کد مطلب: ۶۴۵۳۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۵۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی / فوران مبتلایان جدید در راه است؟

کاهش ۵۰ درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی / فوران مبتلایان جدید در راه است؟

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه بعد از نوروز حدود ۵۰ درصد کمتر شده است. خطر بالقوه فوران مبتلایان جدید در کشور وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس داده‌های وزارت بهداشت ، از روز چهارشنبه تا پنجشنبه دو هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد. ۳۳ نفر هم جان خود را از دست دادند. یک اپیدمیولوژیست می‌گوید سطح رعایت پروتکل‌ها در جامعه بعد از نوروز حدود ۵۰ درصد کمتر شد.

این در حالی است که سویه‌ BA.2 در کشور شناسایی شده و متخصصان درباره سویه‌های جدید نیز هشدار می‌دهند. اما سویه BA.2 چقدر خطرناک است؟

سرعت انتشار BA.2 بالاتر از BA.1

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه شهید بهشتی در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: BA.2 واریانتی است که خواستگاه آن در اروپا و مشخصا در انگلستان بود. این سویه تقریبا در سراسر دنیا منتشر شده است.

او با بیان اینکه سویه BA.2 کرونا اومیکرون عامل طغیانی است که در چین مشاهده می‌کنیم، ادامه می‌دهد: این سویه کرونا باعث شد بیش از ۲۰ میلیون نفر از جمعیت این کشور قرنطینه شوند. کشورهای دیگر مثل اندونزی و کره جنوبی هم محدودیت‌هایی برای سفرها از چین اعمال کردند.

استاد اپیدمیولوژیست دانشگاه شهید بهشتی درباره سرعت انتشار این سویه می‌گوید: واریانت BA.2 سرعت انتقال و انتشار آن بسیار بالاتر از سویه BA.1 اومیکرون است. این واریانت در کشور ما هم شناسایی شد. اما هنوز مشخص نیست که واریانت غالب است یا خیر.

سوری ادامه می‌دهد: مشکل اساسی این واریانت این است که سرعت رسیدن به قله پیک بعدی را بالا می‌برد. در عرض چند روز بعد از انتشار به پیک می‌رسد. در نتیجه هوشیاری بسیار جدی مقامات بهداشتی برای مدیریت اپیدمی را می‌طلبد.

کاهش ۵۰ درصدی رعایت پروتکل‌ها در کشور

این استاد اپیدمیولوژیست می‌گوید: در حال حاضر می‌توان از طریق کنترل‌های مرزی و فرودگاهی از افزایش موارد مبتلا در کشور پیشگیری کرد. در داخل کشور نیز شناسایی موارد مبتلا به این واریانت کرونا باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

سوری از فوران مبتلایان جدید در کشور هشدار می‌دهد: سطح رعایت پروتکل‌ها در جامعه بعد از نوروز حدود ۵۰ درصد کمتر شد. از سوی دیگر هیچ اقدام اساسی برای پیشگیری در کشور مثل توالی‌یابی ویروس به شکل سیستماتیک انجام نمی‌شود. در نتیجه خطر بالقوه فوران مبتلایان جدید در کشور وجود دارد.

مدارس باید تعطیل شود؟

آموزش حضوری در کشور پس از نوروز الزامی شد. برخی از خانواده‌ها و دانش‌آموزان البته نسبت به آن انتقاد داشتند. اما کلاس‌های حضوری با وجود شناسایی سویه جدید در کشور چقدر خطرناک است؟

سوری در این مورد می‌گوید: حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌ها می‌تواند در شیوع ویروس کرونا موثر باشد. اما راه حل آن تعطیلی مدارس نیست. بلکه به جای آن باید سطح خطر در شهرهای مختلف و سطح ایمنی دانش‌آموزان را اندازه‌گیری کنیم. سپس با آمار به دست آمده اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهیم. در این صورت ممکن است در برخی شهرها لازم باشد که مدارس تعطیل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    پس چرا نمی‌کنید تعطیل. میخواید کارد به استخوان برسه

  • ناشناس

    تا شما به خودتان بجنبید کشور پیک زده .مدارس را دوهفته مجازی کنید کی گفته تعطیل کنید ؟اقای سوری بچه ندارید؟یا اقا زاده ایران نیست؟

  • ناشناس

    سلام لطفا مدارس را غیر حضوری کنید ما که با دل شوره بچه ها را می فر ستیم