کد مطلب: ۳۴۱۰۰۳

کاهش ۱۵ درصدی تولید پنبه در سال جاری

کاهش 15 درصدی تولید پنبه در سال جاری

یک مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط جوی و خسارت آفت کرم غوزه، تولید پنبه حداقل ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است.

یک مقام مسئول گفت: با توجه به شرایط جوی و خسارت آفت کرم غوزه، تولید پنبه حداقل ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته کمتر است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمدحسین کاویانی، مدیرعامل صندوق پنبه؛ از کاهش ۱۵ درصدی تولید پنبه خبر داد و گفت: بنا بر آخرین آمار تا پایان آذر ماه، ۵۳ هزار و ۸۳۹ تن وش پنبه وارد کارخانه‌های پنبه پاک‌کنی مجاز شده، در حالی‌که این رقم تاریخ مشابه سال قبل ۶۴ هزار و ۸۵۴ تن بوده است.

به گفته وی، امسال عملکرد تولید پنبه ناشی از شرایط جوی و خسارت آفت کرم غوزه در برخی استان‌ها به ویژه خراسان و گلستان حداقل ۱۵ درصد کاهش یافته است.

کاویانی مجموع واردات پنبه در سال گذشته را ۶۶ هزارتن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که تاکنون ۴۳ هزار تن پنبه وارد کشور شده که برای واردات همانند مدت مشابه سال قبل حداقل ۲۳ هزارتن پنبه دیگر نیاز است که تا پایان سال وارد کشور شود.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: طبق سنوات گذشته برای شش ماهه ابتدای سال آینده حداقل باید ۲۵ هزارتن پنبه برای مصرف صنایع نساجی داشته باشیم که با توجه به کمبود عملکرد و کاهش تولید، میزان کمتری پنبه برای سال آینده در انبار‌ها می‌ماند.

به گفته وی، برای شش ماه سال آینده نیاز داریم پنبه بیشتری وارد کشور شود تا کمبود تولید در سال زراعی ۹۶_۹۷ جبران شود و در غیر این صورت صنایع نساجی با کمبود روبرو خواهند بود.

کاویانی در ادامه افزود: با توجه به قیمت مناسب پنبه در سال جاری، انتظار می‌رود که کشاورزان برای سال زراعی آینده سطح کشت بیشتری به پنبه اختصاص دهند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا پایان آذر ۱۹ هزار و ۹۴۰ تن پنبه استحصال شده است، بیان کرد: از این میزان ۱۲ هزار و ۹۶۲ تن خریداری شده است.

کاویانی درباره آخرین وضعیت واردات پنبه در سال جاری گفت: براساس آخرین آمار تا پایان آذر، ۴۳ هزارتن پنبه وارد کشور شد که بنابر میزان واردات سال گذشته حداقل ۲۳ هزارتن دیگر باید تا پایان سال وارد شود که به دلیل مشکلات فعلی اقتصاد بعید است که این میزان وارد شود چرا که در پنج ماهه ابتدای سال که قیمت دلار نوسانی نداشت تنها ۲۳ هزارتن وارد شد و در شرایط فعلی به سبب شرایط سخت واردات، نوسان نرخ ارز و مسائل اقتصادی نگرانی‌هایی مبنی بر کمبود پنبه مورد نیاز صنایع نساجی وجود دارد.

مدیرعامل صندوق پنبه در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه برداشت پنبه تا بهمن ماه ادامه دارد، این امکان وجود دارد که درصورت مشکلات واردات از ذخیره پنبه تولید داخل شش ماه سال آینده استفاده کرد، اما اگر میزان واردات پنبه برای شش ماهه سال آینده افزایش نیابد، بی‌شک صنایع نساجی با مشکلات جدی روبرو خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.