خبر فوری:

کد مطلب: ۴۴۶۱۵۱

از کدال چه خبر؟

انتشار گزارش حاصل از کنفرانس اطلاع‌رسانی چند نماد بورسی / کدام نمادها آماده بازگشایی هستند؟

انتشار گزارش حاصل از کنفرانس اطلاع‌رسانی چند نماد بورسی / کدام نمادها آماده بازگشایی هستند؟

برخی از شرکت‌های بورسی که به دلیل نوسان ۵۰ درصدی قیمت متوقف شده بودند، با انتشار گزارش حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی آماده بازگشایی مجدد شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس قانون، رشد ۵۰ درصدی قیمت هر سهم در ۱۵ روز معاملاتی متوالی منجر به متوقف شدن سهم شده و شرکت باید با برگزاری یک کنفرانس اطلاع‌رسانی به ابهامات و پرسش‌های موجود در خصوص نماد خود پاسخ دهد تا مشکلی برای بازگشایی مجدد نداشته باشد. در همین رابطه امروز بسیاری از نمادها اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی خود را در وبسایت کدال منتشر کردند که در این گزارش به بررسی آنها می‌پردازیم.
شرکت سایپا آذین ( خاذین ) نخستین شرکتی بود که اطلاعات برگزاری کنفرانس خود را در وبسایت کدال بارگذاری کرد و طی آن اعلام کرد آخرین اطلاعات مالی شرکت مربوط به دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۸ و آخرین اطلاعات آماری شرکت در امور تولید و فروش مربوط به دوره یکماهه منتهی به ۳۱ فروردین ۹۹ بوده است و تغییرات قیمت در سهام این شرکت متاثر از عرضه و تقاضای فعالان بازار است.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر ( کگل ) نیز در اطلاعیه‌ای به پرسش‌های مطرح‌شده در سامانه تدان پاسخ داده است. بر این اساس، این شرکت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هیچ گونه صادارت کنسانتره و گندله نخواهد داشت ولی برخی از شرکت‌های فرعی زیرمجموعه این شرکت اقدام به صادرات شمش مازاد بر نیاز کشور خواهند کرد.

همچنین کلیه ماشین‌آلات خطوط تولید فعلی شرکت و قطعات و لوازم یدکی آنها به مدت حداقل یکسال تامین شده است. ضمن اینکه نرخ ارز واردات نیز در حال حاضر برای هر یورو ۱۵ هزار و ۵۱۹ تومان و برای هر دلار ۱۳ هزار و ۹۶۵ تومان لحاظ شده است. همچنین نرخ فروش صادراتی کنسانتره و گندله این شرکت در سال ۱۳۹۸ به ترتیب ۶۳ دلار و ۹۹ دلار به ازای هر تن به روش FOBبوده است. کگهر برای سال ۹۹ پیش‌بینی کرده است که نرخ کنسانتره بین ۱٫۵ تا ۲٫۵ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش یابد.

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان ( پارسان ) نیز در گزارش شفاف‌سازی خود در خصوص تسهیلات ارزی پروژه فاز ۲ پتروشیمی کرمانشاه اعلام کرد که موافقت صندوق توسعه ملی ایران با تسهیلات سرمایه ثابت طرح توسعه فاز دوم شرکت پتروشیمی کرمانشاه به مبلغ ۲۸۷ میلیون دلار توسط بانک توسعه صادرات اعلام شده ولی هنوز این تسهیلات استفاده نشده است.

شرکت عمران و توسعه فارس ( ثفارس ) نیز اعلام کرده که تغییری در وضعیت مالی و عملکرد شرکت در مقایسه با گزارش صورت‌های ملی و گزارش تفسیری مدیریت دوره ۶ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۸ رخ نداده و نوسانات قیمت ناشی از عرضه و تقاضا و تغییرات مثبت روند بازار سرمایه صورت گرفته است. ضمن اینکه این شرکت هرگونه اطلاعات مطروحه در فضای مجازی افزایش سرمایه را کذب دانسته و توجه سهامداران را به گزارش‌های ارسالی این شرکت در سامانه کدال معطوف کرده است.

شرکت کشتیرانی خزر ( حخزر ) نیز طی اطلاعیه‌ای نوسانات قیمت را ناشی از روند طبیعی عرضه و تقاضا در بازار سهام دانسته واعلام کرده عملکرد مالی این شرکت در مقایسه با آخرین‌ گزارش‌های ارسال شده در کدال تغییر مهمی نکرده است.

بانک پاسارگاد ( وپاسار ) در گزارش شفاف‌سازی خود میزان مالکیت خود در شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان را حدود ۱۲ درصد و مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان را در این شرکت ۱۰ درصد اعلام کرد. این شرکت همچنین خبر داد که درخواست مالکیت ۳۳ درصدی پارس‌آریان در بانک پاسارگاد توسط بانک مرکزی در حال بررسی است.

همچنین بر اساس این اطلاعیه، فرایند افزایش سرمایه این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های این بانک در مرحله کارشناسی رسمی و ارزیابی و بررسی اولیه بوده و هنوز به پایان نرسیده است. بر اساس این گزارش، بدهی ارزی بانک پاسارگاد تا پایان سال ۱۳۹۸، مبلغ ۲٫۶ میلیارد یوآن بوده است.

همچنین شرکت ماشین سازی اراک ( فاراک ) نیز دلیل نوسان قیمت ۵۰ درصدی خود را عرضه و تقاضای بازار اعلام کرده و گفته است که هیچ برنامه خارج از اطلاعیه‌های کدال در دستور کار این شرکت قرار ندارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شاهین

    بنده دکترای حسابداری و مدرس دروس تخصصی دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های مالی از جمله درس «مدیریت سرمایه گذاری» و کسی که دستی هم بر معاملات بورسی داره، معتقدم:
    1. رشد وحشتناک شاخص بورس در یکی دو سال اخیر واقعا نگران کننده است؛ البته برای کسانی که قدرت ریسک کافی ندارند. با این وجود معتقد هستم به دلیل ارزش دفتری نسبتا پایین دارایی های اکثر شرکت های بورسی حتی شرکت های خودروسازی با زیان انباشته وحشتناک، فاصله زیادی با ارزش های واقعی این اقلام دارد. بنابراین تعجبی نیست که سهام یک شرکت با P/E بالای 50، ظرف یکسال 200% بازدهی سهم داشته است. این سوال حتی ذهن من رو هم به خود مشغول کرده و سوال خیلی از دانشجویان در کلاس نیز می باشد.
    2. یک سوال اینجا پیش می آید که در این بازار که همه دارند سود می کنند، پس طرف متضرر کیست؟ به نظر من هیچکس!! چرا که این بازده های بالا در حقیقت توزیع ارزش های پنهان افشا نشده در ترازنامه شرکت های بورسی و به نوعی بیت المالی است که دارد به نوعی بین حق داران آن توزیع می شود. شاید این نظر مورد قبول خیلی از افراد حتی متخصصین نباشد اما واقعیتی است که باید آن را پذیرفت.
    3. شیفت کردن نقدینگی های سرگردان به بازار بورس، بالقوه موجب تعادل و کنترل قیمت ها در سایر بخش ها از جمله مسکن، طلا و خودرو خواهد شد. از طرفی بخش عمده ای از کسر بودجه دولت نیز از این طریق جبران می شود (از طریق عرضه اولیه سهام شرکت های بورسی و انتشار اوراق قرضه دولتی با درآمد ثابت و ریسک صفر). البته بایستی این وجوه مدیریت شده و بخشی از آن صرف توسعه زیرساختها و سرمایه گذاری های جدید در دارایی های ثابت شرکت های واگذار شده از جمله ابر هلدینگ شستا شود.
    4. در مقایسه با قیمت سهام در سایر بورس ها از طریق مقایسه ارزش دفتری دلاری هر سهم، مشاهده می شود که قیمت هر سهم شرکت های ایرانی با شرکت های مشابه خارجی در بورس های معتبر فاصله زیادی دارد.
    5. به نظر من هیچ یک از تحلیل های تکنیکال و بنیادی برای افق های سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت در بورس جوابگو نیست. بخش عمده ای از نوسان قیمت ها به دلیل رفتار هیجانی و گله ای 90% از سهامداران است که تقریبا هیچ اطلاعاتی راجع به مدیریت سرمایه گذاری ندارند یا کار هلدینگ های سرمایه گذاری است که با توجه به نیازهای نقدینگی و سیاست ها میان مدت و بلندمدت آنها از طریق «کد به کد» با قیمت ها بازی می کنند بدون اینکه آسیبی از نوسانات قیمت ببینند. بطور مثال امروز این بلا سر سهامداران بی تجربه ذوب افتاد.
    6. به سهامداران کم تجربه توصیه می کنم صبور باشند و گول سودها و ضررهای کوتاه مدت را نخورند و بصورت سبدی سرمایه گذاری کنند و یا سهام هلدینگ های سرمایه گذاری را خریداری کنند چون آنها بسیار حرفه ای عمل می کنند و بازده مناسب و پایداری را برای سرمایه گذاران فراهم می کنند.
    7. با همه اینها خود بنده سرمایه ام را سه بخش کرده ام: بخش اول سرمایه گذاری در سهام های بنیادین با افق بلندمدت، بخش دوم سرمایه گذاری میان مدت با افق شش تا 9 ماهه از طریق انجام تحلیل های تکنیکال و بخش سوم سرمایه گذاری های کوتاه مدت و سیال در سهام و نفع بردن از نوسان قیمت ها. این بخش آخری پر ریسک ترین و در عین حال جذاب ترین بخش کار بوده و لازم است روزی چند ساعت به بررسی روندهای هفتگی و ماهانه پرداخته و حدالمقدور در ساعات باز بازار (8/30 تا 12/30) چشم از صفحه مانیتور و تابلو بورس برداشته نشود چرا که ممکن است یک لحظه قفلت برابر با از دست دادن چندین میلیون تومان سود یا تحمل زیان ناخواسته شود.