کد مطلب: ۵۲۶۱۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۳۰ درصدی حقوق بازنشستگان در تحریم/ بازگشت سالمندان به بازار کار

کاهش ۳۰ درصدی حقوق بازنشستگان در تحریم/ بازگشت سالمندان به بازار کار

حداقل حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۰ چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. رقمی که البته از نظر بازنشستگان کافی نیست و کفاف جهش قیمت‌ها را نمی‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز بسیاری از بازنشستگان به مخارج سنگین درمانی و سایر هزینه‌های زندگی‌‌شان اشاره می‌کنند و می‌گویند که ناچار هستند دوباره به بازار کار برگردند.

اعتراض بازنشسته‌ها به حقوق پایین در شرایطی است که ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یکی از ابر چالش‌های اقتصاد ایران لقب گرفته است و از آن سمت دولت که همزمان با تحریم و کرونا دست و پنجه نرم می‌کند تاکنون نتوانسته است این چالش را حل کند.

بررسی قدرت خرید بازنشستگان در مقطع زمانی پیش از خروج امریکا از برجام نشان می‌دهد که در این سال یعنی سال ۹۶ حداقل حقوق بازنشستگان یک میلیون و ۳۵ هزار تومان و متوسط بهای دلار حدود ۴ هزار تومان بوده که به این ترتیب ارزش دلاری حقوق بازنشستگان تقریبا ۲۵۸ دلار بوده است.

این در حالی است که در حال حاضر ارزش دلاری دستمزد بازنشستگان فقط حدود ۱۷۹ دلار است. به این ترتیب حقوق دلاری بازنشستگان از سال ۹۶ تاکنون حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است.

همین مساله تعداد زیادی از بازنشسته ها را ناچار کرده است تا دوباره به بازار کار برگردند. بر اساس آخرین آمار موجود از وزارت کار، در سال ۹۷ جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال حدود ۸ میلیون نفر بوده است که از این میان بیشتر از یک میلیون نفر آنها همچنان در بازار کار مشغول به فعالیت هستند.

هرچند که آمارهای غیررسمی این تعداد را بیشتر ارزیابی می‌کند و بر این اعتقاد است که به دلیل بیمه نشدن سالمندان، تعداد سالمندان شاغل بیشتر از این رقم است.

در ادامه بخشی از نظرات بازنشستگان را نسبت به حقوق سال ۱۴۰۰ می‌خوانید:

«همسر من با ٣۰ سال پرداختی به بیمه حالا باید زیر خط فقر باشه و با اینکه سنی ازش گذشته بره دنبال شغل دوم ؟! و پدرم که ده سال بیمه دارد باید بره تکد گری کنه چون دیگه نمیتواند کار کند… »

«چندر غاز کف دستمان میگذارن واز اون طرف اجناس ده برابر شده خلاصه اینکه ما مستمری بگیرها محکوم به زجر کشیدن و با بدبختی زندگی کردن هستیم»

«من واسه مادرم فقط دومیلیون پول پرستار میدم ۲۰۰ هزار پول پوشک میشه حالا داروهای دیگه هیچ پول اب برق گاز خوراک از کجا در بیارم»

«من خانواده ۴ نفره و همسرم از کار افتاده کلی با ۲۲۰۰ چه جور زندگی رو بچرخونم پس وزیر و وزرا خرج بیماری همسرم رو بده حداقل منم هزینه بچه هام رو تامین کنم ببینم این کار رو میکنه یا اونا هم با درامد ۳۰ میلیون نمیوتن برسونن»

«یک ذره انصاف داشته باشین بازنشستگان تامین اجتماعی دارن زیر پا له میشن»

برای اطلاع از جزییات افزایش حقوق بازنشستگان گزارش نحوه محاسبه حقوق فروردین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وقتی دولت صندوق را خالی میکرد آیا کسی میتوانست جلوی این کار را بگیرد ؟
    حالا در موقع افزایش که نمیشود گفت چون هر سال اگر درست مثل همه یکسان حقوق زیاد میشد دیگر این مشکلات پیش نمی آمد .از ۱۴۰۰ افزایش حقوق را یکسان کنید که چندین بار جلسه و وقت و هزینه جلسه برای افزایش هرکدام جداگانه صرف نشود.

  • ناشناس

    نه پیاده خبر سوار داره و نه سیر خبر گشنه ، این ضرب المثل تمامی حرفهای دل منه . سکوت میکنم و حرفی ندارم ، چون متاسفانه ، متاسفانه ، متاسفانه و باز هم متاسفانه گوش شنوا نیست . فقط دروغ اندر دروغ . خدایی هم هست . خدایا خودت سزاشون رو بزار کف دستشون تا بدونن که گرسنگی و بدبختی یعنی چی ؟!

  • ناشناس

    باسلام وقتی که ما بازنشستگان بیمار هستیم چگونه مجدد به کار برگردیم تمام ستون فقرات گردن و کمر از کار افتاده و زمین گیر شدیم چطور می توانیم کار کنیم با فقر بیکاری فرزندان گرانی وتورم مشکلات ومعضلات و حوادث تلخ کشور بخصوص تو استان‌های محروم کشور چطور زندگی کنیم با این حقوقهای پایین عددی بفکر مقابل با قدرت های بزرگ هستند و مشکلات ما نمی بیند و نمی خواهند ببینند

  • Hadie

    چرانمی گوییدحداکثرحقوق بازنشستگان 4ملیون و۳۰۰شماکه این رقم را به ۳۰سال خدمتی هامیدهیددرنتیجه حقوق ۲۵و۲۰و۱۵و۱۰سال خیلی کمترازاین مبلغ میشودگذشته ازان متناسب سازی برای ۳۵و۳۰ سال ۸۰و۶۸درصدبرای ۱۰سال ۵۰درصددرنظرگرفتیدامابرای ۲۰سال ۲۵درصدکمترین مقدارمنظورگردیده ایابه نظرشمااین عدالت است چرانبایددرصدهای بیشتررااز۱۰و۱۵و۲۰ الی اخرجهت افزایش حقوق حساب نکردید.

  • ناشناس

    سلام منم یک جانبازم حقوقم خرج زندگی را نمیده ۴سال جنگ بودم الان میرم مسافر کشی‌میکنم کلی دارو افسردگی میخورم

  • عباس بزرگران

    فقط خودتون را بگذارید جای اون بازنشسته و زن و بچه هاتون را همینطور خنده و شادی از خانه هامون خداحافظی کرده فقط فکر به فردا همیشه فکر به فردا و چه کنم چه کنم که فردا چه بخریم ؛ چه بخوریم ؛چه بپوشیم ؛لباس کهنه ها که در سالهای قبل کنار گذاشته شده امروز نو شده و پیام من به مسئولین از رده بالا تا پائین اقایون یه کم انصاف ،یه کم رحم دلسوزی دینداری مملکت از دستتان در رفته و نمیتونید تشریف ببرید این قشر کهنسال جامعه را اینقدر عذاب ندهید

  • ناشناس

    من بازنشسته فولادم تو این کرونا پسرم با دوتا بچه بیکار شده همسرم بیکار شده اینقدر مشکل پیدا کردیم تمام اقساط بانکا عقب افتاده بانک داره خونه رومصادره میکنه ماشین لباسشویی خونهمون رو فروختم 15روزعید رو گذرونیدم کاش میمردیم این روزای تحقیر شدنمو نمیدیدم خدا از باعث وبانیش نگذره

  • ناشناس

    ملت و مردم با شما هستم گوش کنید البته که شما0 ها خیلی بهتر از من میدونید قرآن قسم میخورم که این آقایان اصلا فکر من و شما ها نیستن چه برسه که غم ما رو بخورن دروغ میگن که عزیز عزیز میکن تمام

  • زهرا

    چرا زنی که خودش حقوق بگیر هست وشوهرش فوت بشه قانون حقوق شوهرش به زن میده ولی زنی که حقوق بگیره نمیتوانه بعد از فوت پدرش ا ز حقوق پدر استفاده کنه ایا این تبعیض نیست این خانم سی سال کار کرده ازحقوق پدر دریافت نکنه بعد فر زند دیگه در خونه راحت نشسته حقوق پدر دریافت کنه به خدا این ظلمه

  • عادل

    ایکاش زود تر میمردیم و کمتر زجر میکشیدیم