کد مطلب: ۶۹۱۳۱۶

کم‌محلی بانک‌ها به دانش‌بنیان‌ها / سخت‌گیری عجیب بانک برای دانش‌بنیان‌ها

کم‌محلی بانک‌ها به دانش‌بنیان‌ها / سخت‌گیری عجیب بانک برای دانش‌بنیان‌ها

رئیس سازمان بازرسی با انتقاد از سخت گیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان گفت: ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان به تولید و اشتغال کمک می کند.

به گزارش تجارت نیوز ، ذبیح الله خدائیان در جریان سفر به استان کرمانشاه پس از بازدید از پارک علم و فناوری این استان و صحبت با مدیران ۲۸ شرکت فناور و دانش بنیان مستقر در نمایشگاه با اشاره به نامگذاری شعارهای سال از سوی مقام معظم رهبری با مضامین اقتصادی و حمایت از تولید و اشتغال، گفت: این شعارهای سالانه در واقع یک نوع سیاستگذاری برای مسئولان کشوری است که سیاست‌ها بر اساس شعار سال تعیین و در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

به نقل از بازار، وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان سال تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین، ادامه داد: باید راهکارهای اجرایی شعار سال را هم در قانون و هم در مقررات دستگاه‌های اجرایی ببینیم.

رئیس سازمان بازرسی از شرایط تحریم به عنوان فرصتی برای اعتماد به داشته‌های خود و اعطای فرصت به جوانان برای ورود به میدان نوآوری یاد کرد.

خدائیان با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، افزود: شعار سال نباید فقط در مقام صحبت و سخنرانی مورد توجه قرار گیرد بلکه باید در عمل به منصه ظهور و بروز برسد و اجرا شود.

حمایت از دانش بنیان‌ها

این مسئول عالی قوه قضاییه با اشاره به قوانین خوب موجود در حوزه حمایت از تولید، کالای ایرانی و تولید دانش بنیان، تصریح کرد: اگر همین قوانین به خوبی اجرا و دستگاه‌های اجرایی به تکالیفشان در این قوانین عمل کنند مشکلاتی که امروز از سوی برخی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در این نمایشگاه، مطرح شد نباید وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در قانون حمایت از تولید دانش بنیان برای اکثر دستگاه‌های مرتبط با این حوزه از جمله بانک‌ها، تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و… وظیفه تعریف شده است و نهادهای نظارتی باید بر عملکرد این دستگاه‌ها نظارت کنند.

خدائیان با بیان اینکه تبصره ۱۸ قانون بودجه فرصت مناسبی است که باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرد، گفت: در حال حاضر اغلب شرکت‌های دانش بنیان با مشکل سرمایه در گردش مواجه هستد که باید از این فرصت قانونی استفاده شود.

سخت‌گیری بانک‌ها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از سخت گیری بانک‌ها در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان به طرح این سئوال که چرا بانک‌ها در مواردی که نباید سخت گیری کنند، سخت گیری می‌کنند و در جایی که باید سخت گیری کنند به این موضوع توجه نمی‌کنند، پرداخت و تاکید کرد: ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان هست که می‌تواند به تولید و اشتغال کمک کند نه دادن تسهیلات به کارهایی که بیشتر جنبه واسطه دارد و نقشی در حوزه تولید ایفا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان نوپا هستند و نیاز به کمک دارند، پیرامون بحث وثیقه‌ها تصریح کرد: موضوع وثیقه شرکت‌های دانش بنیان باید مدنظر قانونگذار قرار گیرد؛ چراکه سرمایه این شرکت‌ها دانش و مالکیت معنوی آن‌هاست و این مالکیت معنوی باید ارزشگذاری و به عنوان وثیقه استفاده شود که لازم است موضوع در دستور کار کمیسیون‌های مجلس قرار گیرد.

خدائیان بیان کرد: در قوانین ستادهایی از جمله ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی برای حمایت از تولید و شرکت‌های دانش بنیان تعریف شده که باید دستگاه‌ها به میدان بیایند و در راستای رفع مشکلات این شرکت‌ها قدم بردارند.

رئیس سازمان بازرسی با اشاره به اقدام دستگاه قضایی در ایجاد شعب ویژه رسیدگی به دعاوی شرکت‌های دانش بنیان در شوراهای حل اختلاف تصریح کرد: ستادهای اقتصاد مقاومتی هم در مرکز و دادگستری استان‌ها مشکلات شرکت‌های دانش بنیان را رسیدگی می‌کند و این شرکت‌ها می‌توانند مسائل خود را به ستادهای اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه منعکس نمایند.

وی عزم راسخ سازمان بازرسی در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان را مورد اشاره قرار داد و گفت: دفتر حمایت از تولید ملی و سرمایه گذاری سازمان بازرسی و همچنین کارگروه حمایت از تولید دانش بنیان و صیانت از نخبگان که همزمان با نامگذاری شعار سال راه انداری شد، با جدیت موضوعات مرتبط با شرکت‌های دانش بنیان و بنگاه‌های اقتصادی را بررسی می‌کند.

بازرسی از دانش بنیان‌ها

خدائیان با اشاره به بازدیدهای متعدد مدیران سازمان بازرسی از شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری، تصریح کرد: بازرسی‌هایی در راستای نظارت بر اجرای تکالیف دستگاه‌ها در حوزه تولید دانش بنیان تعریف شده است.

وی با اشاره به حل مشکل معافیت حق بیمه قراردادهای شرکت‌های دانش بنیان با ورود سازمان بازرسی از طریق نظارت بر اجرای تکالیف سازمان تامین اجتماعی، تاکید کرد که این سازمان همواره از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کند.

رئیس سازمان بازرسی به بازرس کل استان کرمانشاه ماموریت داد که مشکلات شرکت‌هایی که امروز از آن‌ها بازدید صورت گرفت را با جدیت پیگیری کند و در دستور کار قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه نباید مشابه محصولی که در کشور تولید می‌شود، وارد شود، افزود: اگر مجوزی برای ورود این کالاها صادر شود، سازمان بازرسی و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند به موضوع ورود کنند؛ بنابراین گزارش، عدم وجود زیرساخت‌های لازم جهت ایجاد واحدهای تولیدی در اراضی ۵۰ هکتاری پارک علم و فناوری، نبود تجهیزات و آزمایشگاه جهت نمونه سازی، پایین بودن سرمایه صندوق پژوهش و موانع در اعطای تسهیلات از جمله مشکلات مطرح شده از سوی مدیران شرکت‌های دانش بنیان بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.