خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۷۷۸۶

«گدنا» را بیشتر بشناسیم؛

«گدنا» را بیشتر بشناسیم

«گدنا» را بیشتر بشناسیم

مدیرعامل شرکت تهیه و توزیع غذای دونا آفرین فدک (گدنا) گفت: شرکت دونا به عنوان اولین کترینگ صنعتی کشور وارد بورس شده و مطابق امیدنامه ارائه شده در زمان پذیرش در بورس، برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری داشته که در حال تحقق می‌باشد.

شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک که در بازار سرمایه با نماد گدنا شناخته می‌شود در روزهای پایانی مرداد ماه ۹۹ پا به بازار سرمایه گذاشت. یعنی حدود یک هفته بعد از آغاز دوره ریزش بازار. این سهم با قیمت ۶۰۰ تومان عرضه شد و طی ۴ ماه پس از عرضه روند صعودی خود را حفظ کرد و بهای آن تا محدوده ۴،۷۰۰ تومان رشد کرد. یعنی بیش از ۶۸۳ درصد بازدهی فقط طی ۴ ماه. اما پس از آن گدنا نیز با روند کلی بازار هماهنگ شد و در مسیر نزول قرار گرفت. به طوری که طی یک سال اخیر بهای این سهم تا محدوده ۱،۱۰۰ تومان کاهش یافته و نسبت به سقف تاریخی خود حدود ۷۷ درصد بازدهی منفی داشته اما قیمت آن نسبت به عرضه اولیه همچنان بالاتر است و در واقع اگر کسی این سهم را از همان روزهای ابتدایی ورود به بازار خریداری کرده بود با وجود جو منفی عمومی بازار همچنان در سود قرار دارد.

این شرکت به رغم مشکلات ناشی از کرونا توانست از تهدیدها فرصت ساخته و سهم بازار خود را افزایش دهد که تاثیر این طرح‌های توسعه‌ای بر عملکرد سود و زیانی شرکت در گزارش‌های منتشر شده در کدال کاملا مشهود است.

رشد جهشی تنها کترینگ حاضر در بورس با ورود به بازارهای جدید

شعبانی مدیرعامل شرکت تهیه و توزیع غذای دونا آفرین فدک (گدنا) درباره این شرکت و خدماتی که ارائه می‌کند، ابراز داشت: شرکت دونا به عنوان اولین کترینگ صنعتی کشور وارد بورس شده و یکی از بزرگترین کترینگ‌های خاورمیانه است که مطابق امیدنامه ارائه شده در زمان پذیرش در بورس، برنامه‌های توسعه‌ای بسیاری داشته که در حال تحقق می‌باشد. اولین شاخه فعالیت شرکت دونا، کترینگ تخصصی ریلی بود و در این حوزه موفقیت‌های بسزایی حاصل کرده است. محصولات نوآورانه‌ای که باعث افزایش چشمگیر سطح کیفیت ارائه خدمات به قطارهای کشور شده و در واقع پایه اصلی شکل‌گیری مفهومی به عنوان قطار ۵ ستاره بر مبنای خدمات کترینگ دونا است. خدمات ارائه شده توسط کترینگ دونا در حوزه خدمات ریلی باعث شده تحول قابل توجهی در صنعت مسافری ریلی ایجاد شود.

او در ادامه به برنامه‌های توسعه ای گدنا اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای شرکت دونا، ارائه خدمات به سازمان‌ها و به اصطلاح آفیس کترینگ‌ بوده که در این زمینه اتفاقات بسیار خوبی برای این شرکت افتاده است. دونا توانسته سهم قابل توجهی از بازار را در طول دوره بسیار کوتاهی کسب نماید. به نحوی که هم اکنون یکی از سه شرکت برتر کشور در زمینه ارائه خدمات آفیس کترینگ است. مشتریان دونا در این شاخه از بازار، دفاتر مرکزی شرکت‌های بزرگ نظیر شرکت‌های نفتی، بانکی، مخابرات و … هستند که فهرست این مشتریان را می‌توان از گزارشاتی که تاکنون در سامانه کدال بارگذاری شده، مشاهده نمود. این امر باعث شده تا شرکت دونا که برند اول حوزه کترینگ ریلی است، در حوزه غذای سازمانی نیز به یک برند کاملاً شناخته شده در بازار کشور تبدیل شود.

مدیرعامل گدنا اضافه کرد: علاوه بر این دو شاخه بازار، که از نوع B2B (مصرف کننده سازمانی و ارگانی) هستند، دونا از ابتدای سال جاری با فعالیت‌های تحقیق و توسعه و شناسایی بازار جهت ایجاد مزیت رقابتی، محصول ویژه‌ای را جهت عرضه به بازار B2C (مصرف کننده نهایی و عموم مردم) طراحی کرده است. ورود به این بخش از بازار مستلزم استقرار زیرساخت‌های متعدد تولیدی، کیفی و … و اخذ مجوز از سازمان‌های ذی‌ربط بود که طی یکسال گذشته ایجاد و اخذ شد. تاکنون ۶ فروشگاه و شعبه فروش غذای آماده در نقاط مختلف تهران راه‌اندازی شده و در حدود ۵۰ نوع محصول غذایی، نوشیدنی و دسر در این شعب به فروش می‌رسد.

او ضمن تاکید بر هدف نهایی از ورود به این بازار که ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای غذاست و طبق برنامه طی ۵ سال آینده به ۱۰۰ شعبه خواهد رسید، در خصوص برنامه‌های شرکت جهت توسعه سهم بازار B2B اظهار داشت: شاخه دیگری که طی چند ماه گذشته شرکت دونا وارد آن شده، ارائه خدمات کترینگ به شرکت‌های بزرگ نفتی است. طبق مطالعات بازار انجام شده مناطق ویژه‌ اقتصادی جنوب کشور نظیر عسلویه فرصت بسیار مغتنمی برای شرکت است. با توجه به اینکه تاکنون در این مناطق هیچ کترینگ معتبر با شخصیت حقوقی و در قالب یک برند معتبر فعال نبوده، دونا در گام اول با استقبال بسیار خوبی مواجه شده، به گونه‌ای که از حدود دو ماه پیش توانسته‌ایم با چهار پتروشیمی فعال در منطقه عسلویه قراردادهای همکاری امضا کنیم که عملاً حجم این بازار جدید به گونه‌ای است که می‌تواند مقیاس شرکت دونا را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

نوید تعدیل مثبت گدنا توسط مدیرعامل

در ادامه از شعبانی پرسیدیم که با توجه به حوزه فعالیت شرکت، تاثیر همه‌گیری کرونا بر فعالیت شما به چه صورت بود؟ او پاسخ داد: از اواخر سال ۹۸ با شیوع بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای بر کلیت اقتصاد و به ویژه صنایعی که آسیب‌پذیری بیشتری از آن داشتند، حاکم شد و اوضاع بازار به خصوص در صنعت غذا و رستوران‌داری را به هم ریخت. به طوری که طبق آمار رسمی، ۲۵ درصد از رستوران‌ها و مراکز توزیع غذا در طی یکی دو سال گذشته ورشکست شدند. دونا اگرچه تحت تاثیر این شرایط قرار گرفت اما با نوآوری‌ها و محصولات ویژه‌ای که برای انطباق با دوران کرونا طراحی کرده بود، نه تنها توانست حیات خود را ادامه دهد بلکه به دلیل خروج رقبا، سهم بیشتری از بازار را از آن خود کرد و با قدرت و توان بیشتری به مسیر خود ادامه داد.

او با اشاره به وضعیت عملیاتی و سودآوری گدنا اضافه کرد: عملکرد منتشر شده از شرکت در سامانه کدال بیانگر آن است که درآمدزایی و سودآوری شرکت رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. عملکرد آبان ماه سال جاری دونا نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۷۵ درصد رشد داشت و این نشان از یک جهش قابل ملاحظه در عملکرد و درآمدهای شرکت دارد. شاید بتوان گفت دوران کرونا برای شرکت دونا به پایان رسیده و با شرایط فعلی کنار آمده است. همچنین عملکرد تجمعی تا انتهای آبان ماه نیز نسبت به دوران مشابه سال قبل حدود ۲۰۰ درصد رشد را نشان می‌دهد و امیدواریم که درآمدی را که برای کل سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده بودیم را به احتمال خیلی زیاد تا انتهای آذرماه محقق نماییم و این به معنای یک تعدیل قابل توجه در سودآوری سال جاری شرکت است. از منظر اشتغال‌زایی نیز طی یکسال گذشته شاغلین در شرکت از ۲۸۰ نفر به ۴۳۰ نفر افزایش یافته که به منزله رشد بیش از ۵۰ درصدی اشتغال‌زایی شرکت در این شرایط نامناسب اقتصادی کشور است.

گدنا؛ از معدود سهم‌هایی است با دو بازارگردان

در پایان از مدیرعامل گدنا خواستیم درباره علل افت قیمت سهام گدنا در بازار سرمایه به رغم بهبود وضعیت عملیاتی آن و طرح‌های توسعه‌ای انجام شده، اظهار نظر نموده و برنامه‌های آتی شرکت و سهامدار عمده را به منظور حمایت از این سهم بیان نماید. وی گفت: در خصوص قیمت سهام باید گفت که متاسفانه نوسانات پرتنش بازار سهام، گدُنا را نیز تحت تاثیر جدی قرار داد. دونا جزو معدود شرکت‌هایی است که در بازار سهام دارای دو قرارداد بازارگردانی است که این بیانگر عزم جدی سهامداران عمده شرکت برای کنترل رفتار قیمت سهام و بازارگردانی آن است. در دوره صعود غیرمنطقی بازار در سال ۱۳۹۹ به رغم اینکه بارها در قالب شفاف‌سازی‌های سامانه‌ کدال و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها اعلام کردیم که رشد غیر منطقی قیمت سهام مورد تایید مجموعه نیست و سهامداران خرد نباید تحت تأثیر این جریان کاذب قرار گیرند، اما متاسفانه جو سنگین حاکم بر کل بازار سهم گدنا را نیز با افزایش شدید مواجه کرد که البته شاید به دلیل اینکه شرکت در آن زمان به تازگی وارد فرابورس شده بود، حتی بیش از سایر شرکت‌ها تحت تأثیر این فضا قرار گرفت.

او افزود: ماه‌های اخیر نیز داستان کاملاً معکوس شده و ظاهراً مردم به دلیل قهر با بازار سرمایه هیچ‌گونه واکنش مثبتی به عملکرد جهش‌گونه و قراردادهای جدید شرکت نداشته و سهام به رغم تلاش حداکثری سهامداران عمده ازطریق بازارگردانی‌، مانند بسیاری از سهام‌ دیگر بازار متاسفانه به صورت غیرمنطقی دچار افت قیمت شده است. شرکت و سهامداران عمده تمام تلاش خود را خواهند کرد که قیمت سهام در مسیر منطقی بلندمدت خود قرار گیرد. البته این موضوع بستگی بسیار زیادی به شرایط عمومی بازار، سیاست‌های کلان دولت و ساماندهی اساسی بازار سرمایه توسط مسئولین مربوطه خواهد داشت و اصلاح این وضعیت شاید به تنهایی در توان سهامدارن عمده هیچ شرکتی نباشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.