کد مطلب: ۲۷۴۳۳۵

کاهش ۵۰ درصدی تولید زیتون در راه است

کاهش 50 درصدی تولید زیتون در راه است

جلالت گفت: با توجه به سال ناآور زیتون، افزایش دمای هوا و شیوع آفت مگس زیتون، تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش خواهد داشت.

نادر جلالت عضو شورای ملی زیتون ، درباره آخرین وضعیت شیوع آفت مگس زیتون در باغات اظهار کرد: با توجه به سال ناآور زیتون، سرمای بهاره،کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا، شیوع افت مگس زیتون و کم آبی در برخی مناطق با صراحت می توان گفت که تولید زیتون نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وی، با وجود کاهش شدید تولید، امسال آماری در تولید روغن زیتون نمی‌توان ارائه کرد و این درحالی است که سال گذشته 100 هزارتن میوه زیتون در کشور تولید شد که 70 تا 80 هزارتن از این میزان به زیتون کنسروی و مابقی روغنی اختصاص یافت.

جلالت با بیان اینکه عمده روغن زیتون مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود، افزود: تغییرات نرخ ارز و نگاه دولت به این محصول به عنوان کالای لوکس و تجملی موجب شده تا روغن زیتون از سر سفره خانوارها حذف شود و این درحالی است که این اکسیر سلامتی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های گوارشی جلوگیری کند.

عضو شورای ملی زیتون ادامه داد: دولت با اختصاص ارز مبادله‌ای یا تعدیل تعرفه باید از افزایش قیمت روغن زیتون ناشی از نوسان نرخ دلار جلوگیری می‌کرد چرا که کاهش مصرف روغن زیتون ناشی از نگاه دولت به این محصول به عنوان کالای لوکس زنگ خطری در کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت روغن زیتون در بازار مشخص نیست، افزود: هم اکنون هر لیتر روغن زیتون با قیمت 60 تا 70 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود که با وجود تمامی مشکلات دولت در تخصیص ارز انتظار می‌رفت به روغن زیتون به گونه ای دیگر نگاه می شد.

به گفته جلالت با وجود کاهش قیمت روغن زیتون جهانی ناشی از بارش های مناسب در اسپانیا، اما قیمت این محصول تحت تأثیر عواملی نظیر آفت مگس زیتون، سرمای بهاره، گرما و کم آبی در برخی مناطق با نوساناتی روبه‌رو شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نیازی به واردات کنسرو زیتون نداریم، گفت: با توجه به آنکه مقداری زیتون کنسروی فرآوری شده از سال گذشته روی دست تولیدکنندگان مانده است؛ بنابراین علی‌رغم کاهش تولید نیازی به واردات نداریم.

وی در پایان قیمت هر کیلو زیتون کنسروی در فروشگاه‌ها را 12 تا 20 هزار تومان اعلام کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.