کد مطلب: ۵۸۰۸۹۱

کندی واکسیناسیون کار دست جامعه ایران داد:

کرونا ۵۱ هزار کودک را یتیم کرد / افزایش ۲۵ درصدی اختلافات خانوادگی

کرونا ۵۱ هزار کودک را یتیم کرد / افزایش ۲۵ درصدی اختلافات خانوادگی

کرونا ۵۱ هزار کودک را یتیم کرده، ۳۰ هزار نفر به تعداد زنان سرپرست خانوار اضافه کرده، ۶۱۲ هزار خانوار را به زیر خط فقر برده و منجر به افزایش ۲۵ درصدی اختلافات حاد خانوادگی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یک و نیم سال از شیوع کرونا در ایران می‌گذرد. اما نتیجه شیوع این ویروس و کندی واکسیناسیون در ایران فقط ۱۱۶ هزار کشته نیست. ابعاد اجتماعی و اقتصادی این ویروس تازه یکی یکی در حال مشخص شدن است.

اخیرا بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمارهایی درباره ابعاد اجتماعی شیوع کرونا منتشر کرده‌اند. آماری که بیانگر تاثیرات اجتماعی و اقتصادی بلندمدت شیوع کروناست.

۶۱۲ هزار خانوار به زیر خط فقر رفتند

حبیب‌ا…مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در گفتگویی با جام جم آماری منتشر کرده که می‌گوید ۶۱۲ هزار خانوار به دلیل هزینه‌های درمان کرونا به زیر خط فقر رفته‌اند.

پیش از این هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرده بود که نشان می‌داد سهم هزینه‌های بهداشت و درمان در سبد هزینه‌های خانوار در تیرماه امسال با افزایش مواجه و به یکی از سه عامل اصلی افزایش تورم‌ در تابستان امسال تبدیل شده است.

این اولین بار است که هزینه‌های درمان در خانوارها چنین افزایش یافته و در کنار هزینه اجاره خانه و حمل و نقل قرار گرفته است. چراکه در سال اخیر سهم بیمه‌ها از هزینه درمان کم شده و مردم مجبورند ۴۰ درصد هزینه درمان را از جیب خود بپردازند. آماری که به گفته ایرج حریرچی در سال ۱۴۰۰ بدتر هم شده است و همین عامل افزایش فقر در جامعه است.

۵۱ هزار کودک یتیم شدند

اما این همه آماری نیست که منتشر شده. برخی از خانوارهایی که کمر آنها زیر هزینه درمان شکسته، سرپرست خود را هم از دست داده‌اند. به گفته معاون اجتماعی بهزیستی در دنیا هر ۱۲ ثانیه یک کودک به علت کرونا یتیم می‌شود. در ایران برآورد می‌شود که ۵۱ هزار کودک به دلیل کرونا،‌ پدر یا مادر خودشان را از دست داده‌اند.

اما آیا این تعداد کودک تحت حمایت بهزیستی قرار گرفته‌اند؟ الزاما نه. معاون اجتماعی سازمان بهزیستی گفته وزارت بهداشت باید لیست زنان و کودکانی که به حمایت نیاز دارند را به بهزیستی بدهد اما لیست جدید به دست ما نرسیده است.

این یعنی بخشی از این ۵۱ هزار کودک یتیم شده احتمالا به کمک و حمایت مالی نیاز دارند اما هنوز این حمایت را دریافت نکرده‌اند و این یعنی چهره دیگری از فقر.
۳۰ هزار زن سرپرست خانوار

همچنین بر اساس آمارها حدود ۳۰ هزار زن سرپرست خانوار در نوبت برقراری مستمری سازمان بهزیستی قرار دارند. البته همه این تعداد به مستمری ماهانه نیاز ندارند. اما قطعا تعدادی از آنها به این کمک ماهانه نیاز دارند.

براساس آمارها سه میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار زن سرپرست در کشور وجود دارد که حدود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آنها تحت پوشش بهزیستی و کمیته ‌امداد هستند. اما پیش‌بینی‌ها می‌گوید احتمالا به واسطه شرایط اقتصادی کشور، نرخ تورم و وضعیت مسکن، ممکن است گروه‌های دیگری به سه دهک پایین درآمدی سقوط کرده‌باشند و الان نیازمند مستمری ماهانه بهزیستی شوند.

اما نکته قابل توجه این است که زمان انتظار برای دریافت مستمری ماهانه بهزیستی ممکن است یک سال و حتی بیشتر شود. این یعنی زنانی که سرپرست خانوار خود را از دست داده‌اند باید یک تا دو سال در انتظار بمانند که بودجه مستمری ماهانه تامین شود و آنها مستمری ماهانه ۳۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی را بگیرند.

افزایش ۲۵ درصدی اختلافات خانوادگی

معاون اجتماعی بهزیستی آمار دیگری هم داده است. او گفته بر حسب تماس‌هایی که خانواده‌ها با اورژانس اجتماعی برقرار کرده‌اند، اختلافات حاد خانوادگی ۲۵‌درصد افزایش یافته ولی منجر به خشونت خانگی فیزیکی (زد و خورد) نشده‌است.

مساله مهم این است که اگر بخشی از این تعداد منجر به جدایی والدین از یکدیگر هم شود، احتمالا هم به تعداد فرزندان فاقد سرپرست اضافه شود و هم به تعداد زنان سرپرست خانوار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.