کد مطلب: ۷۲۴۴۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

موضوعات اصلی اجلاس کوپ۲۷ چیست؟ / خانه‌هایتان را از بامبو بسازید!

موضوعات اصلی اجلاس کوپ27 چیست؟ / خانه‌هایتان را از بامبو بسازید!

کنفرانس اقلیمی کوپ27 امسال به میزبانی مصر، حول محور راه‌حل‌هایی برای کاهش آلاینده‌های کربنی در جهان در حال برگزاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خانه‌هایی که از شاخه‌های بامبو ساخته شده‌اند، سوخت‌های هیدروژنی بدون آلایندگی برای اتومبیل‌ها و جت‌ها، راکتورهای هسته‌ای کوچک برای تامین انرژی آفریقا. احیای جنگل‌های حرا اقیانوسی برای ذخیره کربن از موضوعات مورد بحث اجلاس کوپ27 امسال هستند.

به نقل از واشینگتن‌پست ، ده‌ها تن از رهبران جهان این هفته در شرم‌الشیخ مصر گرد هم آمده‌اند تا در اجلاس اقلیمی سازمان ملل موسوم به COP27 شرکت کنند. آنها در حال بحث در مورد چگونگی به حداقل رساندن خطرات تغییرات اقلیمی هستند و به دنبال فناوری‌های تجربی برای کمک به این مهم هستند، زیرا نگرانی‌ها در این مورد به شدت در حال افزایش است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه گفت: ما در سرایزی به سوی جهنم اقلیمی قرار داریم و سرعت‌مان همچنان افزایش پیدا می‌کند. سیاره ما به سرعت در حال نزدیک شدن به نقطه اوجی است که آشفتگی اقلیمی را غیرقابل برگشت می‌کند.

اما راه‌حل‌های سیاسی مبهم به نظر می‌رسند. ایالات متحده از یک طرح بحث برانگیز برای جمع‌آوری میلیاردها دلار برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای حذف سوخت‌های فسیلی پرده‌برداری کرد. کشورهای در حال توسعه از کشورهای ثروتمند می‌خواهند تا به خاطر تحمل بار عمده بحران اقلیمی آنها غرامت بپردازند. پیشنهادی که چندان آسان به نظر نمی‌رسد.

در این میان، چندین راه‌حل علمی به‌عنوان راهی برای کمک به رهبران جهان در دستیابی به اهداف خود برای آلایندگی صفر رد و بدل می‌شود و از آنجایی که اشتیاق برای فناوری‌های مرتبط با آب و هوا زیاد است، کارشناسان هشدار می‌دهند که هر راه حلی کارساز است تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. موضوعات اصلی در این اجلاس به شرح زیر هستند.

هیدروژن سبز

به گفته کارشناسان آب و هوا، هیدروژن یکی از فراوان‌ترین عناصر در جهان است و ایجاد آن به طور فزاینده‌ای به‌عنوان یک راه اصلی برای دستیابی به انتشار صفر آلاینده‌ها تا سال 2050 تلقی می‌شود.

هیدروژن سبز یک سوخت هیدروژنی بدون آلایندگی است که قادر به تامین انرژی هواپیماها، خودروها و خانه‌هاست. به گفته مک‌کینزی، تا سال 2050، هیدروژن تمیز ساخته شده می‌تواند سالانه هفت گیگاتن گاز دی‌اکسید کربن را حذف کند، که تقریباً 20 درصد از انتشارات کربن توسط انسان است. اما ساخت هیدروژن سبز پرهزینه است و برای رسیدن به اهداف بلندپروازانه اقلیمی نیاز به قدرت سیاسی دارد.

دیدگاه جدید به انرژی هسته‌ای در اجلاس کوپ27

سال‌هاست نیروگاه‌های هسته‌ای بزرگ، دنیا را نگران کرده است. بسیاری از این نگرانی‌ها در خصوص خطرات این راکتورها برای جوامع نزدیک خود، زباله‌های رادیواکتیو و هزینه‌های بالای ساخت‌وساز است.

اما در کنفرانس اقلیمی کوپ27 امسال این مساله نمود دیگری پیدا کرده است. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید: انرژی هسته‌ای به‌عنوان یک منبع انرژی پاک نقش بسیار مهمی برای به صفر رساندن آلاینده‌های کربنی دارد.

انجمن‌های تجارت هسته‌ای در کنفرانس کوپ27 می‌گویند که انرژی هسته‌ای در حال حاضر دومین منبع بزرگ انرژی کم‌کربن در جهان است و تقریباً 10 درصد برق جهان را از تقریباً 440 راکتور تأمین می‌کند.

راکتورهای کوچک مدولار

راکتورهای کوچک مدولار، نسخه‌های کوچکی از نیروگاه‌های هسته‌ای سنتی‌تر هستند که تقریباً یک‌سوم آنها انرژی تولید می‌کنند. صنعت هسته‌ای سال‌ها در تلاش برای ساخت این ماشین‌ها، وعده داده که کوچک‌تر، هوشمندتر و ایمن‌تر از همتایان معمولی خود باشند. با این حال، کارشناسان دانشگاه استنفورد بریتیش کلمبیا دریافتند که این راکتورها زباله‌های رادیواکتیو بیشتری نسبت به نیروگاه‌های هسته‌ای معمولی تولید می‌کنند.

بامبو

داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از 1640 گونه مختلف بامبو در جهان پراکنده هستند و به طور طبیعی در مناطقی مانند آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین رشد می‌کنند. بر اساس تحقیقات، این گیاه در جذب و ذخیره کربن از جو در مقایسه با الوار بهتر عمل می‌کند. از آنجایی که این گیاه سریع‌ترین رشد چوبی در جهان را دارد، دانشمندان معتقدند کاشت بیشتر این گیاه می‌تواند به سرعت کربن موجود در هوا را جذب کند و در عین حال مجدداً آن را با اکسیژن پر کند.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، در یکی از مناطق چین که تراکم گیاه بامبو بالاست، پیش‌بینی می‌شود که جنگل‌ها 1 میلیارد تن کربن موجود در محیط زیست را جذب کنند که نسبت به 727 میلیون تن در سال 2010 افزایش خوبی به شمار می‌آید. جایگزینی مصالح مسکن سنتی مانند کربن و فولاد با بامبو به کاهش انتشار کربن ناشی از بخش مسکن کمک می‌کند. یک سوم کربن منتشر شده در جو زمین از بخش مسکن است.

کربن آبی

کربن آبی به کربن ذخیره شده در محیط‌های ساحلی و دریایی اشاره دارد. دانشمندان می‌گویند اقیانوس‌ها و مکان‌هایی مانند جنگل‌های حرا و علف‌های دریایی در جذب و ذخیره کربن تا چهار برابر بهتر از جنگل‌ها عمل می‌کنند.

حامیان اقلیمی در کنفرانس کوپ27 سازمان ملل از کشورها می‌خواهند که اقیانوس‌ها و اکوسیستم‌های دریایی خود را که با آلودگی ناشی از صنایعی مانند پرورش میگو و روغن نخل مواجه شده‌اند، احیا کنند.

اگر کشورها متعهد به پروژه‌های بازسازی و استراتژی‌های کربن آبی باشند، بیش از 3 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی می‌تواند از محیط زیست حذف شود. در حالی که این رقم بالایی نیست، اما کاری است که کشورها در حال حاضر می‌توانند انجام دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.