خبر مهم:

کد مطلب: ۳۳۰۶۸۷

صادرات ایران به بزرگ‌ترین مشتریان نفتی به پایین‌ترین میزان ۵ سال گذشته رسید

کاهش ۷۶۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران به آسیا

کاهش 760 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران به آسیا

صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی در ماه اکتبر (پیش از شروع دور جدید تحریم‌ها) به 762 هزار بشکه در روز کاهش یافته که این رقم پایین‌ترین میزان متوسط ماهانه صادرات نفت خام ایران به آسیا طی پنج سال گذشته محسوب می‌شود.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی رویترز، صادرات نفت خام ایران به کشورهای آسیایی که بزرگ‌ترین مشتریان نفتی این کشور هستند در ماه اکتبر (پیش از شروع دور جدید تحریم) به 762 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. کارشناسان بر این باورند که این پایین‌ترین میزان متوسط ماهانه صادرات نفت خام ایران به آسیا طی پنج سال گذشته بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، همچنین این رقم نشان می‌دهد که متوسط صادرات سالانه نفت ایران به آسیا 56.4 درصد کاهش یافته است.

در اکتبر، کره جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران، برای دومین ماه متوالی هیچ نفتی از ایران خریداری نکرد. با این حال یک روز پیش از اجرایی شدن تحریم‌ها در اوایل ماه نوامبر، این کشور موفق شد از ایالات متحده برای ادامه خرید نفت از ایران معافیت دریافت کند.

ژاپن، دیگر مشتری نفتی ایران، در ماه اکتبر به میزان محدودی از ایران نفت وارد کرد. با این حال آمار و ارقام نشان می‌دهد که این رقم در مقایسه با ماه‌های قبل بسیار کمتر بوده است. بر اساس آمار منتشرشده از سوی وزارت بازرگانی ژاپن، متوسط واردات روزانه ژاپن از ایران در اکتبر، 48 هزار و 33 بشکه در روز بوده که این کمترین میزان در 6 ماه گذشته محسوب می‌شود. ژاپن نیز پیش از اجرای تحریم‌های نفتی، واردات نفت از ایران را متوقف کرد. اما مقامات آمریکایی اعلام کردند که این کشور نیز می‌تواند به مدت 180 روز میزان محدودی نفت از ایران خریداری کند.

میزان خرید نفت چین از ایران در اکتبر به طور متوسط 247 هزار و 160 بشکه در روز بوده است. با این حال این میزان 64 درصد از کمتر از متوسط خرید سالانه چین است. چین هم دیگر مشتری آسیایی است که موفق به دریافت معافیت از آمریکا برای خرید نفت از ایران شده و همچنین بر اساس گزارش‌ها تهران و پکن در مورد مکانیسم پرداخت برای هزینه‌های نفتی به توافق رسیده‌اند تا چین بتواند با انقضای معافیت‌ها خرید نفت از ایران را ادامه دهد.

گزارش رویترز همچنین نشان می‌دهد که خرید نفت هند از ایران در ماه اکتبر تغییر چندانی در مقایسه با ماه قبل از آن -سپتامبر- نداشته است. صادرات نفت خام ایران به این کشور در اکتبر به طور متوسط 433 هزار و 400 بشکه در روز بوده و در مقایسه با سپتامبر تنها 0.2 درصد کاهش یافته است. با این حال، این میزان از واردات هم در مقایسه با 10 ماه ابتدای سال کمتر بوده است. هند در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر به طور متوسط 579 هزار و 600 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

در سال جاری میلادی، چین بزرگ‌ترین خریدار نفت خام ایران بوده و در 10 ماه نخست سال -ژانویه تا اکتبر- 613 هزار و 200 بشکه نفت از ایران وارد کرده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد که این رقم در مقایسه با نرخ واردات سال 2017 کاهش یافته و سال گذشته چین به طور متوسط 634 هزار و 749 بشکه نفت در روز از ایران وارد کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اون موقع که صادرات نفت زیاد بود و میلیارد دلاری درآمد ارزی داشت ایران، پولش نمیومد توی ایران، الان هم که میخوان صادرات نفت رو کم کنن که دیگه هیچی