کد مطلب: ۳۸۸۹۵۴

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه ۲۴ تیر ماه ۱۳۹۸

فاز جدید واگذاری خودروسازان و انتظار دلار ۱۰ هزار تومانی

فاز جدید واگذاری خودروسازان و انتظار دلار 10 هزار تومانی

امروز (‌دوشنبه 24 تیرماه 1398) روزنامه‌های دنیای اقتصاد، سازندگی و هفت صبح نوشته‌اند که شورای هماهنگی سران قوا با خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا موافقت کرد. همچنین روزنامه جوان نوشته است که دلار ۱۰ هزار تومانی با عرضه بیشتر صادراتی‌ها محتمل است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز (‌دوشنبه 24 تیرماه 1398) روزنامه‌های دنیای اقتصاد، سازندگی و هفت صبح نوشته‌اند که شورای هماهنگی سران قوا با خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا موافقت کرد. همچنین روزنامه جوان نوشته است که دلار ۱۰ هزار تومانی با عرضه بیشتر صادراتی‌ها محتمل است.

یک گام رو به جلو در واگذاری سهام خودروسازان

روزنامه دنیای اقتصاد با تیتر «یک گام رو به جلو در واگذاری سهام خودروسازان» نوشته است که شورای هماهنگی سران قوا با خصوصی‌سازی ایران خودرو و سایپا موافقت کرد.

این روزنامه نوشته است: در شرایطی طبق سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، دولت باید سهام خود را در بخش‌های مختلف واگذار کند که معاون سازمان خصوصی‌سازی کشور می‌گوید برای واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا، ابتدا باید تعریفی دقیق از «اهلیت» متقاضیان این سهام ارائه شود.

خصوصی‌سازی کامل خودروسازی کشور از چند هفته پیش و پس از اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا تا پایان سال ۹۹، وارد فاز جدیدی شده است.

برخی بر این باورند که این واگذاری در نهایت انجام نخواهد شد، زیرا دولت نمی‌خواهد نفوذش را در خودروسازی از دست بدهد. در مقابل اما وزیر صنعت اخیرا تاکید کرده که سهام دولتی دو غول خودروسازی کشور حتما تا پایان سال آینده واگذار می‌شود.

اما در جدیدترین اظهارنظر درباره خصوصی‌سازی صنعت خودرو، معاون سازمان خصوصی‌سازی نیز خبر از موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در ایران خودرو و سایپا داده است.

آن طور که زهره عالی‌پور در گفتگو با رادیو عنوان کرده، وزارت اقتصاد مجوز واگذاری باقی مانده سهام دولت در دو شرکت خودروسازی را از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دریافت کرده است.

وی با بیان اینکه ۱۴ درصد سهام دولت در ایران خودرو و ۱۷ درصد سهام در سایپا باید واگذار شوند، تاکید کرده «بخشی از سهام خودروسازان در وثیقه است که با توجه به هماهنگی انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت، قرار است این مساله رفع شده و سهام مربوطه در تابلوی بورس به فروش برسد.»

نکته مهم دیگری که عالی‌پور بر آن تاکید کرده، موضوع «اهلیت» متقاضیان خرید سهام شرکت‌های خودروساز است.

به گفته وی، با توجه به اینکه در قانون برداشتن «اهلیت» برای واگذاری سهام تاکید شده، لازم است نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعریف دقیقی از این واژه ارائه دهند، زیرا هر کسی از نگاه خود تعبیری از اهلیت دارد و بنابراین ممکن است برخی واگذاری‌ها را مردود بداند.

عالی‌پور تاکید کرده که ضمن ایجاد هماهنگی لازم میان نهادهای مختلف در بحث واگذاری سهام خودروسازان، باید دستورالعملی قانونی و مستند حقوقی برای این بند قانونی (اهلیت) در نظر گرفته شود.

معاون واگذاری سهام و بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از تهیه پیش‌نویسی برای بررسی اهلیت افراد در موضوع واگذاری سهام خودروسازان خبر داده و تاکید کرده که این سند در سازمان خصوصی‌سازی آماده شده و در اختیار هیات واگذاری قرار گرفته است.

عالی‌پور در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرده که اطلاعیه واگذاری سهام خودروسازان چند مرحله در دو روزنامه کثیرالانتشار آگهی می‌شود.

اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی نشان می‌دهد در حال حاضر یکی از چالش‌های واگذاری باقی‌مانده سهام دولت در خودروسازی، اهلیت خریداران است.

در گذشته این اتفاق رخ داده که با وجود اقدام خودروسازان به واگذاری بخشی از سهام خود، در نهایت اهلیت خریداران احراز نشده و بنابراین معامله‌ای صورت نگرفته است.

حالا تصمیم‌سازان به‌دنبال ارائه تعریفی دقیق از «اهلیت» هستند تا خصوصی‌سازی کامل ایران‌خودرو و سایپا (در صورت اجرایی شدن)، با حواشی مواجه نشده و صنعت خودرو آسیب نبیند.

واگذاری غول‌های خودروسازی

روزنامه سازندگی با تیتر «واگذاری غول‌های خودروسازی» نوشته است که سران سه قوه با واگذاری سهام دولت در دو کارخانه بزرگ خودروسازی ایران خودرو و سایپا موافقت کردند. گفته می‌شود بهمن موتور مشتری اصلی سهام دولت است.

برنده بزرگ واگذاری خودروسازان

همچنین روزنامه هفت صبح با تیتر «برنده بزرگ واگذاری خودروسازان» نوشته است که یک قدم تا واگذاری ایران خودرو و سایپا به بخش خصوصی مانده و همه چیز دارد به نفع کروز تمام می‌شود.

انتظار دلار ۱۰ هزار تومانی با عرضه بیشتر صادراتی‌ها

روزنامه جوان با تیتر « انتظار دلار ۱۰ هزار تومانی با عرضه بیشتر صادراتی‌ها» نوشته است که شدت گرفتن عرضه ارز به اقتصاد تا پایان تیر باعث شد، روز گذشته ارز به ۱۲ هزار و ۴۳۰ تومان برسد.

در بین فعالان بازار شایعه شده که نرخ ارز قرار است به نرخ نیما نزدیک شود و تا سطح ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان نیز می‌رسد؛ لذا پایین آمدن قیمت در روز‌های آتی محتمل‌تر است.

این روزنامه نوشته است: گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت ارز در روز‌های اخیر تزریق بیشتر ارز‌های صادراتی سال گذشته به بازار است که پایان تیر ۹۸؛ آخرین مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد است.
طبق اعلام بانک مرکزی، صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیر ۹۸ مهلت دارند نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

بر اساس بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۹۷ صادرکنندگان، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۹۸، حداقل ۶۰ درصد سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد.

سایر صادرکنندگان باید حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

همچنین مقرر شد بانک مرکزی در خصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال ۹۷ نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستورالعمل‌های صادره در سال گذشته آورده‌اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.

در همین زمینه به اطلاع می‌رساند؛ به صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده‌اند تا پایان تیر ۹۸ مهلت داده شده که مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی سال ۹۷ نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

براساس سیاست جدید اعلامی، ۸۰ درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد ۹۸ و سال گذشته صادر‌کنندگان محاسبه و لحاظ می‌شود.

همچنین صادرات ریالی به کشور‌های عراق و افغانستان قبل از تاریخ ۵ /۱۶ /۱۳۹۷ پس از ارائه اطلاعات پروانه‌های صادراتی به بانک مرکزی در صورت پذیرش آن بانک در عملکرد صادراتی سال گذشته لحاظ می‌شود که از این لحاظ نیز به طور طبیعی تأمین ارز‌های فیزیکی و تزریق آن در بازار آسان‌تر شده است.

البته تمام صادرکنندگان باید میزان ارز برگشتی به چرخه اقتصاد را در روش‌های مختلف براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی در سامانه‌های ذی‌ربط ثبت کنند تا نسبت به رفع تعهد آن‌ها در برگشت ارز اقدام شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.