کد مطلب: ۵۰۸۶۲۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

علت نوسان عجیب دلار/ چرا دلار ارزان و دوباره گران شد؟

علت نوسان عجیب دلار/ چرا دلار ارزان و دوباره گران شد؟

قیمت دلار طی ۱۰ روز بیش از سه هزار و ۷۰۰ تومان ریزش داشت و حالا به نظر می‌رسد موج کاهشی آن متوقف شده است. اما دلیل این تغییرات قیمتی از نگاه مردم چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از چندین هفته نوسان دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی از بیستم دی ماه موج ریزشی این ارز آغاز شد و طی ۱۰ روز در صرافی ملی تا نرخ ۲۱ هزار تومان هم رسید.

البته از ظهر روز سه‌شنبه روند کاهشی متوقف شد و اسکناس آمریکایی دوباره به کانال ۲۲ هزار تومان در بازار آزاد رسید. با این حال طی همین مدت دلار کمترین بازدهی ماهانه دلار در سه سال اخیر را به ثبت رساند.

دلار ۳۰ دی ماه را در بازار آزاد با قیمت ۲۱ هزار تومان آغاز کرد. البته پیش از شروع بازار در ساعت ۹ صبح، بانک مرکزی نرخ خرید دلار در روز جاری را ۲۱ هزار و ۹۰ تومان و نرخ فروش را ۲۱ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام کرده بود. با قیمت‌گذاری بازارساز، این سیگنال به معامله‌گران داده شد که احتمالا حمایتی قوی در کانال قیمتی ۲۱ هزارتومانی از دلار می‌شود.

به گفته فعالان بازار در شروع معاملات، فروشنده‌ها با تردید بیشتری وارد بازار شدند ولی در ادامه بازار، قیمت ۵۸۹۰ تومانی حواله درهم برای خریداران بسیار جذاب شد و معامله‌گران شروع به خرید درهم در بازار دبی کردند.

به دنبال افزایش قیمت درهم نقدی و حواله در بازار دبی، خریداران دلار نقدی هم وارد بازار شده و شروع به خرید کردند. با افزایش تقاضا، قیمت‌ها سیر صعودی گرفت و تعدادی زیادی از فروشنده‌های مردد هم وارد فاز خرید شدند.

مسئله دیگری که فعالان از آن به‌عنوان علت بازگشت روال بازار یاد می‌کنند رسیدن اخبار تجمع مالباختگان بورس مقابل سازمان بورس و خبر استعفای رئیس سازمان بورس بود. به باور آن‌ها با این ماجرا تعداد خریداران دلار بیشتر شد و دلار تا ساعت ۱۴ وارد کانال ۲۲ هزار تومانی شد و تا ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان پیش رفت.

اواخر ساعت کاری اما تا حدی از هیجان بازار فروکش شد و دلار به نرخ‌های پایین‌ترعقب نشینی کرد. با این حال روز چهارشنبه باز هم این اسکناس آمریکایی روند افزایشی داشت.

حالا مردم درباره آغاز یک باره این روند کاهشی و سپس فروکش‌ کردن آن نظرات متفاوتی دارند.

چرا دلار ارزان شد؟

در ادامه تعدادی از نظرات مردم که درپاسخ به این سوال نوشته شده است، آمده:

« دارن دلارها را از منازل بیرون می‌کشند تا مدتی بعد گرونتر به مردم بفروشند»

« معلومه علت ریزش دلار چیه این که پرسیدن نداره، رفتن ترامپ و روی کار آمدن بایدن همین»

« قیمت دلار در ایران توسط سیاست‌های دولت آمریکا نوسان پیدا می‌کند نه توسط سیاست‌های بانکی واقتصادی دولت ایران»

« داستان این بازی سیاسیه کل دلارا میوفته دست بانک مرکزی»

« ریال‌های ملت توسط دولت رفت توی بورس و تیغ‌های بورس همه رو پودر کرد. حالا نوبت به دلارهای مردم رسیده. مراقب اموالتون باشید»

« کاملا واضحه با روی کار آمدن ترامپ و تشدید تحریم‌ها دلار بی رویه رفت بالا و مردم هم هجوم آوردن برای خرید. حالا برعکس شده با روی کار آمدن بایدن تحریم‌ها کم میشه و دلارها برمی‌گرده چون مردم هجوم میارن برای فروش پس قیمت هم میاد پایین ونهایتا تا خردا به ۱۵تا۱۶میرسه. قیمت واقعی دلار همین حدود هست»

« مثل همیشه دست دولت درکاره و به عنوان پالس مثبت انتخابات آمریکا و جرقه شروع برجام ۲ دارن کاهش رقم میزنن»

« به دو عامل مربوط می‌شود یکی انتخابات ایران که دوباره یکی از چپی‌ها بیاد. یکی دیگه هم افت قیمت دلار در بازار جهانی. دلار در دنیا ضعیف شده و با لغو حمایت اروپا از دلار، دلار به یک کاغذ بی ارزش تبدیل می‌شود»

« قیمت‌ها رو خودشون بردند بالا و الان یکم دارن نزولی می‌کنند و با احساسات یک ملت دارن بازی میکنن»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین نیکمرد

    چراخبرخوشی گفته بودی چیه مردم بنگرانی کی پول واریزمیشود

  • ناشناس

    دلار از شنبه کاهشی شدید است

  • ناشناس

    ایجاد نوسان در قیمت دلار دست خود بانک مرکزی و دولت است برای تامین کسری بودجه

  • ناشناس

    همش سر کاری بود

  • ناشناس

    کلاس اموزش بود برای بورس بازان بی تجربه که با فضا سازی دلال های فردوسی گول نخورن و سهم های ازشمندشونو آتیش نزنن.کشوری که فشار حداکثری رو تاب آورده و تراز تجاریش مثبته،مطمعنا سهام شرکتهاش ارزشمند خواهد بود.
    فردا تایید این نظریه رو همه خواهند دید

    • ناشناس

      تراز تجاری پنچ و شش منفی شده

    • ناشناس

      این همه گذشت چی شد

  • ناشناس

    جوابشوهمه میدونن مملکت مسئول بخصوص ازنوع پاسخگو نداره یعنی صاحب ومسئولی وجودنداره این پرسش نداره

  • ناشناس

    خیلی ساده هست وقتی فاند ریزشی میشه یه ضرب پایین نمیاد یه مقدار میاد پایین بعد یه بک رو به بالا میزنه ودوباره ریزش میکنه این قانونشه پس منتظر ریزش دوباره باشید