از جهان، در هفت ماهه اول سال ۲۰۱۷ شامل سوخت‌ها و روغن‌های معدنی، نفت خام و گاز طبیعی به ارزش ۲۰ میلیارد و ۹۹ میلیون دلار، تجهیزات بویلرها، ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۱۰۸ میلیون دلار، سنگ‌ها و فلزات گران‌بها به ارزش ۱۱ میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار و وسایل نقلیه زمینی به ارزش هشت میلیارد و ۹۲۲ میلیون دلار می‌شود.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.