کد مطلب: ۷۸۹۰۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

لیتیوم؛ برگ برنده ایران در بازی سیاسی جهان / طلای سفید موقعیت ژئوپلیتیک کشور را تحکیم می‌کند؟

لیتیوم؛ برگ برنده ایران در بازی سیاسی جهان / طلای سفید موقعیت ژئوپلیتیک کشور را تحکیم می‌کند؟

کشف ذخایر جدید لیتیوم می‌تواند بر موقعیت استراتژیک ایران تاثیرگذار باشد و کیفیت روابط این کشور را با غربی‌ها، چین و خاورمیانه تغییر دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبر کشف ذخایر لیتیوم در ایران پوشش رسانه‌ای گسترده‌ای در داخل و خارج از ایران داشت و علاوه بر رسانه‌های داخلی اغلب رسانه‌های جهانی نیز این خبر را پوشش دادند.

دلیل این اتفاق، کارآیی لیتیوم در صنایع نوظهور جهان است. همان صنایعی که ابزاری از قبیل گوشی‌های تلفن همراه، لپ تاپ، باتری‌های لیتیوم‌یون، پنل‌های خورشیدی ، توربین‌های بادی و از این قبیل را تولید می‌کنند. این اهمیت تا جایی است که لیتیوم را در عرصه جهانی طلای سفید هم نام داده‌اند!

ابزار مذاکره با غرب و تقویت رابطه با چین

وب‌سایت انگلیسی زبان ماینینگ که اخبار جهانی در حوزه معدن و صنایع معدنی را پوشش می‌دهد، درباره کشف ذخایر لیتیوم در ایران و تاثیر آن بر موقعیت ژئوپلیتیک کشور نوشت: کشف اخیر ذخایر لیتیوم در ایران توجه به استخراج مواد معدنی در خاورمیانه را بیشتر می‌کند؛ زیرا لیتیوم اهمیتی استراتژیک در توسعه فناوری‌های کم‌کربن دارد.

این گزارش افزوده است: همچنین ایران می‌تواند از این ماده طبیعی به عنوان ابزاری برای مذاکره درباره رفع تحریم‌هایی بهره ببرد که در حال حاضر آمریکا، اتحادیه اروپا و متحدان آنها علیه این کشور وضع کرده‌اند.

ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که خبر از کشف ذخایر لیتیوم می‌دهد و می‌تواند از این ظرفیت معدنی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کند. مزیت بعدی که ذخایر لیتیوم برای ایران دارد و از اهمیت ژئوپلیتیک ویژه‌ای برخوردار است اینکه ایران می‌تواند به واسطه لیتیوم روابط خود را با چین تقویت کند.

چین بزرگترین مصرف کننده لیتیوم دنیاست و این ماده را برای تولید ابزار الکترونیک و توسعه وسایل نقلیه برقی نیاز دارد. این کشور بیش از سه چهارم باتری‌های لیتیوم یون جهان را تولید می‌کند و بیشترین تجهیزات فرآوری لیتیوم جهان را در اختیار دارد.

پیشینه کشف لیتیوم در ایران به سه دهه می‌رسد

بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که کشف ذخایر لیتیوم در ایران به دهه 1380 خورشیدی برمی‌گردد؛ در نتیجه اتفاقی که در اسفند 1401 خبرساز شد، نخستین تجربه کشف ذخایر این ماده معدنی در ایران به شمار نمی‌آید.

بهروز برنا، مدیر سابق امور اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در گفتگو با تجارت‌نیوز این موضوع را تایید کرد و توضیح داد: اکتشاف لیتیوم در ایران در سازمان زمین‌شناسی و در دهه 1380 به طور جدی آغاز شد. در آن زمان سازمان زمین‌شناسی ایران در کشورهای امریکای لاتین از قبیل ونزوئلا، بولیوی و کلمبیا کارهای اکتشافی انجام می‌داد.

وی افزود: در سفری که در دوره دولت احمدی‌نژاد به بولیوی داشتیم مشاهده کردیم در شورابه‌های این کشور لیتیوم استخراج می‌شود در آن زمان حتی به ایرانی‌ها پیشنهاد سرمایه‌گذاری در استحصال از شورابه‌های این کشور هم داده شد.

برنا در تشریح ویژگی‌های لیتیوم ایران گفت: در ایران ذخایر لیتیوم در سنگ‌های گرانیتی که آبدار می‌شوند و ما آنها را به نام پگماتیت می‌شناسیم با تمرکز زیادی یافت می‌شوند. در چندین نقطه از ایران این سنگ‌های گرانیتی شناسایی شده‌اند. این ماده وقتی از سنگ‌های گرانیتی جدا شود به دشت‌ها وارد می‌شود و داخل رس‌ها شکل می‌گیرد و یا به شورابه‌ها وارد می‌شود. حتی در آب دریا هم وجود لیتیوم محتمل است.

او ادامه داد: خوشبختانه بخش خصوصی هم به بهره‌برداری از ذخایر لیتیوم کشور وارد شده و در منطقه رزن نخستین گواهی کشف لیتیوم به میزان 8.5 میلیون تن صادر شده است.

با این تفاسیر برخورداری ایران از ذخایر لیتیوم می‌تواند به معنای غنی‌سازی آن باشد؛ همان طور که بهره‌مندی از ذخایر نفت و گاز جایگاهی متمایز به کشور در عرصه جهانی داده است. با این تفاوت که بهره‌برداری از ذخایر نفت و گاز در انحصار بخش دولتی است اما در استخراج طلای سفید و فرآوری آن، بخش خصوصی کشور هم وارد شده است.

برای مطالعه بیشتر خبر نخستین معدن لیتیوم در ایران کشف شد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.