کد مطلب: ۶۳۲۷۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۴۰ درصدی تقاضای گوشت در اسفند/ تلاش برای فروش گوشت با قیمت ۲۰۰ هزار تومان

کاهش ۴۰ درصدی تقاضای گوشت در اسفند/ تلاش برای فروش گوشت با قیمت ۲۰۰ هزار تومان

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از رشد ۵٫۳ درصدی قیمت گوشت گوسفند نسبت به دی ماه حکایت دارد. این روند صعودی باعث شده تا گوشت قرمز از سفره بسیاری از ایرانیان حذف شود. آن‌طور که رئیس شورای تامین دام کشور به تجارت‌نیوز می‌گوید در دهه ابتدایی اسفند که پیک تقاضای گوشت قرمز در سال به حساب می‌آید، میزان خرید آن ۴۰ درصد کاهش داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تقاضای گوشت به کمترین میزان خود طی سال‌های اخیر رسید. در حالی که مرکز آمار در آخرین گزارش خود قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی را ۱۲۳ هزار تومان محاسبه کرده، فعالان صنفی از تلاش گروهی برای رساندن قیمت گوشت به ۲۰۰ هزار تومان صحبت به میان می‌آورند.

در این زمینه رئیس شورای تامین دام کشور به تجارت‌نیوز گفت: معمولا در روزهای پایانی سال سفارش دام افزایش می‌یابد. به دلیل افزایش تقاضای گوشت در شب عید، قیمت‌ها نیز دستخوش تغییراتی می‌شوند و افزایش می‌یابند.

منصور پوریان اظهار کرد: اما امسال شرایط متفاوتی را شاهد هستیم و به‌رغم تلاش برای کاهش قیمت دام و گوشت، مصرف آن هم روند نزولی دارد.

او درباره کاهش تقاضای گوشت توضیح داد: آمار دقیقی از میزان مصرف گوشت حداقل در اختیار ما نیست. اما اگر پارسال در این مقطع دامداری‌ها در هفته ۱۰۰۰ لاشه تحویل مراکز فروش می‌دادند، امسال این مقدار به ۶۰۰ لاشه کاهش یافت. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که تقاضای گوشت در همین ابتدای اسفند ۴۰ درصد کاهش یافت.

بر اساس اعلام وی، هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، این روند نزولی‌ با شدت بیشتری ادامه می‌یابد. با چنین قیمت‌هایی طبیعی است که مصرف گوشت در بین ایرانیان به حداقل خود برسد.

پوریان ادامه داد: در واقع دیگر مشکلی در عرضه دام وجود ندارد و در ابعاد گسترده‌ای توزیع می‌شود و قیمت‌ها هم مشخص است. بره نر کشتاری که قیمت بالاتری نسبت به سایر دام‌ها دارد، به‌طور میانگین در کشور با نرخ ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت گوشت ۲۰۰ هزار تومان می‌شود؟

رئیس شورای تامین دام درباره قیمت منطقی بازار تشریح کرد: با توجه به ضریب‌های موجود، قیمت لاشه گوسفندی در بازار باید ۱۳۵ هزار تومان باشد. با احتساب ۱۰ درصد سود خرده‌فروش یا قصاب نهایت قیمت بهترین گوشت به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. با این حال گروهی با فرمول‌های خاص قطعات گوشت را با قیمت‌های بالاتری عرضه می‌کنند.

بر اساس اعلام او، در حال حاضر این افراد تمام تلاش خود را در پیش گرفته‌اند تا قیمت هر کیلوگرم گوشت را تا شب عید به ۲۰۰ هزار تومان برسانند. با چنین قیمت‌هایی هم شاهد کاهش شدید درخواست برای خرید دام و افت تقاضای گوشت هستیم.

پیش از این دولت سعی داشت با فروش اینترنتی، متناسب با تقاضای گوشت ، عرضه و قیمت را تعدیل کند که به نظر می‌رسد این اتفاق رخ نداد. برای اطلاع بیشتر از توزیع هوشمند گوشت خبر فروش گوشت یارانه‌ای را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.