کد مطلب: ۴۰۹۶۶۴

گام اول برای آزادسازی سهام عدالت

گام اول برای آزادسازی سهام عدالت

طبق گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس، روش های آزادسازی سهام عدالت به تصویب این کمیسیون رسیده و برای تصمیم‌گیری در صحن مجلس به هیات‌رئیسه تقدیم شده است.

طبق گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس، روش های آزادسازی سهام عدالت به تصویب این کمیسیون رسیده و برای تصمیم‌گیری در صحن مجلس به هیات‌رئیسه تقدیم شده است. بر این اساس دو روش برای «واگذاری مدیریت سهام عدالت» به سرپرست خانوار پیشنهاد می‌شود که توسط وی قابل انتخاب است. البته آزادسازی نهایی به فاصله 2 تا 5 سال انجام خواهد شد.

2 روش انتقال مالکیت و فرآیند انتقال

به گزارش تجارت‌نیوز ، و طبق متن این گزارش، این دو روش عبارت اند از: دریافت سهام یا دریافت سهام در قالب صندوق قابل معامله. فرآیند کار به این صورت است که سرپرست خانوار می‌تواند با مراجعه به سامانه سهام عدالت ، فرم مخصوص دریافت سهام را تکمیل کند. بعد از آن گواهی الکترونیکی صادر شده از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی در اختیار سرپرست خانوار قرار می‌گیرد. بعد از آن سرپرست خانوار می تواند سهام را در بورس به فروش برساند اما با مبلغ به دست آمده فقط می‌تواند سهام و اوراق بخرد و امکان نقد کردن آن را ندارد. البته این امکانات فراهم شده است: 1- سود سهام را دریافت کند 2- در افزایش سرمایه شرکت کند و حق تقدم را به فروش برساند 3- در صورت افزایش سهام از قیمت پایه تعدیل شده، مازاد آن را بدون نیاز به جایگزین کردن با سهام به فروش برساند.

آزادسازی کامل بعد از 3 سال

گفتنی است با طی فرایند فوق صرفا مالکیت منتقل می‌شود و آزادسازی کامل با قابلیت دریافت دارایی به شرحی که در ماده 10 آمده، قابل انجام خواهد بود. بر این اساس، شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل 44 مجاز است حداقل دو سال پس از اجرای کامل قانون فروش سهام و اوراق بهادار موجود در سبد خانوار را به صورت تدریجی و در بازه زمانی حداقل سه ساله آزاد کند.

در صورتی که خانوار علاقه‌ای به دریافت سهام نداشت، می تواند فرم انتقال سهام به صندوق سرمایه‌‌گذاری معامله پذیر را تکمیل کند. این صندوق‌ها شامل مجموعه‌ای از سهام است که در بورس قابل خرید و فروش است. بنابراین در صورت انتخاب روش دوم به جای سهام شرکت‌ها، واحدهایی از این صندوق به سرپرستان خانوار تعلق خواهد گرفت. سهام عدالت خانوارهایی هم که به سامانه مراجعه نکنند و هیچ کدام از فرم‌ها را تکمیل نکنند به طور خودکار به صندوق‌های قابل معامله منتقل می‌شود و تا زمان مراجعه خانوار نزد سازمان خصوصی‌سازی باقی خواهد ماند.

طبق ماده 3 این لایحه، وزیر اقتصاد موظف شده است چگونگی شناسایی و ثبت نام خانوارهای جامانده از سهام عدالت در دوره‌های قبلی را تدوین و پیشنهاد کند و سازمان خصوصی‌سازی هم موظف به ثبت نام آن ها شده است.

منبع: خراسان‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.