خبر مهم:

کد مطلب: ۴۵۸۸۰۴

یک میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار جدید بورس در سه ماه/ کارمزد معاملات کاهش پیدا می‌کند

یک میلیون و ۶۰۰ هزار سهامدار جدید بورس در سه ماه/ کارمزد معاملات کاهش پیدا می‌کند

سال گذشته در طول ۱۲ ماه سرمایه واردشده به بورس ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده؛ درواقع در سه ماه ابتدایی امسال نه‌تنها کل سرمایه سال قبل واردشده که ۲۰هزار میلیارد تومان هم سرمایه جدید و بیشتر به این بازار روانه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اتاق بازرگانی مدیران بورس تهران در روزهای اوج بازار سرمایه با کاهش کارمزد معاملات سهام به دنبال آن هستند که فرش قرمز بورس جلوی پای سهامداران را طولانی‌تر و سهامداران جدید را هم جذب کنند.

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار روز گذشته با مطرح کردن این موضوع گفت تنها در سه‌ماهه سال جاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان پول تازه‌وارد بورس شده است.

ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جدید به بورس به معنی آن است که به‌صورت میانگین روزانه ( اگر ۶۰ روزی کاری در سه ماه ابتدایی سال محاسبه کنیم) بیش از ۸ هزار میلیارد تومان روانه بازار سرمایه شده است. اتفاقی که اگرچه برای بازار سرمایه بسیار مناسب است ولی در واقعیت بیانگر وضعیت نقدینگی در کشور است که به بیش از ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و چالش‌های بسیاری را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

اما ورود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جدید در سه ماه به بازار بورس در شرایطی خود یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود که بدانیم سال گذشته در طول ۱۲ ماه میزان سرمایه واردشده به بورس معادل ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است؛ درواقع در سه ماه ابتدایی امسال نه‌تنها کل سرمایه سال قبل واردشده که ۲۰هزار میلیارد تومان هم سرمایه جدید و بیشتر به این بازار روانه شده و این بیانگر تب بسیار تند سرمایه‌گذاران برای ورود به بورس است.

طبق آمارها در سال ۹۸جمعاً ۸۲۰هزار کد معاملاتی جدید صادرشده است که این عدد تنها در سه‌ماهه نخست امسال به گفته رئیس سازمان بورس به یک‌میلیون ۶۰۰هزار کد سهامداری جدید رسیده است. همچنین در۱۲ماهه سال ۹۸جمعاً ۲میلیون و ۹۵۰هزار نفر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند که این عدد در سه‌ماهه ابتدایی سال به بیش از ۹٫۵میلیون نفر رسیده است. اعدادی که در ماه‌های آینده و با ورود سهام‌داران عدالت به‌یک‌باره با رشد چند میلیون نفری هم روبه‌رو می‌شود.

اما باوجوداین استقبال بالا بازهم مدیران و مسئولان بازار سرمایه به دنبال تشویق بیشتر سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار سرمایه هستند و از همین رو قرار است کارمزد معاملات کاهش پیدا کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفته است: «چندین جلسه در هیأت مدیره سازمان بورس درباره کاهش کارمزد معاملات برگزار کرده‌ایم و در این زمینه با کانون کارگزاران بورس هم‌صحبت‌هایی انجام‌شده است. جمع‌بندی این جلسات این است که کارمزد معاملات سهام باید کاهش پیدا کند.

میزان کاهش کارمزد معاملات سهام هنوز مشخص نیست اما جمع‌بندی ما این است که این کاهش در چند مرحله انجام شود. هزینه معاملات باید کاهش پیدا کند. طرح پیشنهادی سازمان بورس برای کاهش کارمزد معاملات سهام تهیه‌شده و به شورای بورس ارائه‌شده و قرار است شورای بورس دراین‌باره تصمیم‌گیری کند. البته در مورد کاهش کارمزد معاملات سهام دقت خواهیم کرد که صنعت کارگزاری و سایر نهاد‌های مرتبط با کارمزد معاملات دچار آسیب نشوند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.