خبر مهم:

کد مطلب: ۱۹۵۲۵۴

کاهش ۴ هزار مگاواتی تولید برق در سال آینده

کاهش ۴ هزار مگاواتی تولید برق در سال آینده

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تشریح نشست دیروز با حضور وزیر نیرو درباره بحران کم‌آبی و پیش‌بینی تامین دو هزار مگاوات برق از طریق برقابی خبر داد.

اسدالله قره‌خانی در تشریح نشست سه شنبه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست امروز کمیسیون وزیر نیرو به همراه معاونانش و رئیس سازمان هواشناسی حضور داشتند که به دلیل بحران کم‌آبی، تنش آبی و کاهش نزولات آسمانی، جلسه بر محور آب اداره شد چرا که بحث اجتماعی و توسعه‌ای به آب مربوط می‌شود و به عنوان یک زیرساخت مطرح است که می‌تواند بسیاری از معضلات را به وجود آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم به مصرف بی‌رویه آب و عدم صرفه‌جویی عادت کرده‌اند، افزود: در حال حاضر نزولات آسمانی کاهش یافته و از سال گذشته تاکنون کاهش 40 درصدی نزولات آسمانی را شاهد بوده‌ایم.

قره‌خانی ادامه داد: در نشست امروز مباحثی درباره آبی که در پشت سدها قرار دارد، میزان خروجی آب سدها و پیش‌بینی برای آینده از طریق برقابی مطرح شد که در آینده باید دو هزار مگاوات برق از طریق برقابی تامین شود.

قره‌خانی با بیان اینکه در سال آینده با کاهش 4 هزار مگاواتی تولید برق مواجه هستیم که ممکن است در آینده به مشکل خاموشی دچار شویم، ادامه داد: بحث تأمین آب شرب مردم و نقایص و فرسودگی خطوط و شبکه توزیع آب و نیاز به سرمایه‌گذاری کلان در این بخش و کاهش اعتبارات 40 درصدی در مقایسه با سال گذشته از جمله مشکلات هستند.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راهکارهای ارائه شده در این جلسه یادآور شد: مقوله آب باید بین بخشی شود و دستگاه‌های مختلف در حوزه سیاست‌گذاری، مدیریت و بهره برداری آب باید دخیل باشند و نمی‌توان تنها آب را تامین و جمع آوری کرد اما روی مصرف آن کنترل نداشت.

قره خانی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزی به شکل سنتی و غرقابی انجام می‌شود، افزود: وزارت صنایع، صنایع آب‌بر خود را در یک منطقه متمرکز می‌کنند که کم‌آب است و یا پتروشیمی و پالایشگاه‌ها در فلات کم آب احداث می‌شود که این از ایرادات حال حاضر بخش آب است.

قره‌خانی با تاکید بر اینکه باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در حوزه آب تعریف شود، ادامه داد: در برنامه‌های کوتاه مدت علاج‌های کنونی در نظر گرفته می‌شود که با افزایش اعتبارات، عملیاتی می‌شود لذا باید در بحث‌های تعرفه‌ای، چاه‌ها و انشعابات غیرمجاز و افرادی که بیشتر از حد مجاز مصرف می‌کنند توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اهمیت تغییر سیاست الگوی کشت و کشت فراسرزمینی اظهار داشت: مناطقی در گذشته جزو مناطق پرآب محسوب می‌شدند اما اکنون بارش کمی دارند و نمی‌توان امروز همانند گذشته در این مناطق کشاورزی کرد که این موضوع به قانون جدید نیاز دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه وزارت نیرو باید در طرح جامع آب و برق بازنگری کند، افزود: این دو طرح باید منطبق بر مقتضیات امروز شود و از سرمایه‌گذاری‌های بخش غیردولتی که بسیار پراهمیت است در سدسازی، شبکه‌های توزیع آب و فاضلاب استفاده کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه استفاده از پساب‌ها و تصفیه آنها در صنعت کشاورزی بسیار پراهمیت است، ادامه داد: استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروهای سیکل ترکیبی و مزارع بزرگ خورشیدی که می‌توان از آن تولید انرژی کرد بسیار بااهمیت است.

قره‌خانی با بیان اینکه کمیسیون انرژی طرحی به مجلس ارائه می‌دهد که از طریق بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خارجی بتوان 20 هزار مگاوات برق از طریق مزارع بزرگ خورشیدی انرژی تولید کرد، یادآور شد: این موضوع مشروط بر صادرکردن برق می‌شود که می‌تواند برای کشور درآمد و اشتغال به همراه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت واردات آب مجازی تصریح کرد: 90 درصد آب در کشاورزی مصرف می‌شود که بخشی از کشت فراسرزمینی به این امر کمک می‌کند البته پیشنهاد شده یک درصد از درآمد نفت صادراتی و میعانات گازی و یا 2 درصد از درآمد نفت داخلی به مقوله آب اختصاص یابد که می‌تواند مخاطرات فراوانی برای کشور ایجاد کند.

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.