کد مطلب: ۳۲۹۰۵۴

کاهش ۱۶۰ هزار تُنی تولید پسته دلیل اصلی گرانی آن است

کاهش ۱۶۰ هزار تُنی تولید پسته دلیل اصلی گرانی آن است

خزانه‌دار اتحادیه آجیل و خواروبارفروشان اصفهان با اشاره به کاهش تولید پسته در سال ۹۷ گفت: سال ۹۵ تولید پسته در کشور به حدود ۲۰۰ هزار تُن رسید در حالیکه امسال بر اساس آمار منابع رسمی فقط ۴۰ هزار تن پسته در کشور تولید شده است.

حسین جوانی دلایل اصلی گران شدن پسته را کاهش تولید و صادرات این محصول عنوان و اظهار کرد: کاهش چشمگیر تولید پسته و صادرات بخش زیادی از آن باعث شد تا قیمت این محصول افزایش زیادی داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی با اشاره به اینکه تغییر شرایط اقلیمی کشور تاثیر بسزایی در کاهش تولید پسته داشته است، افزود: توده هوای سردی که در بهار امسال وارد کشور و منجر به کاهش دمای هوا شد، بخش زیادی از بار پسته را از بین برد و اگر بار پسته در فروردین و اردیبهشت کاهش یابد به تبع آن قیمت پسته در ماه‌های بعد از بهار افزایش پیدا می‌کند.

خزانه دار اتحادیه آجیل و خواروبار فروشان اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت پسته نیز رشد بی رویه قیمت دلار است، گفت: با توجه به اینکه ۹۰ درصد پسته تولید ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود با افزایش چند برابری قیمت دلار، تولیدکنندگان بیش از پیش به صادرات این محصول روی آورده‌اند.

جوانی افزود: متاسفانه تولید کنندگان پسته درصدی از محصول که باید در اختیار بازار داخلی کشور قرار بگیرد را نیز ترجیح می‌دهند صادر کنند زیرا ارز خوبی برایشان به ارمغان می‌آورد.

کارشناس آجیل و خشکبار با بیان اینکه دلالان تاثیر زیادی در افزایش قیمت پسته ندارند خاطر نشان کرد: ممکن است در رابطه بین بنکدار و مغازه‌دار، دلالان تاثیری داشته باشند اما این فقط واسطه گری است و نمی‌تواند قیمت پسته را کاهش یا افزایش دهد.

جوانی افزود: شاید احتکار بتواند روی قیمت بازار تاثیر بگذارد اما با توجه به اینکه تولید پسته امسال به میزان قابل توجهی کاهش یافته، احتکار نیز نمی‌تواند اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به اینکه همه ساله برداشت بار پسته از نیمه شهریورماه شروع و تا اواخر مهرماه ادامه می‌یابد، اظهار کرد: پس از برداشت پسته، قیمت‌های جدید با توجه به میزان برداشت سال مشخص می‌شود.

خزانه داراتحادیه آجیل و خواروبار فروشان اصفهان، افزود: به دلیل اینکه بنکداران می‌دانستند بار جدید کم است، امسال بازار خالی خواهد بود و پس از مشخص شدن قیمت‌های سال جدید جهش قیمتی خواهند داشت در ابتدای مهرماه قیمت پسته را به هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان افزایش دادند.

جوانی اضافه کرد: اما این قیمت مربوط به پسته هایی بود که از سال قبل در انبارها وجود داشت و قیمت پسته تولید امسال به تازگی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه اکنون بنکداران بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ هزار تومان پسته فندقی را به صورت عمده خریداری می‌کنند، گفت: همین پسته سال گذشته به قیمت کیلویی ۳۸ هزارتومان به فروش می‌رسید و این نشان می‌دهد قیمت پسته در طول یک سال حدودا پنج برابر شده است.

خزانه دار اتحادیه آجیل و خواروبار فروشان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر فروش مغازه‌دارها به میزان قابل توجهی کاهش یافته، تصریح کرد: در شرایط کنونی درخواست از طرف مصرف‌کننده بسیارکم است مگر موارد ضروری که خوردن پسته توسط پزشک تجویز شده باشد و مردم متاسفانه توانایی خرید پسته ندارند.

جوانی افزود: فروشنده‌هایی که مغازه‌هایشان استیجاری است مشکلات متعددی دارند زیرا فروششان بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه قبلا پسته به صورت مدت‌دار با چک نیز در اختیار فروشنده‌ها قرار می‌گرفت، گفت: حدود چهار ماه است که پسته فقط به صورت نقدی معامله می‌شود، کسانی که نقدینگی کمی داشتند از بازار کنار می روند و بسیاری افراد نیز مجبور به تعطیل کردن مغازه‌هایشان شده‌اند.

خزانه دار اتحادیه آجیل و خواروبار فروشان اصفهان با بیان اینکه بر اساس آمار اتحادیه در شهر اصفهان ۲۰۰ پروانه کسب برای آجیل‌فروشان صادر شده، گفت: البته بسیاری از این افراد اکنون با مشکل مواجه شده و مغازه هایشان خالی است.

جوانی افزود: در سطح اصفهان آجیل فروش های قدیمی که سابقه خانوادگی طولانی در این شغل دارند به دلیل اینکه نقدینگی خوبی داشته‌اند با مشکلی مواجه نشده‌اند اما آجیل فروش‌هایی که در ده سال اخیر وارد این کار شده‌اند یا مغازه‌هایشان را جمع کرده و وارد شغل دیگری شده‌اند و یا به سختی در حال گرداندن کسب وکارشان هستند به طوریکه برخی فقط می‌توانند امروز را به فردا برسانند.

منبع: ایمنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.