کد مطلب: ۳۵۴۷۸۸

گام‌به‌گام با انتخابات اتاق بازرگانی

گام‌به‌گام با انتخابات اتاق بازرگانی

دومین روز از آغاز به‌کار تبلیغات انتخابات نهمین دوره اتاق بازرگانی سپری شد. اگرچه امسال فضای انتخابات در ظاهر به سردی می‌گرایید، اما با آغاز تبلیغات، حال و هوای بخش‌خصوصی نیز تحت تاثیر انتخابات تغییر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی همچنان بدون هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی، اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده در سه اتاق شیراز، کرمانشاه و بندرعباس را اعلام نکرده است.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که به کاندیداهای ثبت‌نام شده نیز اطلاعات دقیقی درباره تاخیر در اعلام تایید صلاحیت‌ها داده نشده است. این درحالی است که دو روز از مهلت تبلیغات انتخاباتی گذشته است. کاندیداهای سه اتاق مذکور، این شیوه عملکرد انجمن نظارت بر انتخابات را تخلفی آشکار می‌دانند.

اخیرا پدرام سلطانی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران در یک توییت نوشت: «مطلع شدم در برخی از استان‌ها، نهادهای نظارتی به انتخابات اتاق بازرگانی ورود کرده‌اند و به تعدادی از نامزدها توصیه کرده‌اند که کناره‌گیری کنند. به‌عنوان نایب‌رئیس اتاق ایران به این کار اعتراض می‌کنم و از وزیر محترم اطلاعات درخواست رسیدگی و جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای را دارم.»

نخستین نشست خبری انتخاباتی روز گذشته از سوی ائتلاف پیشگامان تحول برگزار شد. ائتلافی که رقبای دیروز را امروز به‌صورت یک خط در میان سر یک میز نشاند. البته اعضای این ائتلاف عنوان می‌کنند که نه گروه هستند و نه لیست و نه ائتلاف، بلکه آنها یک جریان فکری هستند که سال‌ها پیش، اتاق بازرگانی را به جایگاه کنونی رسانده‌اند.

در نشست خبری روز گذشته تمام اعضای ائتلاف حضور نداشتند، بلکه چهار چهره اصلی و آشنا به همراه تعدادی از افراد چهره‌های جدید در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند و ضمن ارائه برخی از برنامه‌های خود، وضعیت اقتصادی کنونی را تشریح کردند. البته انتقادهای تند و تیز این گروه از عملکرد اتاق در دوره هشتم بخش عمده‌تری از جلسه را به خود اختصاص داد. برخی از اظهارنظرات هم جالب بود که به اختصار به آن می‌پردازیم.

- اسدالله عسگراولادی : بانک مرکزی علیه من بیانیه صادر می‌کند؛ اما حتی نمی‌خواهند با من حرف بزنند. تا سه سال بابک زنجانی را «ب. ز» می‌گفتند اما در آستانه انتخابات یک دفعه از من اسم می‌برند! من همین جا اعلام می‌کنم که آماده‌ام تمام دفاتر و مدارک خود را به مقام صالح نشان بدهم تا آنها قضاوت کنند. در طول شش ماه گذشته، حتی یک میلیون یورو نیز صادرات نداشته‌ام و تمام ارز حاصل از صادرات خود را به واردکنندگان ارائه کردم و رقمی بیشتر وجود نداشته تا نیاز به انتقال به سامانه داشته باشد. سابقه صادرات من از سابقه به وجود آمدن بانک مرکزی بیشتر است. فردی که امروز رئیس کل بانک مرکزی شده روز قبل از ریاست خود، با من ملاقات داشت و قرار بود پیش از آن سفیر چین شود که دو هفته هم این مسوولیت را به عهده داشت و البته ما هم سفارت را برای او جور کردیم.

- سید حمید حسینی: اتاق بازرگانی تهران خود را نماینده بنگاه‌های کوچک و متوسط اعلام کرده که به نظر می‌رسد علاوه برحمایتی که باید از بنگاه‌های کوچک و متوسط داشته باشد باید به کلان اقتصاد نیز بپردازد. اتاق‌های بازرگانی مشترک، نقش بسزایی در مدیریت فضای کنونی دارد که بر این اساس ما نیز در اتاق بازرگانی ایران و عراق تلاش داریم تا شرایط را به گونه‌ای پیش ببریم که اقتصاد ایران با کشورهای همسایه در تعاملات جدی باشد.

- محمدرضا بهزادیان: اگر نهادهای امنیتی به سبب استقلال فکری یا سایر مسائل غیراقتصادی و شخصی به کسی برای انصراف فشار بیاورند، مطمئنا ما پشت آن فرد هستیم. اما تا آنجا که من اطلاع دارم از برخی به دلیل اینکه ارز دولتی گرفته‌اند اما کالا وارد نکرده یا ارز خود را به سامانه نیما نیاورده‌اند، خواسته شده است که انصراف دهند و آبرومندانه از انتخابات اتاق کنار بروند.

- مجیدرضا حریری : در انتخابات ریاست اتاق ایران نقش‌آفرینی کردیم. بالاخره ما هم دوستانی در اتاق‌های شهرستان داریم که بیشتر از تهرانی‌ها به ما لطف دارند. کسی که از طرف اتاق جلوی بانک مرکزی می‌نشیند و می‌خواهد از حق بخش‌خصوصی دفاع کند باید دستش پاک باشد و قدش بلند نه افراد کوتوله‌ای که هزاران شبهه پشت سر آنها وجود دارد و در آخر این می‌شود که اصلا دولت آنها را به حساب نمی‌آورد و به اکثر جلسات دعوت نمی‌کند.

بالاخره اولین لیست رسمی انتخابات اتاق بازرگانی تهران رونمایی شد. ائتلاف برای فردا لیست چهل نفری خود را برای ورود به‌کارزار انتخاباتی اعلام کرد. البته با آغاز تبلیغات، این ائتلاف نیز در شبکه‌های اجتماعی فعال شد.

اعضای این ائتلاف نیز در یک حرکت هماهنگ در فضای مجازی اعلام کردند که در این دوره در لیست فردایی‌ها قرار دارند.

عکسی نیز از تعدادی از اعضای لیست ائتلاف برای فردا در کانال رسمی آنها منتشر شد که روی پله‌های خانه مرحوم امین الضرب گرفته شده بود. لیست این ائتلاف را چهره‌هایی همچون مسعود خوانساری، علاء میرمحمدصادقی، محمدرضا انصاری، محمدرضا بهرامن، علی تقوی‌فر، شهاب جوانمردی، رضی حاجی‌آقا‌میری، محمد لاهوتی، عباس آرگون، محمد امیرزاده، محمدرضا طلایی، سیده‌فاطمه مقیمی، افشین کلاهی، کاوه زرگران، مهدی شریفی‌نیک‌نفس، مهراد عباد، سیدمجید صدری، مجید حسین‌نژاد، ناصر ریاحی، محمد مهدی فنایی،‌ هاله حامدی‌فر، رضا پدیدار، حسن احمدیان، محمد اتابک، فرزین فردیس، حمیدرضا صالحی، محمدرضا زهره‌وندی، عباسعلی قصاعی، علیرضا کلاهی صمدی، علی نقیب، هرویک یاریجانیان، محمود نجفی عرب، محمدحسن ‌دیده‌ور، احمد صادقیان، سجاد غرقی، حسن فروزانفرد، احمدرضا فرشچیان و فریال مستوفی تشکیل می‌دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.