کد مطلب: ۵۱۵۳۲۷

گران‌ترین و ارزان‌ترین سناریوهای واردات واکسن کرونا

گران‌ترین و ارزان‌ترین سناریوهای واردات واکسن کرونا

در ارزان‌ترین سناریوی واردات واکسن برای کل جمعیت ایران هزینه مورد نیاز ۸ برابر رقم پیش‌بینی شد برای این عمل در سال ۱۴۰۰ خواهد بود. در صورتی که این هزینه به توزیع واکسن ایرانی در کشور تخصیص داده شود رقم حاصل ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در پیش‌بینی بودجه ۱۴۰۰ اعلام شد که برای واردات واکسن کرونا در سال بعد هزار میلیارد تومان هزینه درنظر گرفته شده است اما مسئله این است که در سناریوهای مختلف چه واکسنی به چند ایرانی می‌رسد؟

این سوال را می‌توان از دریچه مقابل هم بررسی کرد. آن که اگر بخواهیم به کل جمعیت ایران واکسن تزریق شود نیازمند واردات چند هزار میلیارد تومان واکسن به ایران هستیم؟ آیا این مبلغ در نظر گرفته شده در بودجه کفایت این میزان واردات را می‌کند؟

پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۰ بودجه تخصیص یافته به واردات واکسن کرونا در ایران هزار میلیارد تومان باشد. در صورتی که این مبلغ برای واردات هر کدام از واکسن‌های مهم در جهان تعلق بگیرد در ارزان‌ترین حالت ۵۹ میلیون و ۵۲۰ هزار نفر قابلیت واکسینه شدن در برابر این بیماری را خواهند داشت.

تمام واکسن‌های ساخته شده در جهان برای مقابله با بیماری کرونا نیازمند تزریق دو دوز واکسن برای هر نفر خواهد بود. البته واکسن جانسون و جانسون از این قائله مستثنی است و تزریق تنها یک دوز از این واکسن برای ایجاد ایمنی در برابر بیماری کرونا کافی است.

گران‌ترین سناریوی واردات واکسن

گرانترین واکسن کرونای ساخته شده تاکنون مدرنا بوده که هر دوز آن ۱۸ دلار قیمت دارد. در نتیجه برای تزریق دو دوز از واکسن به هر نفر نیازمند پرداخت ۳۶ دلار خواهد بود. در صورتی که تمام پول درنظر گرفته شده به واکسن کرونا به واکسن مدرنا اختصاص داده شود با دلار در بازار آزاد ( تقریبا ۲۵ هزار تومان) تنها دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در ایران قابلیت استفاده از واکسن را خواهند داشت. این میزان کمترین تعداد واکسینه شده در مقابل ویروس کرونا در ایران است.

درصورتی که این واکسن با ارز دولتی یعنی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد شود شمار واکسینه شده ها به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

از سوی دیگر اگر این واکسن بین تمام جمعیت ایران با دلار ۲۵ هزار تومانی توزیع شود مبلغ مورد نیاز برای واردات این واکسن ۷۲ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این بالاترین مبلغ تخصیص داده شده به واردات واکسن‌های کرونا بوده که ۷۲ برابر مبلغ فعلی واردات کرونا در کشور است.

ارزان‌ترین سناریوی واردات واکسن

در مقابل ارزانترین واکسن ساخته شده در جهان آسترازنکا بوده که هزینه پرداختی برای هر دوز آن ۲ دلار است. بنابراین تزریق دو دوز آن به هر نفر نیازمند پرداخت ۴ دلار خواهد بود. درصورت واردات این واکسن با نرخ ارز در بازار آزاد (تقریبا ۲۵ هزار تومان)، ۲۰ میلیون نفر خواهند توانست با تزریق این واکسن در برابر ویروس کرونا مقاوم شوند. که این تعداد تنها ۲۵ درصد کل جمعیت ایران است.

مبنا قرار دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی در محاسبات تخصیص داده شده به واکسن آسترازنکا تعداد واکسینه های این بیماری را به ۵۹ میلیون نفر ارتقا می دهد که ۷۵ درصد کل جمعیت ایران است. این رقم بیشترین حالت ممکن برای واکسینه کردن مردم ایران در برابر بیماری کرونا با تخصیص هزار میلیارد تومان برای واردات واکسن است.

درصورتی که بخواهیم این واکسن را برای ۸۰ میلیون ایرانی خریداری کنیم و مبنای ارز را ۲۵ هزار تومان قرار دهیم، نیازمند ۸ هزار میلیارد تومان واردات از این واکسن خواهیم بود. این رقم کمترین پول مورد نیاز برای واکسینه کردن کل جمعیت ایران بوده که ۸ برابر هزینه پیش بینی شده فعلی برای سال ۱۴۰۰ است.

سایر واکسن‌ها با دو نرخ دلار اما این روزها بیشتر صحبت از واکسن اسپوتنیک است. این واکسن هر دوز آن ۹ دلار بوده که هزینه کل تزریق آن برای هر نفر ۱۸ دلار تمام می‌شود. با درنظرگرفتن ارز ۲۵ هزار تومانی در واردات این واکسن، ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسینه خواهند شد و چنانچه با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ایران وارد شود، این رقم به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

در صورتی که قرار باشد این واکسن را به تمام ۸۰ میلیون جمعیت ایران تزریق کنیم نیازمند تخصیص ۳۶ هزار میلیارد تومان به واردات این واکسن در ایران خواهیم بود.

با توجه به اینکه هزینه واکسن ایرانی کوو ایران برکت برای هر دوز ۶ دلار بوده تزریق این واکسن به دلیل دو مرحله‌ای بودن نیازمند ۱۲ دلار خواهد بود. اگر این واکسن را بخواهیم به ۸۰ میلیون نفر ایرانی تزریق کنیم مبلغ مورد نیاز ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

منبع: اقتصادنیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب با این شرایط دولت بوجه را در واردات واکسن کرونا برا خود مسئولین و خانوادهای آنها تعریف کرده که در واقع نجات مسئولین و ایمنی آنها ایمنی کل ایران میباشد

  • ناشناس

    چرا دیگه هیچ خبری از واکسن نیست پس چی شد به خدا خود من دچار وسواس و ناراحتی پوستی شدم تو رو خدا به فکر مردم باشید و واکسن رو حداقل در اختیار سالمندان قرار بدید تا کمی خیال ما بابت اونها راحت بشه من حرفم رو به کی باید بگم به خدا خسته شدیم به داد مردم برسید