کد مطلب: ۴۳۵۸۹۶

بررسی تجارت‌نیوز از عملکرد هفتگی بازارهای جهانی:

گسترش ویروس کرونا با بازارهای جهانی چه کرد؟ / واکنش مثبت طلا به کاهش نرخ بهره

گسترش ویروس کرونا با بازارهای جهانی چه کرد؟ / واکنش مثبت طلا به کاهش نرخ بهره

به‌دنبال کاهش نرخ بهره در آمریکا با هدف جلوگیری از وقوع رکود اقتصادی، بازارهای جهانی بار دیگر تحت تاثیر قرار گرفتند. شاخص دلار بدترین عملکرد هفتگی خود را به‌ثبت رساند و طلا بیش از چهار درصد رشد کرد. قیمت نفت اما به دلیل منحل شدن توافق کاهش اوپک نزدیک به 12 درصد کاهش یافت.

سه‌شنبه هفته گذشته، فدرال‌رزرو در جلسه‌ای از پیش‌تعیین‌نشده، نرخ بهره را 50 واحد کاهش داد تا با جلوگیری از پیامدهای شیوع ویروس کرونا، از اقتصاد این کشور محافظت کند.

به گزارش ت جارت‌نیوز ، انتشار این اخبار افت شاخص دلار را به‌همراه داشت؛ تا جایی که دلار جهانی بدترین عملکرد هفتگی خود را طی چهار سال گذشته به‌ثبت رساند.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته ابتدایی مارس و با شیوع گسترده‌تر ویروس، 1.18 درصد افت کرد.

این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کاهش مجدد نرخ بهره در ایالات متحده وجود دارد.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، نفت برنت، طلا و بیت‌کوین را در هفته گذشته نشان می‌دهد:

بازارهای جهانی

کاهش نرخ بهره اما همواره موجب افزایش ارزش فلز زرد شده است. این بار هم با انتشار اخبار مربوط به ادامه سیاست‌های انبساطی در آمریکا و دیگر کشورها، قیمت جهانی طلا تنها در یک هفته 4.03 درصد افزایش یافت.

به‌گفته تحلیلگران، کاهش نرخ بهره در آمریکا نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور و همچنین اقتصاد جهان به‌شدت آسیب‌پذیر است.

با افزایش نااطمینانی‌ها تقاضا برای دارایی‌های امن از جمله طلا افزایش یافته است.

بر اساس نظرسنجی اخیر کیتکو، اکثریت تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به ادامه روند صعودی فلز زرد خوشبین هستند. برخی از آنها قیمت‌های بالاتر از هزار و 700 دلار را برای طلا در ماه آینده میلادی پیش‌بینی کرده‌اند.

در بازار نفت اما با منحل شدن پیمان اوپک موسوم به توافق کاهش تولید، طلای سیاه با افت قابل توجهی مواجه شد.

تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه از اواخر سال ۲۰۱۶ طی توافقی موسوم به «توافق کاهش تولید» به حمایت از بازار در جهت افزایش قیمت‌ها پرداخته‌اند.

درحالی‌که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کاهشِ عمیق‌تر تولید به‌دلیل کاهش تقاضا تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا وجود داشت، اما در نشست روز جمعه، روسیه حاضر نشد از این توافق حمایت کند و در نهایت توافق چندساله منحل شد.

به این ترتیب، نفت برنت در هفته‌ای که گذشت، 11.82 درصد افت کرد.

در عین حال، در واکنش به مخالفت روسیه، عربستان روز شنبه‌ در بیانیه‌ای جنگ تمام‌عیار نفتی را آغاز کرده و قیمت نفت خام این کشور را به کمترین سطح ۲۰ سال گذشته رسانده است.

اما سقوط بازارهای سهام خاورمیانه را به‌دنبال داشت؛ افت بی‌سابقه‌ای که از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ تاکنون دیده نشده بود.

روز یکشنبه، شاخص تداول عربستان با افت ۸٫۳ درصدی مواجه شد و شاخص بورس کویت هم سقوط بی‌سابقه ۱۰ درصد را تجربه کرد.

در بازار ارزهای دیجیتال هم، بیت‌کوین در هفته ابتدایی مارس 2020، حدود 2.6 درصد رشد کرد.

درحالی‌که از اواسط هفته قیمت این ارز رمزنگاری‌شده بار دیگر وارد کانال 9 هزار دلار شده بود، اما بار دیگر روند کاهشی به خود گرفت.

در ساعات ابتدایی روز جمعه، هر بیت‌کوین به ازای 9 هزار و 100 دلار معامله می‌شد. اما در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) ارزش این ارز دیجیتال به هشت هزار و 766 دلار کاهش یافته است.

در حالی که در ماه می و کمتر از دو ماه نیم دیگر، هالوینگ (کاهش پاداش استخراج بیت‌کوین) رخ می‌دهد، بسیاری از تحلیلگران به افزایش قیمت این ارز محبوب رمزنگاری‌شده خوش‌بین هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همه دنبال کسب منافع هستند.البته دیگه زیاد واسه ما فرقی نداره نفت ارزون بشه یا گرون.به هر حال پولش برنمیگرده