کد مطلب: ۶۰۶۲۸۴

ماجرای کیوی‌های برگشت خورده از هندوستان چیست؟

ماجرای کیوی‌های برگشت خورده از هندوستان چیست؟

کیوی‌های برگشت خورده از هندوستان حاوی سموم یا آفت‌کش‌های غیرمجاز نبودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رحمان زاغی مدیر حفظ نباتات استان مازندران با بیان اینکه هنوز مبدا صادرکننده گواهی قرنطینه برای محموله برگشت خورده کیوی از هندوستان مشخص نیست، گفت: برگه قرنطینه محموله‌ای که از هندوستان برگشت خورده است باید به ایران عودت داده تا مشخص شود این کیوی از کدام استان گواهی گرفته است.

او گفت: هندوستان وجود ذرات سفید روی پوست کیوی را دلیل برگشت خوردن این محموله اعلام کرده است اما تا زمانی که ته چک برگه قرنطینه به ایران ارسال نشود امکان اظهار نظر دقیق و مبدا صادر کننده گواهی قرنطینه وجود ندارد.

زاغی گفت : وجود ذرات سفید روی پوست کیوی به دلیل آفت سپردار سفید توت است که در محصولات دیگری مانند گردو، هلو، شلیل و کیوی روی دم میوه می‌نشیند و وجود آن روی میوه سبب می‌شود گواهی قرنطینه برای آن محصول صادر نشود.

مدیر حفظ نباتات مازندران گفت: کیوی‌های شمال سالیان سال است که به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌شود و تاکنون موردی از برگشت خوردن کیوی گزارش نشده است.

ارسال محموله از بندرعباس

محمد رضا شعبانی رئیس اتحادیه باغداران مازندران نیز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: هم اکنون در حال رایزنی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا جزییات این موضوع بیشتر مشخص شود.

او گفت : به نظر می‌رسد این محموله ماه گذشته از بندرعباس به هندوستان صادر شده است اما استانی که گواهی قرنطینه را صادر کرده است هنوز مشخص نیست.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران گفت: شاید کیوی‌های برگشت خورده تولید شمال کشور باشنداما برخی تجار و بازرگانان اطلاع دقیقی از آفات ندارند و گواهی قرنطینه‌ای را در استان‌های مرزی هم می‌گیرند.

شعبانی افزود: کیوی های ایران سالم و اکنون در حال ارسال به بسیاری از کشورها از جمله کشور‌های اروپایی است.

کیوی شمال در حال صادرات است

عبدالله مهاجر رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: محموله‌های کیوی معمولا از بندعباس یا چابهار به هندوستان صادر می‌شوند و دیروز نیز سه گواهی مبدا برای صادرات کیوی به هندوستان صادر شده است.

او افزود: ۵۰ درصد کیوی مازندران پارسال به هندوستان صادر شده بود و امسال نیز این کشور یکی از مقاصد مهم کیوی های صادراتی است.

رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: کیوی مازندران همه شرایط استانداردهای بهداشتی را دارد و اکنون به کشور‌های روسیه، ازبکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و ایتالیا نیز صادر می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.