کد مطلب: ۲۶۵۹۱۵

کاهش قیمت نتیجه افزایش گسترده صادرات گاز آمریکا با انقلاب شیل

کاهش قیمت نتیجه افزایش گسترده صادرات گاز آمریکا با انقلاب شیل

گزارش جدید موسسه مکنزی نشان می‌دهد که درپی انقلاب گاز شیل در آمریکا، تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید گاز این کشور افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

در طول سال های اخیر به دلیل رشد قابل توجه فناوری‌های اتخراج نفت و گاز، آمریکا توانسته است به طور قابل توجهی قیمت تمام شده تولید نفت و گاز خود را کاهش دهد و به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان این منابع انرژی در جهان تبدیل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش تولید نفت آمریکا در طول سال‌های اخیر یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت این محصول در بازارهای جهانی بوده است که به شدت نگرانی‌هایی را در بین کشورهای عضو اوپک برانگیخته است.

با اینحال انقلاب شیل آمریکا در صنعت گاز کمتر از نفت تاثیرگذار نبوده است و البته تاثیر آن بر بازار ال‌ان‌جی و پتروشیمی طی سال‌های آینده بیشتر نمایان خواهد شد.

موسسه مکینزی در گزارشی چشم‌انداز گاز آمریکای شمالی را تا ۲۰۳۰ بررسی کرده است. پنج یافته کلیدی گزارش از این قرارند:

۱- افزایش گسترده صادرات گاز:

حدود ۷۰ درصد رشد تقاضای گاز آمریکا و کانادا تا ۲۰۳۰ به مصرف صادرات می‌رسد. ال‌ان‌جی و صادرات به مکزیک طی ۲۰۱۷ تا ۲۰۳۰ بیش از ۱۷میلیارد فوت مکعب در روز افزایش خواهند یافت.

۲- رشد سریع تولید گاز مایع:

نرخ به کارگیری تاسیسات مایع‌سازی ال‌ان‌جی طی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۴ به طور میانگین ۸۰ درصد خواهد بود. با وجود بازار ضعیف ال‌ان‌جی در سطح جهان، نرخ به کارگیری تاسیسات در آمریکا به دلیل قیمت‌های پایین و قراردادهای منعطف، نسبتاً بالا خواهد بود.

۳- رشد سریع تولید گاز به عدم افزایش قیمت منجر می‌شود:

آمریکای شمالی می‌تواند گاز کافی را برای تامین تقاضا طی بیش از ۲۵ سال آینده با نرخ ۲.۸ دلار به ازای هر میلیون بی‌تی‌یو تولید کند. ۹۰۰ تریلیون فوت مکعب گاز [به اندازه ظرفیت گاز درجای میدان گنبد شمالی قطر] ذخیره با نقطه سربه‌سری ۲.۸ دلار موجود است که قیمت گاز را برای چند دهه آتی در این منطقه پایین نگه می‌دارد.

۴- گاز جایگزین زغال سنگ در تولید برق:

در آینده نزدیک، گاز در تامین برق جایگزین زغال‌سنگ می‌شود؛ اگرچه در بلندمدت با فشار رقابت از سمت انرژی‌های تجدیدپذیر روبه‌رو خواهد بود. طی حدود پنج سال آتی، گاز می‌تواند ظرفیتی معادل ۲۵ گیگاوات تولید برق به وسیله زغال‌سنگ را از مدار خارج کند. ولی در ادامه افت هزینه تجدیدپذیرها رشد تقاضای گاز در بخش برق را آهسته می‌کند.

۵- گاز گزینه‌ای پایدارتر در تولید برق در مقایسه با انرژی‌های تجدیدپذیر:

همزمان با رشد سهم تجدیدپذیرها که دچار مساله تناوب هستند، تولید برق به وسیله گاز نیز باید منعطف‌تر شود. تولید برق تجدیدپذیر طی روز دچار نوسان است و در نتیجه زیرساخت‌های گاز باید بتوانند روزانه چندین میلیارد فوت مکعب تغییر در تقاضا را پاسخگو باشند؛ به ویژه در ساعات پیک.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.