کد مطلب: ۵۴۷۸۳۵

کمبود دز دوم واکسن؟

کمبود دز دوم واکسن؟

هرچند روند واکسیناسیون کرونا در ایران سریع‌تر شده است، اما خبرها، از عدم توزیع دز دوم واکسن‌ها بین مراکز بهداشت و سردرگمی مردم برای تزریق دز دوم واکسن کرونا حکایت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، براساس گزارش‌ها طی روزهای گذشته بسیاری از کسانی که برای دریافت دز دوم واکسن پیام دریافت کرده یا مطابق تاریخ دریافت دز دوم مندرج در کارت واکسنی که بعد از تزریق دز اول به آنها داده شده به مراکز اعلام شده مراجعه کرده‌اند با این جمله که واکسنی برای تزریق دز دوم موجود نیست روبه‌رو شده‌اند.

این کمبود ظاهرا بیشتر شامل افرادی بوده است که واکسن سینوفارم یا بهارات هند را در دز اول دریافت کرده بودند. در همین راستا روز گذشته دبیر کمیته علمی کشوری کرونا از تلاش وزارت بهداشت برای تزریق به موقع دُز دوم واکسن کرونا خبر داد و گفت: نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

عذرخواهی

ازسوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: از کسانی که پس از دریافت پیامک به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند، ولی واکسن موجود نبوده و واکسیناسیون انجام نشده است، عذرخواهی می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، جهانپور افزود: افرادی که در برخی استان‌ها برای دز دوم مراجعه کرده، اما موفق نشده‌اند باید بدانند به‌ این اینکه اولویت ما تزریق دز اول برای اکثریت است، نباید نگران باشند؛ چراکه این فاصله زمانی تعیین‌شده در واقع بهترین فاصله نیست و حداقل فاصله است؛ به‌طوری‌که بعضی واکسن‌ها را می‌توان تا ۳ ماه هم بین دو دز فاصله گذاشت.

جلسه نهایی برای تایید تزریق دو واکسن

ازسوی دیگر به‌دنبال سخنان اخیر سعید نمکی، وزیر بهداشت مبنی‌بر آغاز واکسیناسیون کرونا با واکسن ایرانی از هفته آتی روز گذشته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر لزوم اخذ مجوز اضطراری برای تمام واکسن‌های کرونا گفت: بحث ایمنی‌زایی دو واکسن کووبرکت و واکسن انستیتو پاستور در فاز یک و دو تایید شده است اما همچنان به اطلاعات کامل‌تری نیاز است و به همین دلیل اوایل هفته آینده یعنی دوشنبه جلسه نهایی مجددا برگزار خواهد شد.

پیک پنجم با کرونای هندی

اما در شرایطی که همه تلاش‌ها بر واکسیناسیون مردم برای مقابله با کرونا معطوف شده است، خطر شیوع جهش‌های جدید کرونا مثل ویروس هندی و آفریقایی کرونا در کشور منتفی نشده است. موضوعی که روز گذشته هشدار عاطفه عابدینی را به همراه داشت و اعلام کرد که پیش‌بینی ما این است که در صورت وقوع پیک پنجم کرونا این پیک با نوع هندی خواهد بود.

به گزارش «ایسنا» وی افزود: اینکه بگوییم چون واکسن زدم پس ماسک را کنار بگذارم امکان‌پذیر نیست؛ چون هم ایمنی‌زایی جمعی با واکسن به درصد مورد نظر نرسیده است و هم از تاثیر واکسن در برابر ویروس‌های جهش‌یافته اطلاع دقیق نداریم. توصیه فعلی ما همچنان استفاده از ماسک است. به گزارش «ایلنا» عابدینی گفت: در برخی استان‌های جنوبی بیماران سرپایی افزایش پیدا کرده است که اگر مراقب نباشیم در اواخر خرداد پیک پنجم را خواهیم داشت، بنابراین واکسن‌هراسی برای ما نگران‌کننده است .

منبع: دنیای‌اقتصاد

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.