کد مطلب: ۱۳۲۸۲۷

کاهش ۳ درصدی صید ماهیان استخوانی در کشور

کاهش ۳ درصدی صید ماهیان استخوانی در کشور

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از کاهش سه درصدی صید ماهیان استخوانی در فصل صید ۹۵ – ۹۶ در کشور خبر داد.

تجارت‌نیوز در گزارشی خبر می‌دهد، مختار آخوندی در مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به این جمله که زمان صید ماهیان استخوانی هر ساله از بیستم مهر ماه هر سال آغاز و تا پانزدهم فروردین ماه سال بعد ادامه پیدا می‌کند، افزود: متناسب با شرایط این زمان 10 تا 15 روز قابلیت تمدید دارد.

وی همچنین با بیان اینکه امسال زمان صید ماهیان استخوانی تا 31 فروردین ماه سال جاری تمدید شد، اظهار داشت: ماهیان استخوانی منابع و ذخایر با ارزش دریای خزر هستند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران بر ضرورت حفاظت و بهره‌برداری صحیح از این ذخایر تاکید کرد و گفت: ماهیان استخوانی دریای خزر اغلب در زمره ذخایر و منابع ساحلی قرار می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: ذخایر این گونه‌ها بسیار بالا نبوده و به راحتی تحت فشار صید و صیادی تغییرات و نوسانات شدیدی از خود نشان می‌دهند.

آخوندی اظهار داشت: اغلب گونه‌های ماهیان استخوانی سواحل ایرانی دریای خزر جزء گونه‌های مربوط به ذخایر ساحلی و رودکوچ هستند و این مسئله با توجه به وضعیت نامساعد محل‌های تخم‌ریزی در رودخانه‌ها باعث شده تا ذخایر این ماهیان با خطر کاهش مواجه باشند.

وی با بیان اینکه ماهی سفید از گونه‌های ماهیان استخوانی است، اضافه کرد: این ماهی در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان صید می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: کاهش صید ماهیان استخوانی در اثر عوامل مختلف منجمله وجود صیادان غیر مجاز، صید بی‌رویه، آلودگی و شرایط نامناسب رودخانه‌ها، برداشت بیش از حد از آب رودها، تخریب محل‌های تخم‌ریزی طبیعی ماهیان در رودخانه‌ها و تالاب‌های ساحلی و غیره اتفاق می‌افتد.

وی با تصریح اینکه آلودگی رودخانه‌ها در بازسازی ذخایر تاثیر منفی گذاشته و حجم صید را به شدت کاهش می‌دهد، افزود: شیلات سالانه با هدف بازسازی ذخایر بین 200 تا 300 میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید را در رودخانه‌های منتهی به دریای خزر رهاسازی می‌کند.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌ها در حوزه شیلات باید به نحوی باشد که ضمن بهره‌برداری پایدار و مستمر از آبزیان، صید اقتصادی برای صیادان اتفاق بیفتد، اظهار داشت: فصل گذشته صید ماهیان استخوانی به دلیل کولاک، طوفان و تعداد روزهای سرد سال دو مرحله تمدید شد.

آخوندی یادآور شد: متاسفانه با احتساب دو مرحله تمدید، مجموع صید امسال از چهار هزار و 282 تن سال گذشته با 21 درصد کاهش به رقم سه هزار و 395 تن رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.